موضوعات داغ

موتور روتاری مزدا ، پایه گذار تکنولوژی موتور وانکل

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
موتور روتاری وانکل، یا موتور دورانی، نوعی موتور درون سوز است که به جای حرکت رفت و برگشتی پیستون‌ها، از یک طراحی دوار با دایره‌ای بیرون از مرکز برای تبدیل فشار به نیروی چرخشی استفاده می‌کند. مزدا همواره در زمینه ساخت پیشرانه، شرکت نوآوری بوده و از گذشته تاکنون، به دنبال حذف روند استاندارد حرکت پیستون ها در پیشرانه هایش بوده است. تحقیقات وب سایت موتور وان، نشان می دهد که مزدا پس از یک دوره وقفه، مجددا به تکنولوژی موتور وانکل علاقمند شده و در حال ثبت اختراعات جدیدی در این حوزه است. تحقیقات موتور وان به کشف گواهینامه های ثبت اختراع مزدا در ژاپن، به تاریخ 31 ژانویه 2019 ختم شدند.
در میان این گواهینامه ها، پنج طرح مربوط به موتورهای دوار یا روتاری و دو طرح مرتبط با موتورهای وانکل دیده شدند. همچنین مزدا سیستم توربوشارژر ویژه موتورهای روتاری را طراحی کرده است. در طراحی موتورهای جدید مزدا، از یک اگزوز جانبی استفاده شده تا سریعتر دود خروجی از موتور را تخلیه کرده و تنفس بهتری را برای پیشرانه فراهم کند. این سیستم خروجی اگزوز، که به سیستم 1-2-4 معروف است، در سری پیشرانه های SkyActiv-G و SkyActiv-X نیز استفاده شده که حاصل آن بهبود کارایی پیشرانه است.
موتور روتاری مزدا

موتور روتاری مزدا

سیستم توربوشارژر طراحی شده برای موتور روتاری نیز جذابیت های فنی زیادی دارد و حاکی از عرضه یک خودرو مزدا در آینده نزدیک، با موتور روتاری و مجهز به توربوشارژر است. با این حال، مزدا همچنان در حال توسعه اختراعات جدید خود است و نخستین محصولی که از این نوع پیشرانه استفاده می کند، با یک موتور روتاری کم حجم و تنفس طبیعی به بازار عرضه خواهد شد. مدیر اجرایی مزدا خبر از عرضه یک خودرو اسپرت دیفرانسیل عقب، و مجهز به موتور دورانی داده، اما در مورد زمان عرضه این محصول به بازار، هیچ زمان مشخصی اعلام نشده است. علاوه برآن، مهندسان مزدا در تلاش برای طراحی یک سیستم هیبریدی، مجهز به موتور روتاری بنزینی و موتور الکتریکی هستند، که تاکنون تلاش های آنها برای توسعه این سیستم، چندان موفقیت آمیز پیش نرفته است.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/4/9
مزدا را عشق است.