موضوعات داغ

سقوط قیمت‌ خودروها و تداوم رکود بازار

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
خروج امریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم ها، ممنوعیت واردات خودرو به کشور، جهش ناگهانی نرخ ارز، نبود مواد اولیه و قطعه برای تولید خودرو در داخل کشور، مشکلات پیرامون نقل و انتقالات ارز به خارج از کشور و عوامل متعدد دیگری همگی دست به یکدیگر داده تا قیمت خودرو چه در حوزه محصولات تولیدی و مونتاژ داخلی و چه در حوزه خودروهای خارجی 2 تا 3 برابر افزایش یابد.
به نقل از سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو، با افزایش قیمت خودرو و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان، میزان معاملات صورت‌گرفته در بازار خودرو با افت شدیدی همراه شده است.
البته در طول یک هفته گذشته نرخ ارز کاهش یافته که همین موضوع سبب شده قیمت برخی از مدل های وارداتی با افتی تا 300 میلیون تومان نیز مواجه شوند اما نکته قابل توجه این است که حتی با وجود این روند کاهشی همچنان خریداران و فروشندگان تمایلی برای داد و ستد خودرو ندارند. علت اصلی این موضوع این است که به عقیده بسیاری قیمت‌های فعلی کاذب هستند و با وجود کاهش قابل‌توجه، همچنان با قیمت‌های واقعی فاصله زیادی دارند.
گفته می شود حضور دلال‌ها و افرادسوجو در شکست نشدن قیمت‌ها در بازار خودرو بسیار تاثیر گذار است. درواقع بسیاری از دلال‌ها ترجیح می‌دهند در شرایط فعلی از فروش خودرو امتناع کنند تا قیمت‌ها در بازار شکسته نشود.
البته از سوی دیگر به دلیل عدم تمایل خرید ازسوی مصرف‌کنندگان و همچنین به دلیل کاهش نرخ ارز، خودروهای وارداتی به‌صورت غیرارادی با کاهش قیمت‌ مواجه شده اند.
به علاوه ترخیص تدریجی خودروهای در گمرک مانده و تزریق آن‌ها به بازار نیز می‌تواند زمینه‌ساز ‌تعادل و کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار باشد.
البته لازم به ذکر است که خودروهای تازه ترخیص شده با توجه به هزینه های گمرکی و مابه‌التفاوت ارزی که برای آن ها پرداخت شده با قیمتی بیشتر از زمان سفارش به بازار عرضه خواهند شد هر چند امید می رود که قیمت آن ها از برچسب های قیمتی فعلی کمتر باشد.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/3/13
واقعا امیدواریم خودرو قیمتش اونقدر پایین بیاد ک بشه خرید یعنی ایران تا الان در هیچ زمینه ای ثبات قیمت نداشته .....چنین بازاری حتی در کنکور هم توش دلال ها موفقن ....
1398/3/13
بله درسته داره قیمتها همینجور با کله میاد پایین...بخاطر همین هم کرمان موتور و مدیران خودرو هر هفته چهل تا پنجاه میلیون میزارند رو قیمتهاشون تا قیمتها خدای نکرده با کله زمین نخورند!!!...جک اس 5 رو 320 میلیون ، تیگو 7 رو 412 میلیون و ایکس 33 رو 122 میلیون به قیمت مفت و مثلا ًبصورت تحویل فوری تحویل خلق الله میدهند...
1398/3/14
(خروج امریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم ها، ممنوعیت واردات خودرو به کشور، جهش ناگهانی نرخ ارز، نبود مواد اولیه و قطعه برای تولید خودرو در داخل کشور)
اینا فقط بهونه های این دولته برا دوشیدن ملت خودش
و یسری دلال و ادم بی ریشه جو میدن به ماجرا
1398/3/17
سلام
مشکل دولت و حکومت دلال پروری و عذاب مردم با حداقلیاس
خوتون خوب میدونید که یه عده دارن به کل مردم ایران با این ماشینای آشغال زور میگن.
مردم ایران 4 ماه تحمل کنن بی ماشینی رو خیلی بهتر که ماشینی مثل پراید بخرن بالای 40 تومن.
دعوا سر 42 تومن یا 38 نیست
دعوا سر اذیت کردن مردم بزرگ ایرانه
4 ماه تحریم خودروی گران باعث سقوط قیمت ها خواهد شد.
اگه متحد باشیم با 50 تومن میتونیم ماشینای خیلی با کیفیت وبهتر بخریم.
تمنا میکنم متحد شیم برای نخریدن خودروی گران.
تشکر
1398/3/19
علی برکت الله.
فقط نباید خرید
4 ماه تحمل کنیم کارشون تمومه
مردم باید در برابر این بی عدالتی متحد بشن و هیچ خودروی گرونی خرید نکنن.