موضوعات داغ

شرایط جدید درج آگهی‌های خودرو و مسکن در سایت‌های خرید و فروش

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
بر اساس دستورالعمل جدید دادستانی درباره قیمت‌گذاری خودرو و مسکن، مقرر شد از این پس آگهی‌های خودرویی که حداکثر ۳ درصد بیشتر از قیمت پایه قیمت‌گذاری شده اند مجوز انتشار دریافت کنند. در حوزه مسکن نیز گفته می شود افزایش حداکثر ۵ درصدی نسبت به قیمت پایه مجاز خواهد بود. هر چند در حوزه مسکن هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است.
به نقل از فارس، چندی پیش بود که انتشار یک خبر در خصوص نرخ سازی دلالان خودرو به کمک سایت های خرید و فروش حواشی فراوانی را با خود به همراه داشت.
نبود نظارت کافی سبب شده بود که دلالان به واسطه پلتفرم های مجازی در حوزه خودرو و مسکن نرخ سازی کرده و بر التهابات این دو بازار بیفزایند.
مرکز مبارزه با جرایم ملی و سازمان یافته پلیس فتا نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و اعلام کرد که تا مشخص شدن یک روش مناسب برای جلوگیری از نرخ سازی، قیمت‌ها در بازار خودرو و مسکن در حوزه مجازی حذف خواهد شد.
در پی این ابلاغیه، سایت‌های خرید و فروش آگهی‌های دارای قیمت خودرو و مسکن را حذف کردند و تنها آگهی‌های دارای قیمت توافقی را نمایش دادند. تعدادی از سایت ها نیز اعلام کردند که در صورت ارائه کمک از جانب نهادهای نظارتی به دنبال ارائه بخش خدمات کارشناسی در حوزه های مذکور اند تا بتوانند کمی در کنترل بازار و کاهش التهابات آن موثر باشند.
در تازه ترین اخبار، جواد جاویدنیا معاون فضای مجازی دادستانی از صدور مجوز بازگشت آگهی قیمت خودرو و مسکن به سایت‌های خرید و فروش خبر داده است.
وی در این خصوص توضیح داد که در جلسه هماهنگی قرار بر این شد که اتحادیه کسب و کارهای مجازی به همراه اتحادیه‌های مسکن و خودرو، سازوکاری را ایجاد کنند تا قیمت پایه‌ای برای مسکن و خودرو تعیین شود و سایت‌های خرید و فروش اینترنتی اجازه داشته باشند حدود قیمت‌ها را درج کنند و با ثبت آگهی‌ها به میزان پنج درصد بتوانند قیمت‌ها را افزایش یا کاهش بدهند. همچنین این اتحادیه‌ها باید به دنبال ساز و کاری باشند که اگر کسی خواست قیمت مسکن یا خودرو را افزایش دهد، تاییدیه اتحادیه مربوطه مانند اتحادیه مسکن استان خود را بگیرند. از اتحادیه‌ها تعهد گرفتیم تا از درج قیمت آگهی‌هایی که به صورت ناگهانی افزایش پیدا می‌کند، خودداری کنند و اجازه انتشار این نوع آگهی‌ها را ندارند.
همچنین زین پس مالکیت آگهی دنده باید مشخص شود و هرکسی نمی تواند به صورت دلخواه و بدون ضابطه به منظور افزایش قیمت و ایجاد التهاب در بازار آگهی بدهد.
بنا به گفته جاویدنیا، دادستانی به دنبال کاهش التهاب بازار بوده و به همین منظور نیز راه حل موقتی را ارائه داده که البته امید می رود به صورت دائم اجرایی شود.
بر این اساس آگهی های در حوزه خودرو مجوز انتشار دارد قیمت های درج شده بر روی آن ها حداکثر 3 درصد بیش از لیست قیمت ارائه شده از جانب اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران باشد.
بر این اساس قرار است اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران هر روز لیست کف قیمت تمامی خودروها در بازار را در اختیار سایت‌های درج آگهی قرار دهد و درج قیمت خودرو با حداکثر 3 درصد بیش از قیمت اعلامی، در آگهی‌های اینترنتی ممکن خواهد بود. همچنین مقرر شد در صورت افزایش التهاب در بازار خودرو، اتحادیه نمایشگاه‌داران تهران روزانه در 2 نوبت لیست مذکور را منتشر کند.
رضا الفت نسب سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی در این خصوص توضیح داد که به زودی ظرف دو تا سه روز آینده شاهد بازگشت آگهی ها در پلتفرم های اینترنتی خواهیم بود.
در حوزه مسکن نیز گفته می شود که احتمالا تلورانس 5 درصدی برای قیمت ها در نظر گرفته خواهد شد که البته دستور العمل این حوزه نیز به زودی منتشر خواهد شد.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/2/19
مشکل قیمت اینجوری حل نمیشه! کی میخوان متوجه بشن که مشکل تولید نکردن خودرو هست!
این روش های عجیب و غریب دلال ها رو به فکر احتکار و فروشنده واقعی رو هم از فروش منصرف میکنه!
اونوقت یه بازار خالی از فروشنده و خودروی صفر میمونه فقط! که قیمت رو پایین نمیاره بلکه در دراز مدت بیشتر هم میکنه!
1398/2/20
طراح اين شرايط جديد رو بايد با خودرو زير كرد تا درسى باشه براى طراحهاى محترم تا از اين شكرا نخورن