موضوعات داغ

فرمان حرارتی جگوار لندروور ، شما را در چرخش یاری می کند

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
در خودروسازی امروز، خودروها به سمت هوشمندی بیشتر حرکت می کنند و خودروسازان به دنبال ابداع راه هایی جدید برای ارتباط با رانندگان هستند. به نظر می رسد جگوار لندروور به راهکار جدیدی دست پیدا کرده که این ارتباط را قوی تر می کند. این گروه خودروسازی، در همکاری با دانشگاه گلاسکو، فرمانی حرارتی طراحی کرده که از طریق سرد شدن یا گرم شدن، راننده را در حین پیچش به طرفین یاری خواهد رساند و وی را از موانع گوشه و کنار، آگاه خواهد کرد.
فرمان می تواند در هر دو سمت، تا میزان شصت درجه سانتی گراد گرم شود، اما گرم یا سرد شدن فرمان به معنای این نیست که راننده باید به جهتی چرخش داشته باشد، بلکه هدف آن کاهش زمانی است که راننده به مسیر جلو خیره می شود. این سیستم در هنگامی که خودرو در حالت خودران قرار دارد فعال می شود، چرا که در این حالت باید دایما دست های راننده بر روی فرمان قرار بگیرد و گاهی نیاز است که او در نحوه فعالیت خودرو، مداخله داشته باشد.
مطابق تحقیقات انجام گرفته از سوی جگوار لندروور و دانشگاه گلاسکو، رانندگان در حالتی که خودروی آنها با استفاده از سیستم خودران فعالیت می کند، هشدارهای حرارتی را بیشتر جدی می گیرند و استفاده از یک سیستم حرارتی، به جای استفاده از لرزش یا هشدار صوتی، تاثیر بیشتری در هوشیاری راننده خواهد داشت.
استفاده از یک فرمان حرارتی برای ارتباط با راننده، یک ایده عالی به نظر نمی رسد، اما به گفته جگوار لندروور، می توان آن را به عنوان یک سیستم هشداری، برای موقعیت های کم اهمیت تر، مورد استفاده قرار داد. لرزش ها و بوق های مداوم، می تواند موجب از بین رفتن تمرکز راننده شود. هشدارهای لرزشی، نظر رانندگان را به خود جلب کرده و آنها را از توجه به مسیر باز می دارد، و هشدارهای صوتی، موجب اختلال در مکالمات تلفنی یا پخش موسیقی می شود، که هشدارهای حرارتی از این مشکلات به دور هستند. در حال حاضر اراده ای جدی برای تولید و استفاده از این سیستم در خودروها وجود ندارد، اما مساله کنترل، یکی از مهم ترین دغدغه های خودروسازان در حال حاضر به شمار می رود. هر روزه سیستم های هوشمند جدیدی برای استفاده در خودروها کشف می شوند، اما اینکه چگونه این سیستم ها توسط انسان کنترل شوند، مساله ای پیچیده بوده که هنوز راه حل قطعی برای برطرف کردن آن وجود ندارد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد