موضوعات داغ

آیا زمان خداحافظی با وسایل نقلیه شخصی فرارسیده است؟

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
مطابق تحقیقات جدیدی که توسط دانشگاه اوکلند انجام شده، نشان می‌دهد که افزایش وابستگی به وسایل نقلیه، میزان مصرف دخانیات و الکل را در مالکان آنها افزایش می‌دهد. دکتر کریستی وایلد در این زمینه می‌گوید، استفاده از خودروهای شخصی برای مواردی همچون رساندن بیماران اورژانسی به بیمارستان، یا کمک به معلولان و افراد مسن برای ایفای نقش خود در اجتماع، فواید زیادی دارد، اما در هرصورت ما باید به دنبال راه‌هایی برای کاهش استفاده از خودروهای شخصی بگردیم.
بنابر گفته‌های وایلد، اگر بیش از 40 دقیقه با خودرو شخصی خود رانندگی کنید، توزیع وزن بدن شما بهم می‌خورد و فشار خون راننده به آرامی رو به افزایش می‌رود. استفاده طولانی مدت از وسایل نقلیه شخصی، فرد را در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و برخی از انواع سرطان قرار می‌دهد. این اثرات به خصوص با افزایش سن، بیشتر بروز پیدا می‌کنند. در بررسی‌های انجام شده توسط دانشگاه اوکلند، دوگروه همسان مورد بررسی قرار گرفتند. به گروه اول دوچرخه داده شد و گروه دوم، با خودروهای شخصی امور روزمره خود را انجام می‌دادند. بعد از یکماه، مشخص شد که گروه دوم به طور روزانه متحمل اضطراب قابل توجهی می‌شوند.
مطابق آمار منتشر شده شهرداری اوکلند در نیوزیلند، این شهر ایالت به اندازه یک روز در ماه، ترافیک سنگین دارد و 50 درصد از وقت رانندگان، صرف ماندن در ترافیک می‌شود که نتیجه آن، صرف زمان کمتر برای تفریح، خانواده، غذا خوردن و حتی خواب راحت است. رفت و آمدهای طولانی و تحمل ترافیک‌های سنگین تر، تاثیر بیشتری بر روابط خانوادگی دارند و احتمال جدایی بین زوجین را افزایش می‌دهند، همینطور رانندگی‌های طولانی مصرف الکل و تنباکو در رانندگان را افزایش می‌دهد. خودروهای شخصی اعتیادآور نیستند، برخی جنبه‌های استفاده از آنها مهم و غیرقابل جایگزینی است، اما ما باید به دنبال راهی برای کاهش وابستگی خود به خودروهای شخصی، و حفظ بهتر سلامتی خود و محیط زیست باشیم.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد