موضوعات داغ

آینده بدون رانندگی، دور یا نزدیک؟

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
رواج خودروهای خودران در بسیاری از کشورها، این شک و تردید را در مردم ایجاد کرده که چقدر آینده بدون رانندگی، یعنی دورانی که در آن رانندگی تنها بر عهده ربات ها گذاشته می شود، نزدیک خواهد بود؟ پروژه هایی مانند گوگل وایمو ، با سر و صدای زیاد از دستاوردهای خود در زمینه توسعه خودروهای خودران سخن می گویند، با این حال، تجربیات افرادی که از نزدیک کار با این سیستم ها را تجربه کرده اند، نشان می دهد سرویسی همچون گوگل وایمو، تنها در شرایطی به خوبی کار می کند که محدودیت سرعت شدیدی وجود داشته باشد، همانند خیابان های فرعی. و همچنین در نقاط خلوت شهر، این سرویس فعالیت بی نقصی را از خود نشان می دهد.
اما هنگامی که خودرو خودران گوگل وایمو در اتوبان ها قرار می گیرد، معمولا نمی تواند از آنها خارج شود و تا زمانی که اپراتور دخالت نکند، به مسیرش ادامه می دهد. تجربه افرادی که در این آزمایش حضور داشتند، به آنها این نکته را یادآور شد که هنوز تا آینده ای که در آن نیازی به رانندگی انسان ها نباشد، مدت زمانی طولانی باقی مانده است. اما به بیان کارشناسان گوگل، این اتفاق، یک رخداد نادر بوده و تکنولوژی خودران وایمو پیشرفته تر از رقبایش عمل می کند. با این حال، نیاز به پالایش این سیستم کاملا دیده می شود.
تصادفات گاه و بیگاه خودروهای خودران، آینده توسعه آنها را با مشکلات جدی روبرو کرده است. در ماه مارس 2018، یک خودرو خودران اوبر ، در تقاطعی در کالیفرنیا به یک دوچرخه سوار برخورد کرده و وی را کشت. اوبر یکی از نزدیک ترین رقبای گوگل وایمو در بحث توسعه خودروهای خودران محسوب می شود. آب و هوای مساعد، جاده های ایده آل و استقبال مقامات محلی، منطقه فینیکس در ایالت کالیفرنیا را به مکانی ایده آل برای آزمایش خودروهای خودران تبدیل کرده است، با این حال حوادثی که به دلیل استفاده از این خودروها در این منطقه رخ داده، موجب خدشه دار شدن اعتماد عمومی شده است.
در انگلستان نیز فیلیپ هموند، وزیر خارجه، طی توافقاتی که با فورد حاصل شد، اعلام کرد که از سال 2021، جاده های انگلستان میزبان خودروهای خودران خواهند بود. از هم اکنون، محدودیت های سختگیرانه ای برای مناطقی که خودروهای خودران در آنها تست می شوند، برقرار شده است. این تست ها به تدریج به سایر مناطق، نظیر کوچه های تنگ و جاده های کوهستانی نیز توسعه خواهد یافت تا اطمینان بیشتری از عملکرد این خودروها حاصل شود.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/3/12
سلام دوست عزیز نویسنده
به نظرم این متن با عنوان آینده بدون راننده، مفهوم بهتری خواهد داشت. وازه Autonomous Driving به معنای رانندگی خودکار/خودمختار است که می توان مفهوم بدون راننده را از آن برداشت کرد نه بدون رانندگی.
با احترام
1398/3/12
تشکر از نکته سنجی و راهنمایی شما
1398/3/12
آینده ای که بدون رانندگی و ماشین بازی باشه رو از همین الان به آتیش بکشن بهتره :/