موضوعات داغ

انفجار ایستگاه سوخت هیدروژن، آیا پایان راه خودروهای هیدروژنی فرا رسیده است؟

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
دو شرکت تویوتا و هیوندای به توسعه و فروش خودروهای هیدروژنی در نقاطی از جهان اشتغال دارند و در سالهای اخیر، خودروهای هیدروژنی مختلفی را از آنها شاهد بوده ایم. با این وجود، به نظر می رسد وقفه ای بزرگ در راه توسعه خودروهای هیدروژنی به وجود آمده است. روز دوشنبه دهم ژوئن، یک ایستگاه سوخت گیری خودروهای هیدروژنی در نروژ آتش گرفت و پس از آن، پیمانکار سوخت رسان فعالیت تمامی ایستگاه های سوخت رسانی هیدروژنی دیگر را متوقف کرده است. تویوتا و هیوندای نیز از توقف فروش محصولات هیدروژنی خود خبر داده اند.
انفجار رخ داده مربوط به ایستگاه هیدروژن Uno-X واقع در شهر Sandvika بود که منجر به صدمه رسیدن به یک خودرو معمولی در نزدیک جایگاه شد. دو تن بر اثر این انفجار زخمی شدند. به گفته پلیس، شدت انفجار به حدی بود که کیسه های هوا خودرو بدون هیچ گونه ضربه فیزیکی به سنسورها، باز شدند. علت انفجار در حال حاضر نامشخص است و تا زمان یافتن آن، تمامی جایگاه های سوخت هیدروژنی بسته خواهند بود.
جان آندره لوککه، مدیر عامل شرکت نیل هیدروژن، شرکتی که این ایستگاه های سوخت گیری را مدیریت می کند، اظهار داشت: هنوز برای تصمیم گیری در مورد اینکه هیدروژن سوختی غیر ایمن می باشد، کمی زود است و ما در هنگام راه اندازی یک ایستگاه سوخت هیدروژنی، تمامی ضوابط و قوانین مربوط به امنیت جایگاه ها را رعایت میکنیم. به همین منظور و به دلیل کسب اطمینان از ایمنی جایگاه های سوخت هیدروژنی، ما ده جایگاه دیگر را نیز بسته ایم تا تمامی آنها چک شوند.
از سوی دیگر، تویوتا و هیوندای با توجه به این رخداد، اعلاک کرده اند که موقتا فروش خودروهای هیدروژنی خود را متوقف خواهند کرد. اسپن اولسن مدیر تویوتا نروژ اعلام کرد که تا زمان مشخص شدن علت حادثه، فروش خودروهای هیدروژنی این برند متوقف خواهد شد. با این حال، تویوتا همچنان بر روی توسعه خودروهای هیدروژنی اصرار دارد و عنوان می کند که خودروهای هیدروژنی به اندازه خودروهای معمولی ایمن هستند. تانک خودروهای هیدروژنی به قدری مقاوم است که حتی در برابر شلیک مستقیم گلوله نیز مقاومت می کند. هیوندای که دیگر فروشنده خودروهای هیدروژنی در نروژ محسوب می شود، اطلاعیه مشابهی را صادر کرده است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد