موضوعات داغ

هشدار به ۳ میلیون مالک خودروی تهرانی

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
طرح جدید ترافیکی شهر تهران با نام طرح محدوده کنترل آلودگی هوا قرار است از ابتدای تیرماه جایگزین طرح زوج و فرد شود. این طرح تفاوت‌های زیادی با طرح گذشته دارد و هنوز بسیاری از شهروندان تهرانی از آن بی اطلاع هستند.
به گزارش خودروبانک و به نقل از مهر، اولین دلیل از بی اطلاعی شهروندان تهرانی عدم ثبت نام در سامانه تهران من برای این طرح است. به گفته مسئولان شهری حدود ۴ میلیون خودرو در تهران تردد می‌کنند و در کنار آن خودروهایی که از شهرهای دیگر به تهران می‌آیند نیز باید محاسبه کرد. از مجموع این تعداد تا کنون حدود یک میلیون خودرو در سامانه تهران من برای بهره‌مندی از ۲۰ روز تردد رایگان در هر فصل ثبت نام کرده‌اند. این موضوع نشان دهنده آن است که نه مسئولان شهری و نه پلیس نتوانسته‌اند اطلاع‌رسانی مناسبی برای این طرح داشته باشند و احتمالا از ابتدای تیرماه باید شاهد سردرگمی تهرانی‌ها باشیم.

تاریخچه طرح زوج و فرد
این طرح در اواسط آذرماه ۸۴ به دلیل آلودگی شدید هوای تهران اجرایی شد. وسعت این طرح حدود ۸۸.۵ کیلومتر بود. به گفته کارشناسان این طرح در تمام سال‌های اجرای آن در محدوده خود صفر تا ۴ درصد توانست باعث کاهش آلودگی هوا شود و در بیرون از محدوده نیز ۳۸ درصد به آلودگی شهر تهران افزوده است. این طرح به دلایل مختلفی مانند ناهمخوانی محدوده با هدف‌های اولیه، ناعادلانه بودن تعداد تردد خودروهای زوج و فرد نتوانست به هدف‌های خود دست یابد. سال گذشته نیز مسئولان شهری با پذیرفتن ناکارآمدی این طرح، با تولد حلقه دوم ترافیکی موافقت کردند. به نظر می‌رسد که این طرح نکات مثبت بیشتری نسبت به طرح زوج و فرد سابق داشته باشد.

هشدار به ۳ میلیون مالک خودروی تهرانی

هشدار به ۳ میلیون مالک خودروی تهرانی


محدوده طرح کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق)
محدوده این طرح تفاوتی با محدوده زوج و فرد ندارد. بر اساس مصوبه شورای شهر تهران، محدوده طرح کنترل آلودگی هوا از شمال خیابان مطهری، از سمت جنوب خیابان شوش، از سمت غرب خیابان کارگر و از سمت شرق خیابان شریعتی و ۱۷ شهریور است و محدوده زوج یا فرد از سمت شمال به بزرگراه همت، از سمت جنوب به بزرگراه بعثت، از سمت غرب به بزرگراه‌های نواب و چمران و از سمت شرق به بزرگراه امام علی محدود می‌شود که هم اکنون در همین محدوده طرح جدید اجرایی می‌شود.
زمان اجرای طرح جدید ترافیکی/ تغییرات معافیت‌های ترافیکی در روز پنجشنبه
زمان اجرای روزانه طرح جدید از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۹ است. این طرح در روزهای جمعه و روزهای تعطیل اجرا نمی‌شود. در روزهای پنجشنبه نیز اگر چه مانند سال گذشته طرح ترافیک وجود ندارد، اما در محدوده طرح کنترل آلودگی هوا اجرا خواهد شد. بر اساس این طرح روز پنجشنبه نیز شامل ۲۰ روز تردد رایگان در هر فصل بوده و پس از اتمام ۲۰ روز نیز مشمول پرداخت عوارض در این محدوده می‌شود.

چگونگی استفاده از ۲۰ روز تردد رایگان در هر فصل
شرط اصلی استفاده از ۲۰ روز تردد رایگان در هر فصل ثبت نام در سامانه تهران من می‌باشد. در این طرح خودروهای پلاک تهران ۲۰ روز در هر فصل و خودروهای پلاک غیر تهران ۱۵ روز تردد رایگان در فصل می‌توانند داشته باشند. شرط اصلی استفاده از این معافیت‌ها ثبت نام در سامانه تهران من است و همچنین باید حساب آن‌ها در سامانه به میزان کافی شارژ داشته باشد.

امتیازات جدید برای ساکنان محدوده طرح ترافیک
در این طرح امتیازات ویژه‌ای برای ساکنان محدوده طرح کاهش آلودگی هوا در نظر گرفته شده است. ساکنین محدوده طرح از تخفیف ۵۰ درصدی هزینه برخوردار بوده و می‌توانند یکبار خروج قبل از ۸:۳۰ و یکبار ورود بعد از ساعت ۱۷ داشته باشند.
ساکنین محدوده برای برخورداری از این امتیازات علاوه بر ثبت نام در سامانه تهران من باید مدارک خود مانند سند یا اجاره نامه قانونی و فیش پرداخت عوارض نوسازی و پسماند را به همراه داشته باشند و در دفاتر خدمات الکترونیک شهر به تایید برسانند.
ساکنین این محدوده که مستاجر هستند و در بخش سکونت آن‌ها تاریخ پایان سکونت درج شده باشد، باید هر ساله برای ثبت نام مجدد اقدام کنند. هر واحد مسکونی نیز فقط می‌تواند برای یک خودرو از این امتیازات استفاده کند. ساکنین محدوده طرح ترافیک می‌توانند از تخفیف ۵۰ درصدی در عوارض تردد در هر دو محدوده استفاده کنند، اما ساکنین محدوده کنترل آلودگی هوا فقط در پرداخت عوارض همان محدوده دوم از تخفیف بهره‌مند خواهند شد.
برای استفاده از طرح جدید ترافیکی شهروندان تهرانی و غیر تهرانی حتما باید در سامانه تهران من ثبت نام کنند. یکبار ثبت نام برای تمام خودروها کافی است تا سامانه، ترددهای هر پلاک را در محدوده شمارش کند و در صورت عدم ثبت پلاک، پلاک مورد نظر مشمول جریمه می‌شود.

هشدار به ۳ میلیون مالک خودروی تهرانی

هشدار به ۳ میلیون مالک خودروی تهرانی


وضعیت وانت‌بارها و آژانس‌ها در محدوده کاهش آلودگی
وانت‌بارها و آژانس‌ها بدون سقف سهمیه از ۵۰ درصد تخفیف برخوردار هستند و در صورت داشتن سند سفر و یا باربرگ این تخفیف به ۷۰ درصد می‌رسد.
نرخ ورود به محدوده کاهش
حداقل نرخ ورود به محدوده طرح کاهش آلودگی هوا برای خودروهای دارای معاینه فنی برتر و تردد در ساعات غیر پیک ترافیک ۷ هزار و ۲۴۵ تومان و حداکثر برای خودروهای فاقد معاینه فنی برتر و تردد در ساعات پیک ۲۰ هزار و ۷۰۰ تومان است.
آیا مردم از طرح جدید بی خبر هستند؟
شهرام جبارزادگان کارشناس ترافیک درباره طرح جدید محدوده کاهش آلودگی هوا گفت: هر طرحی که با اعمال محدودیت برای شهروندان همراه باشد، نیازمند پیش‌بینی ساز و کارهای مورد نظر و زیرساخت‌ها مورد نیاز است. حال اگر این امکانات فراهم نشود، اجرای آن باعث نارضایتی شهروندان از مدیریت شهری خواهد شد. وی ادامه داد: برای آغاز این طرح چه تعداد واگن مترو و چند دستگاه اتوبوس به شبکه حمل و نقل عمومی برای جابه‌جایی مسافران جدید فراهم شده است. زمانی که این مدل طرح‌ها اجرایی می‌شود و شهروندان مجبور به استفاده از حمل و نقل عمومی می‌شوند باید برای آن نیز تدابیری اندیشیده شود.
وی در ادامه بیان داشت: این طرح در حالی از دو هفته آینده آغاز می‌شود که ظاهرا از سه میلیون خودروی تهران کمتر از نیمی از آن در سامانه تهران من ثبت نام کرده‌اند. این اتفاق می‌تواند دو دلیل داشته باشد: یا عملکرد مسئولان به نحوی بوده که مردم به مجریان طرح بی اعتمادند و یا طرح ترافیک و به طور مشخص در مورد سامانه مربوط، آنقدر ضعیف بوده که اغلب شهروندان از آن بی خبر هستند.
این کارشناس ترافیک در ادامه درباره ۲۰ روز تردد رایگان در محدوده، گفت: گویا مسئولان می‌خواهند به مردم صدقه بدهند. مسئولان در حالی از تردد ۲۰ روز در هر فصل برای تهرانی‌ها و ۱۵ روز برای غیر تهرانی‌ها سخن گفته‌اند که هر فصل ۹۰ روز دارد. شهروندانی که بابت ۹۰ روز عوارض و مالیات پرداخت می‌کنند، حق استفاده از خودروی خود را ندارند.
مسئولان از کجا عدد ۲۰ روز تردد در ۹۰ روز را لحاظ کرده‌اند. خودروهای غیر تهرانی نیز فقط ۵ روز کمتر از تهرانی‌ها امکان تردد دارند که جای تامل دارد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/3/24
موضوع ثبت نام در سایت تهران من نیست! موضوع داشتن شارژ در حساب است. موضوع گرفتن پول است بزور از خودروهایی که در حالت فعلی حق تردد طبق زوج و فرد را داشته اند
موضوع آلودگی نیست. پر شدن جیب به هر قیمتی است
وگرنه چند ساله ميگن اتوبوس هاشون دوده تولید میکنن...خودروی هیبریدی داستان دار شد...چه کسی پاسخگو بود؟ چکار کردن واسه آلودگی؟ همش بهانه پول است
پولشو بدی آلودگی هم درست ميشه!!