موضوعات داغ

واردات لاستیک به صفر رسید

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
براساس گفته های دبیر انجمن وارد کنندگان لاستیک این روزها واردات تایر به صفر رسیده و با توجه به نداشتن توجیه اقتصادی کسی متمایل به واردات نیست.
به نقل از خبر آنلاین، سید محمد میرعابدینی دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک در خصوص آخرین وضعیت بازار این کالا در کشور توضیح داد که واردات تایر به صفر رسیده و بر اساس آمار منتشر شده واردات لاستیک های سبک و سنگین در سال 96-97 نیز 100 درصد کاهش یافته است. از جمله عللی که سبب شده واردکنندگان دیگر تمایلی نسبت به واردات از خود نشان ندهند تعرفه 40درصدی و اختصاص ارز نیمایی به واردات تایر بوده که عملا توجیه اقتصادی برای واردات را از بین برده است. این تعرفه 40 درصدی در حالتی اعمال می شود که مسئولین از آن به عنوان پشتیبان تولید داخل یاد می کنند در صورتی که اگر تعرفه پنج درصد باشد ارزانترین لاستیک وارداتی با گرانترین لاستیک تولید داخل 40 درصد تفاوت قیمت دارد و هیچ تهدیدی برای کالای داخلی وجود ندارد اما الان بیش از 140 درصد تفاوت قیمت وجود دارد.
وی در خصوص کافی بودن تایرهای تولیدی تولیدکنندگان داخلی برای تامین نیاز بازار نیز توضیح داد که تا پیش از این هر ساله 60 هزار تن لاستیک وارد کشور می شد و نه تولیدکنندگان داخلی و نه واردکنندگان در فروش کالای خود مشکلی نداشتند. همین موضوع نشان می دهد که بازار کشش واردات تایر در کنار تولید داخلی آن را دارد. در حال حاضر با وجود تعرفه های بالا برای واردات دیده می شود که قیمت لاستیک‌های پرمصرف مانند پراید با قیمت مصوب فروش دوبرابر اختلاف دارد. در هر صورت چه بخواهیم و چه نخواهیم کشور نیازمند واردات تایر است و در حال حاضر مشکل اصلی نه در زمینه تحریم های خارجی و مشکلات انتقال ارز بلکه در زمینه تحریم های داخلی و عدم همکاری مسئولین است.
میرعابدینی در انتها در خصوص نحوه واردات لاستیک به کشور نیز توضیح داد که در حال حاضر تنها چین و کره با ما در زمینه واردات لاستیک همکاری می کنند که البته هزینه واردات هر کانتینر تایر از این کشور ها نیز بیش از 2.5 برابر افزایش یافته و علاوه بر مشکلات انتقال ارز، این شرط از جانب کشورهایی که حاضر به همکاری در این زمینه هستند نیز مطرح است که پول باید از کشوری به غیر از ایران برای آنها حواله شود و آنها نیز کالا را تنها به همان کشور ارسال می کنند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد