موضوعات داغ

تسهیلات ۴ هزار میلیارد تومانی به دست قطعه‌سازان رسید

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
حدود دو هفته از آغاز پرداخت ۴ هزار میلیارد تومانی تسهیلات بانکی به خودروسازان با هدف پرداخت به قطعه‌سازان و زنجیره تامین می‌گذرد و به نظر می‌رسد که با همکاری کامل بانک‌های عامل به اتمام رسیده است. حال با اتمام پرداخت این تسهیلات هنوز لیست رسمی از اسامی و ارقام دریافتی قطعه‌سازان منتشر نشده است.
به گزارش خودروبانک و به نقل از اخبار خودرو، مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو اظهار داشت: حدود ۷۰ درصد از قطعه‌سازان موفق به دریافت این تسهیلات شده‌اند و روند پرداخت این تسهیلات در اکثر بانک‌ها به جز دو بانک که هنوز ادامه دارد به پایان رسیده است.
نتیجه مثبت پرداخت تسهیلات به قطعه‌سازان
مازیار بیگلو درباره تاثیر پرداخت این تسهیلات بر روی تولید قطعه‌سازان، بیان داشت: پرداخت این تسهیلات موجب پویایی زنجیره تامین خودروسازان شده است. هیچ شکی در تاثیر پرداخت این تسهیلات وجود ندارد. ما از ابتدا سه راهکار را برای بهبود تولید قطعه ارائه کردیم، اصلاح قیمت‌ها، تزریق نقدینگی و پرداخت مطالبات سه راهکار اصلی ما بود. وی ادامه داد: تاثیر واضحی که این تسهیلات داشته افزایش تولید خودروسازان بوده است. در حال حاضر تولید روزانه ایران‌خودرو به ۲۲۰۰ دستگاه و سایپا به ۲۵۰۰ دستگاه رسیده که نشان از افزایش صددرصدی تولید نسبت به ماه‌های اخیر است.
بیگلو در پاسخ به این سئوال که آیا اصلاح قیمت قطعات صورت گرفته یا خیر، گفت: اصلاح قیمت‌ها در حال انجام است. قیمت محصولات قطعه‌سازانی که مدارک خود را تکمیل و ارائه کرده‌اند اصلاح شده و مابقی قطعه‌سازان با ارائه مدارک خود و پس از بررسی قیمت‌ها، اصلاح خواهد شد.

اتمام پرداخت تسهیلات ۴ هزار میلیارد تومانی به قطعه‌سازان

اتمام پرداخت تسهیلات ۴ هزار میلیارد تومانی به قطعه‌سازان


لیست منتشر شده از قطعه‌سازان فاقد اعتبار است
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو درباره لیست منتشر شده از دریافتی قطعه‌سازان، اظهار داشت: هفته قبل لیستی از دریافتی قطعه‌سازان بزرگی که تسهیلات گرفته‌اند منتشر شد که این لیست فاقد اعتبار است و تا کنون هیچ لیستی منتشر نشده است. لیست نهایی در اختیار کمیته‌ای متشکل از نمایندگان خودروسازان، انجمن قطعه‌سازان، سازمان بازرسی و وزارت اطلاعات است که هنوز هیچ جا ارائه نشده است. همچنین مشخص است که انتشار این لیست به منظور رسیدن به منافع خاصی بوده است. مازیار بیگلو در مورد عدم شفافیت دریافتی‌ها توضیح داد: لیست اصلی بسیار مفصل و طولانی است. همچنین وقتی لیستی منتشر می‌شود باید نحوه محاسبات نیز مشخص باشد که از چه طریقی تهیه شده است. ما پارامترهای مختلفی در محاسبات مد نظر خود داشته‌ایم مانند بحران و اهمیت قطعه در تولید خودرو، مطالبات ۱۲۰ روزه و بیشتر، حساب‌های فی‌مابین و پارامترهای بسیاری دیگر که در محاسبات موثر بوده است. پس با توجه به تعدد پارامترها، در صورت انتشار شاید سئوالات زیادی مطرح شود که پاسخ دادن به همه آنها امکان پذیر نباشد.
نظارت دقیق نهادهای نظارتی
بیگلو درباره عدم شفافیت در پرداخت تسهیلات و آسیب‌های ناشی از آن، بیان داشت: همانطور که قبلا نیز گفتم نمایندگانی از خودروسازان، قطعه‌سازان، سازمان بازرسی و وزارت اطلاعات در کمیته تصمیم‌گیری حضور داشتند و این موضوع باعث شد که امکان هر گونه خطا از بین برود. البته باید گفت که استراتژی خودروسازان و قطعه‌سازان در تهیه این لیست نقش مهمی را ایفا کردند. استراتژی مانند اینکه به کدام قطعه‌ساز بیشتر پرداخت شود و کدام کمتر و کدام بانک‌ها در پرداخت این تسهیلات نقش داشته باشند و سایر استراتژی‌ها دیگر. بیگلو درباره نقش انجمن خود در پرداخت این تسهیلات گفت: ما در انجمن آنقدر پیگیری کردیم تا ۱۰۰ درصد پول به قطعه‌سازان برسد و خودروسازان سهمی از آن برندارند. پس قطعه‌سازان مطمئن باشند که انجمن با بیشترین عدالت و انصاف از سوی آنها نماینده بوده است.
بیگلو در پایان گفت: باید به این نکته اشاره کرد که برخی از شرکت‌ها تمایل ندارند که رقبا از میزان پرداختی به آنان مطلع شوند و البته کار درستی هم نیست که اطلاعات و جزئیات مالی شرکت‌ها در رسانه‌ها منتشر شود.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/12/20
خوبه دیگه پول بیت المال رو تقدیم این شرکت های بی عرضه کنید تا بیشتر گرون فروشی کنن و مردم رو بیچاره کنن با اجناس بنجل و بی کیفیتشون