موضوعات داغ

استفاده از کدام خودروهای گازسوز CNG ای با خطر انفجار همراه است؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
در کشور ما خودروهای گازسوز به دو روش کلی تولید کارخانه‌ای و تبدیلی کارگاهی وجود دارد. خودروهای تولید کارخانه به دو صورت پایه گازسوز و پایه بنزین سوز است که اکثرا در این نوع خودروها، کیت‌های نسل چهارم برای سازگاری بیشتر به منظور بالابردن راندمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
از دیگر نکات مثبت خودروهای گازسوز تولید کارخانه جانمایی مناسب مخزن و مجموعه‌های سیستم گاز است. خودروهای گازسوز کارگاهی خودروهایی هستند که بنزین سوز هستند و در کارگاه‌ها برای این خودروها مخزن و تجهیزات سیستم دوگانه سوز نصب می‌شود. یکی از دلایل نارضایتی استفاده کنندگان از خودروهای دوگانه‌سوز کارگاهی پیمایش کم و پایین بودن قدرت موتور است. از دلایل برتری خودروهای گازسوز کارخانه‌ای سرمایه‌گذاری و تحقیقات وسیع در واحدهای R&D و استفاده از کیت‌های نسل جدید در کارخانجات خودروساز بوده، با این وجود می‌توان خودروهای تبدیل کارگاهی را ارتقاع و مصرف آن را بهینه کرد.

نکاتی درباره خودروهای گازسوز خطرناک

نکاتی درباره خودروهای گازسوز خطرناک


یکی از نکات مهم و اصلی که خریداران و استفاده کنندگان از خودروهای گازسوز تبدیل کارگاهی باید به آن توجه داشته باشند استاندارد بودن تجهیزات نصب شده بخصوص مخزن بر روی خودرو است. در تصویر زیر روند تولید و تبدیل خودروهای دوگانه سوز در ایران را نشان می دهد و مسیری که با خط چین قرمز مشخص شده روند تبدیل غیر استاندارد خودروها به سیستم گازسوز است و باید گفت که استفاده از این خودروها بسیار خطرناک است.
پس چگونه باید از سلامت خودروی گازسوز اطمینان حاصل کنیم؟ برای تشخیص اصالت خودروهای تبدیل کارخانه‌ای واژه دوگانه‌سوز در کارت و مدارک خودرو درج می‌شود. با توجه به اینکه واژه دوگانه‌سوز درخودروهای تبدیل کارگاهی درج نمی‌شود، باید برای تشخیص اصالت این خودروها به مراکز مجاز خدمات خودروهای دوگانه‌سوز که مورد تایید اتحادیه سوخت‌های جایگزین و قطعات وابسته هستند مراجعه و از صحت تبدیل خودروی خود مطلع شوند. البته هر دو نوع خودروی دوگانه‌سوز باید دارای برگه معاینه فنی معتبر باشند.
گفتن این نکته ضروری است که اگر قصد خرید خودروی دوگانه‌سوز را داشتید، علاوه بر موارد ذکر شده، حتی در صورت داشتن برگه معاینه فنی، مخزن و تجهیزات سیستم گازسوز را مجددا توسط متخصص در مراکز مورد تایید مورد بازبینی قرار دهید.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/1/6
اگه گاز سوخت استانداردی برای خودرو بود مطمئن باشید اروپایی ها زودتر از ما اقدام میکردند. حتی سوخت دیزل هم برای خودرو های سواری بسیار استاندارد تر و ایمن تر از گاز است.
1402/5/17
اروپایی ها هم ماشین گاز سوز دارند