موضوعات داغ

پیش‌بینی فعالان بازار از آینده قیمت خودرو چیست؟

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
طبق روال هر ساله هفته اول سال جدید خبر چندانی از رونق در بازار خودرو نبوده و کمتر کسی تمایل به خرید یا فروش خودرو نشان می دهد. هرچند امسال با توجه به شرایط خاص بازار نیز شاهد چند برابر شدن این شرایط بودیم اما متاسفانه قیمت خودروها هنوز میل چندانی به کاهش نشان نمی دهد.
به نقل از خبرآنلاین، اگر سری به سایت های آگهی دهنده مخصوص فروش خودروها بزنید متوجه خواهید شد که فروشندگان همچنان امید به حفظ قیمت ها دارند.
خودروی پراید که پرتیراژترین و پرمتقاضی ترین خودروی ایرانی در حال حاضر هنوز در محدوده 40 تا 47 میلیونی در بازار آزاد خرید و فروش می شود. انواع دیگر مدل های خانواده این خودرو همچون سایپا 111 سفید رنگ، سایپا 131 و سایپا 151 به ترتیب در بازه قیمتی در حدود 47، 42 و 40 میلیون تومان داد و ستد می شوند.
بررسی آگهی‌های پراید دست دوم نیز این وضعیت را گواهی می‌دهد. قیمت پراید تولید 1376، حدود 16 میلیون تومان و قیمت پراید تولید 78، با تصادف نزدیک به 11 میلیون تومان آگهی شده است.
بنا به ادعای فعالان بازار چون همچنان بازار در خواب زمستانی به سر می برد و تقاضا برای خرید و فروش در کمترین حالت خود قرار دارد نمی تون مشخص کرد که مسیر قیمت خودروها نزولی است یا صعودی.
خودروسازان در سال گذشته، از هفته دوم اسفند با هدف تنظیم بازار دست به فروش فوری خودرو زدند و اتفاقا از نیمه اسفند اعلام کردند خودروهای تحویل فوری پس از تعطیلات نوروز تحویل متقاضیان می شود. این بدان معناست که با پایان گرفتن تعطیلات عرضه خودرو به بازار افزایش یافته و در نتیجه افزایش عرضه می تواند بر بازار خودرو تاثیر بگذارد.
باید به این نکته توجه کرد که خودرو در سال گذشته بیش از پیش به عنوان یک کالای سرمایه ای در کشورمان شناخته شد و سرمایه های فراوانی به واسطه این کالا راهی واحدهای تولیدی خودروها شد. البته با وجود این موضوع همچنان فاصله قیمتی خودروها در بازار و کارخانه زیاد بوده و امید می رود که قیمت ها در بازار آزاد کاهش یابد.
با استفاده از فرمول تعیین قیمت به میزان 5 درصد کمتر از حاشیه بازار افزایش گام به گام قیمت‌ها صورت پذیرفت.
هنوز فاصله قیمت خودروی تحویل کارخانه با بازار بالاست، فعالان بازار می گویند این قیمت‌ها حباب دارد و با عرضه خودرو حباب ها شروع به تخلیه خواهد کرد.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/1/11
وزیر صمت یا خوابه یا مثل بقیه مسئولین رفته خارج از کشور برا استراحت. از دور آمار میده قیمت کاهش داشته
1398/1/12
چقدر خارو حقیریم .... سر قیمت پراید بحث میکنیم و مردم دنیا چی سوار میشن...چقدر ذلیل و خار هستیم
1398/1/12
برای اقشار ضعیف و متوسط جامعه خرید خودروی بالای ۱۰۰ میلیون با توجه به میزان درآمد (یک سوم سال 1396)، هزینه استهلاک، تصادفات و ... صرفه اقتصادی نخواهد داشت. اقشار مرفه هم که خودروهای خودشون رو پیش تر خریدند و محتاطانه استفاده می کنند و لذت می برند. بنابراین فروش هرگونه خودروی بالای ۱۰۰ میلیون تا چندین سال آینده حداقل ۸۰ درصد کمتر از سال ۱۳۹۶ خواهد بود. با توجه به اینکه خودروساز و وارد کننده نیز حاضر به فروش خودرو در ازای دریافت ریال بی ارزش نخواهد بود ، رکود سنگین حاکم خواهد بود. خودروسازان برای خروج از این شرایط لازم است محصولات با کیفیت زیر ۱۰۰ میلیون همراه با دریافت سود کمتر و شرایط فروش مناسب ارایه کنند و برنامه ی بلند مدت تا پایان سال ۲۰۲۴ (پایان ریاست جمهوری دونالد) داشته باشند، وگرنه شغل شریف "لبو فروشی" در انتظارشان خواهد بود.
1398/1/15
اینا اگه وارد صنف لبو فروشی هم بشن لبو میشه کیلویی 100 میلیون ! این جماعت پاشونو هر جا بزارن نتیجه اش زوال روز افزون مردمه. ترامپ کیولیی چنده !؟ اینا هزار برابر بدتر و سخیف تر از دونالد اند !
مرگ بر ظالم
1398/5/6
باید ببینیم قیمت کاذبی که الان هست تا کی و به نفع چه گروهی هست؟ تحقیق و تفحص مجلس هم دست بکار شده اما باید ببینیم میتونه کاری کنه