موضوعات داغ

4 نما از بازار روز خودرو؛ نگاه نزدیک

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
این روزها در بازار خودرو اتفاقات مختلفی در حال رخ دادن است که تحلیل و بررسی آن ها خالی از لطف نیست.
به نقل از روزنامه روزنامه ایران و به گزارش خودروبانک، در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی بیندازیم بر 4 نما از بازار روز خودروی کشورمان:
1_ حذف سود مشارکت و سود انصراف
با توجه به آشفته بازار صنعت خودروسازی و التهابات و چالش های مختلفی که این صنعت با آن دست و پنجه نرم می کند رخ دادن اتفاقاتی شبیه به حذف سود مشارکت و سود انصراف از طرح های فروش فوری و پیش فروش خودروها امری تعجب آور نیست. این موضوع نه تنها در مورد خودروسازان خارجی و چشم بادامی ها بلکه در خصوص خودروسازان داخلی نیز در حال انجام است. خودروسازان در واکنش به اعتراضات پیرامون این اتفاق عنوان کرده اند که «رساندن خودرو به مردم مهم‌تر از سود مشارکت و انصراف است.» و ظاهراً دو مؤلفه ای که باعث می‌شد برخی‌ها برای خرید خودرو ثبت‌نام کنند در حال حذف شدن است. وزارت صمت نیز توپ را در زمین خودروسازان انداخته و به گونه‌ای پاسخ می دهد که گویی خودروساز تصمیم گیر نهایی اند.
2_ رونق فروش اقساطی
این روزها با توجه به بالا رفتن قیمت خودرو و محدودیت انتخاب های در دسترس برای متقاضیان خرید خودرو، فروش های اقساطی خودروها محبوبیت پیدا کرده اند. فروش های اقساطی در حال حاضر به دو طریق صورت می پذیرد. یک فروش اقساطی که قیمت نهایی خودرو قیمت روز آن در زمان خرید است. در این روش خریداری که مثلا خودروی تیبا یک به قیمت روز 59 میلیون تومان می خرد علاوه بر پرداخت 50 درصد از قیمت در ابتدای خرید پس از دو سال نیز باید بین 49 تا 59 میلیون تومان پول پرداخت کند. در روش دوم قیمت خودرو در زمان سند زدن نهایی می‌شود. یعنی فرد خریدار موقع سند زدن (در پایان دوره دو ساله) باید به قیمت صفر خودرو در همان روز پول پرداخت کند و البته این عدد بعلاوه سودهایی هست که از وی گرفته شده است.
این روشها هرچند در ابتدا ممکن است متقاضیان خرید خودرو را به سمت خود متمایل کند اما در نهایت به غیر از پشیمانی و ناتوانی در پرداخت اقساط چیز دیگری برای آن ها به ارمغان نمی آورد.
3_ گرانی خودرو برای سومین بار
قیمت خودرو این روزها متاثر از کاهش قیمت دلار و واگذاری تعیین قیمت خودرو به شورای رقابت روند کاهشی به خود گرفته و امید می رود که این روند همچنان حفظ شود. البته نباید فراموش کرد که قیمت خودروها همچنان بالا بوده و بازار خودرو در طی سال گذشته سه مرتبه با جهش قیمت مواجه شده است.
لازم به ذکر است که تا پیش از کاهش اخیر نرخ ارز همچنان بازار خودرو نسبت به کاهش قیمت ها مقاومت نشان می داد و قطعا فعال شدن مجدد سایت‌های اعلام‌کننده قیمت خودرو نیز در این میان بی تاثیر نبوده است. امید می رود که همچنان این روند کاهشی ادامه پیدا کند و نوسانات نرخ ارز نتواند بر روی آن تاثیر گذار باشد.
بر اساس آمار ها در حال حاضر ایران خودرو 140 هزار و سایپا 160 هزار خودروی ناقص در پارکینگ خود دارد که در صورتی که قطعات ناقص این خودروها تامین شود و افزایش عرضه صورت بگیرد قطعا قیمت ها شکسته و روند کاشی با شیب بیشتری ادامه خواهد یافت.
4_ احتمال واگذاری سهام دولت در شرکت های خودروسازی
اوایل هفته گذشته کمیسیون اقتصادی دولت در مصوبه‌ای تصمیم گرفت سهام دولت در شرکت‌های خودروساز و چند شرکت دیگر دولتی را به طور کامل واگذار کند و امید می رود که سرانجام بعد از مدت ها کش مکش خودروسازان به سمت خصوصی سازی کامل حرکت کنند. جالب بدانید که حتی با وجود واگذاری 80 درصد سهام همچنان دولت برای خودروسازان تصمیم می گیرد.
با نهایی شدن این تصمیم 15 درصد سهام دولت در ایران خودرو و 17 درصد سهام دولت در سایپا واگذار می‌شود. این خبر برای سهامداران خودرویی مثبت بود چرا که می‌دانند بهانه‌های شرکت خودروسازی برای فعالیت‌های توسعه ای پایان پیدا می‌کند. طی سال‌های اخیر شرکت‌های خودروسازی برای آنکه خودشان را در پدید آوردن مشکلات مبرا کنند در جلسه با سهامداران و حتی رسانه‌ها دولت را مقصر می‌دانستند نمونه بارز آن که البته بحق هم هست، مخالفت با افزایش قیمت‌ها و جلوگیری از حاشیه بازار در سال‌های گذشته بود. اگر شورای رقابت خودرو را در زمره کالاهای انحصاری نگذاشته بود اکنون شیب قیمت خودروهای داخلی مانند ماه‌های گذشته نبود. با واگذاری سهام دولت و خصوصی‌سازی واقعی شرکت‌های ایران خودرو و سایپا تحول بزرگی در این صنعت رخ می‌دهد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد