موضوعات داغ

علت واژگونی 40 درصدی خودروها در تصادفات نوروزی چیست؟

عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده
عکس مطلب اول
با آغاز تعطیلات، تصادفات نوروزی بار دیگر قربانی می گیرند و تا زمان نگارش این مطلب بیش از 150 نفر از هموطنانمان در تصادفات اولین روزهای سال جدید جان خود را از دست داده اند. مواردی نظیر عدم توجه به جلو، استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی، سبقت و سرعت غیر مجاز و ....به عنوان اصلی ترین عوامل در این زمینه برشمرده می شوند اما نکته عجیب در این خصوص، سهم 40 درصدی واژگونی در این میان است و پرسش اینجاست که چرا آمار واژگونی خودروها در تصادفات تا این حد قابل توجه است؟
پاسخ را می توان در وضعیت نامناسب راه ها و پایداری اندک خودروهای موجود در کشور جستجو کرد. آنچه واضح است اینکه بسیاری از جاده های کشورمان استاندارد نیستند و وضعیت گاردریل ها نیز عیان است. در بسیاری از تصادفات گاردریل ها نه تنها از خروج خودروها از مسیر ممانعت به عمل نمی آورند که خود نیز از محل اتصال جدا شده و مانند تیغی به درون بدنه خودروها فرو می روند.
از سوی دیگر از سهم بالای خودروهای داخلی در تبدیل تصادف به تلفات نباید گذشت. در واقع شاید آمار تعداد تصادفات در مقیاس جهانی چندان بالا نباشد، اما ایمنی خودروها آنچنان پایین است که درصد قابل توجهی از این تصادفات منجر به تلفات رانندگی می شود. بنابراین نیاز مبرمی به آنالیز دقیق این اعداد و ارقام وجود دارد تا بلکه راهکاری برای کاهش تلفات کشف شود ولی تا آن زمان باید گفت که زمین و زمان باعث افزایش مرگ و میر در کشور خواهد شد.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/1/2
به نظرم بزرگترین علت واژگونی خستگی سفره و اونم دلیلش اینه که طرف میخواد یک ضرب از این ور ایران بره اون ور بدون اینکه یه شب تو یه شهر بین راهی استراحت کنه.برادر من ادم میره مسافرت لذت ببره نه اینکه خدای نکرده خودش و خانوادش و بقیه رو به کشتن بده.بهتره قبل سفر هزینه هایی برای هتل و مسافرخانه بین راهی هم در نظر گرفته شه.والا منم توانایی مالیم محدوده ولی بعد چند سال رفتم شمال و با توجه به اینکه از جنوب رفتم تو یکی از شهرهای استان اصفهان یک شب اقامت کردم که بدون خستگی به مقصد برسم.
1398/1/2
شما نگاه کنین به ماشینهای خیلی ساده چینی ، مثل لیفان X50 یا انواع مدلهای چری یا حتی سوزوکی گرند ویتارا تا زمانی که تولید میشد ؛ همه اینها در همه جای دنیا با سیستم کنترل پایداری و کیسه های هوا و امکانات ایمنی دیگه عرضه میشد ، تازه اینها ارزونترین ماشینها بوده در خارج . ولی وقتی همین ماشینها برای مونتاژ به ایران میاد بلافاصله اولین چیزی که از روی اونها حذف میشه ، امکانات ایمنی مثل کنترل پایداری و کیسه های هوا و ترمزهای دیسکی و نظایر اونه .
گرند ویتارا ، مانیتور پشت سری و ماساژور صندلی داره اما ESP نداره . لیفان X50 ، سان روف داره اما ESP نداره . سراتو مونتاژ سایپا ، نه تنها ESP نداره بلکه ترمزهای عقبش هم کاسه ای شده .
ایران تنها کشوری در دنیاست که این ماشینها با ایمنی کاملا ناقص و مضحک عرضه میشن و جای تعجب نداره اگر هر ماشینی با یک ترمز زدن ساده ممکنه چپ کنه !!!
از اون دردناکتر اینه که مردم موقع خرید ماشین به سان روف و گرمکن صندلی و ... بیشتر اهمیت میدن تا سیستم کنترل پایداری و موارد ایمنی
1398/1/2
علت اصلی اش بی عقلی است!
طرف با پراید 160 تا میره
من با bmw جرئت این سرعت رفتن را ندارم!
1398/1/3
فقط خواستی بگی ب ام و داری که اونم نداری
1398/1/2
راننده مشغول خوردن ابگوشت پشاپت فرمان.راننده مشغول بازی یه قول دوقول با سرنشینان عقب.راننده مصرف کنده مواد مخدرو مشروبات الکلی..اصلا راننده کور و بدون دست و پا! خطا میکنه و باعث تصادف میشه آیا این آهن پاره ها نباید ایمنی داشته باشن تا خطای راننده رو خنثی کنه؟!خودرویی با 5 ستاره ایمنی با خودرویی ساخته شده از حلی کانال کولر یکسان است؟!