موضوعات داغ

۶ نکته ضروری برای دارندگان خودروی دنده اتومات

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
گیربکس یکی از مهم‌ترین عناصر سیستم انتقال قدرت در خودروها است و وظیفه آن چه در انواع دنده ای و چه در مدل های مختلف اتوماتیک به حرکت در آوردن خودرو است. طرفداران گیربکس های دنده ای چندان تمایلی نسبت جعبه دنده های اتوماتیک نشان نداده و به عقیده آن ها استفاده ساده و بازدهی بالایی گیربکس دنده‌ ای بیش از هر مزیت دیگری در گیربکس های اتوماتیک ارزش دارد.
به نقل از دیوار، گیربکس های اتوماتیک این روزها به وفور بر روی خودروهای لوکس و نیمه لوکس قرار داشته و حتی بسیاری از افراد نیز به دلیل راحتی بیشتر آن ها اقدام به اضافه کردن این نوع گیربکس ها به خودروی خود می کنند. باید در نظر داشت که هرچند گیربکس های اتوماتیک رانندگی راحتی را با خود به همراه می آورند اما بهره مندی، نگه داری و تعمیر آن ها به مراتب هزینه های بیشتری داشته و به همین دلیل نیز توصیه های فراوانی برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی وارد شده به آن ها ارائه می شود.
برای آشنایی بیشتر با 6 مورد از این راهنمایی ها با ما همراه باشید:

۱- تغییر وضعیت دنده به حالت N پشت چراغ‌قرمز
هرچند در این زمینه اختلاف نظر های فراوانی وجود دارد اما به طور کلی توصیه می شود که در هنگام توقف های کوتاه مدت دنده را در وضعیت D قرار داده و پایتان را روی ترمز نگه دارید. در بسیاری از موارد تغییر زیاد دنده از حالت D به N موجب استهلاک بیشتر گیربکس‌های اتوماتیک می‌شود.

۲- گاز دادن درجا قبل از قرار دادن دنده در حالت D
این یک عادت قدیمی و غلط است که خودروهای دنده ای به ما منتقل کرده اند که در خودروهای اتومات سبب اصطکاک بیشتر قطعات شده و در دراز مدت موجب خرابی گیربکس می‌‌شود.

۳- خلاص کردن دنده در سرازیری
انجام این کار نه تنها سبب آسیب رساندن به گیربکس می شود بلکه ممکن است عامل ایجاد حادثه نیز شود چرا که کنترل خودرو در حالت خلاص سخت تر است.

۴- تغییر حالت دنده موقعی که خودرو در حال حرکت است
تغییر حالت دنده در هنگام حرکت آسیب فراوانی به گیربکس های اتوماتیک وارد می کند. جهت توقف و تغییر حالت گیربکس اتوماتیک باید همیشه ابتدا پدال ترمز را فشار دهید و بعد دنده را تغییر دهید.

۵- قرار دادن دنده در حالت P قبل از توقف کامل
در گیربکس های اتوماتیک یک پین قفل کننده در داخل دنده وجود داشته و در هنگام قرار گیری آن در حالت P این پین متصل به شفت خروجی گیربکس، سبب قفل شدن آن می شود. اگر پیش از توقف کامل و در هنگام حرکت دنده را در حالت P قرار دهید احتمال شکستن این پین وجود دارد.

۶- شیوه توقف نادرست در سطوح شیبدار
توصیه می شود در هنگام توقف در سطوح شیبدار و سرازیری ها ابتدا ترمز دستی را کشیده و سپس خودرو را در حالت P قرار دهید. با انجام این‌کار از وارد آمدن فشار اضافه بر گیربکس جلوگیری می کنید.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/4/1
الان یه عده باز میان می گن مورد 1 اشتباس ،ولی کاملا درسته ! عزیزان عادت های خودروی دستی به خودروی اتومات انتقال ندید کلا سیستمشون متفاوته و هیچ ربطی به هم ندارن ... توقف کوتاه حالت D پا روی ترمز، توقف طولانی حالت پارک یا حتی خاموش کردن .. در هیچ حالتی نیاز به خلاص کردن و وارد کردن فشار بیشتر به گیربکس نیست. در حالت حرکت مقدار زیادی از گرمای گیربکس با هوا خنک میشه در توقف که جریان هوا نیست گیربکس شروع به گرم شدن می کنه و شما با خلاص کردن دارید بازم فشار وارد می کنید و گرمای بیشتری ایجاد می کنید ...