موضوعات داغ

پاسخ به مهم‌ترین سوالات در مورد خودروهای برقی

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
استفاده از خودروهای برقی در سراسر جهان به شدت رو به افزایش است و به خصوص در اروپا و آمریکای شمالی، زیرساخت استفاده از این خودروها مدتهاست که راه‌اندازی شده و تلاش دولت‌ها بر راحتی بیشتر استفاده کنندگان از این گونه خودروهاست. با این وجود، می‌دانیم که صنعت خودرو کشور ما با روند جهانی، فاصله قابل توجهی دارد و بعید به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر شاهد فروش و عرضه خودروهای برقی باشیم، هرچند استفاده از موتورسیکلت‌ها و اسکوتر‌های برقی در شهرهای بزرگ ایران رو به رشد است. در این مطلب نگاهی به مهم‌ترین سوالات در مورد خودروهای برقی خواهیم داشت و پاسخ آنها را با جستجو از منابع مختلف‌، یافته‌ایم.
راه اندازی یک ایستگاه شارژ خانگی، چقدر هزینه دارد؟
در انگلستان، راه اندازی و نصب یک ایستگاه شارژ خانگی، حدود 700 پوند هزینه دارد که دولت 500 پوند آن را پرداخت می‌کند. اما اگر نیاز به نصب یک ایستگاه شارژ سریع دارید، باید مبلغ 1500 پوند را برای آن بپردازید. در غیر اینصورت مجبور خواهید بود از کیت شارژر ارائه شده توسط سازنده خودرو استفاده کنید که این کار را به آرامی و با استفاده از برق شهری انجام می‌دهد.
چه اتفاقی برای باتری خودروهای برقی پس از پایان عمر آنها رخ می‌دهد؟
باتری‌های مورد استفاده در خودروهای برقی، معمولا از نوع لیتیوم یون هستند و پس از پایان عمر، به مراکز بازیافت فلزات فرستاده می‌شوند. در این مراکز پیشرفته، که تنها در برخی از کشورهای اروپایی وجود دارند، باتری‌ها در دمای بالا سوزانده می‌شوند تا برخی از عناصر مضر آنها، نظیر نیکل و کبالت از بین بروند. پس از حدود هشت یا ده سال، عملکرد باتری‌های لیتیوم یون به شدت کاهش می‌یابد و چندان مناسب مصارف خودرویی نیستند، و اگر نخواهید آنها را بازیافت کنید، می‌توانید در برخی مصارف خانگی از این باتری‌ها بهره بگیرید.
آیا تولید برق کشورها، به اندازه‌ای خواهد بود که تمامی خودروها الکتریکی شوند؟
با وجود توسعه استفاده از خودروهای برقی در سایر نقاط جهان، همچنان فاصله قابل توجهی میان تعداد این خودروها و خودروهای بنزینی یا دیزلی وجود دارد. به طور مثال، در انگلستان 31 میلیون و پانصدهزار خودرو تردد می‌کنند که تنها نیم میلیون دستگاه از آنها الکتریکی هستند. تصور کنید 31 میلیون دستگاه خودرو، هر شب به شبکه برق وصل گردند تا شارژ شوند، قطعا بار بسیار سنگینی بر شبکه برق وارد می‌شود، پس بنابر نظر جورج بارد از موسسه تحقیقات حمل و نقل بریتانیا، باید تقاضا برای شارژ خودروها را در طول روز تقسیم کرد تا فشار وارده بر شبکه توزیع نیروی برق کاهش یابد.
آیا می‌توان خودروهای بنزینی را به خودروهای برقی تبدیل کرد؟
در تئوری، می‌توان پیشرانه احتراق داخلی یک خودرو را خارج کرده و آن را با موتور الکتریکی و مجموعه‌ای از باتری‌ها جایگزین نمود. حتی دستورالعمل‌هایی برای اینکار در اینترنت وجود دارد، با این حال، این کار تنها یک چالش مفرح برای فردی است که علاقه به دستکاری خودرو خود در گاراژ شخصی دارد و به هیچ عنوان روشی برای تولید انبوه خودرو محسوب نمی‌شود. تنظیم نحوه بهره‌کشی از باتری‌ها و توان ارسالی به موتور، نیاز به نرم‌افزارهای قدرتمندی دارد که در انحصار شرکت‌هایی همانند تسلا و مرسدس بنز هستند، و بعید است یک شخص عادی بتواند سیستمی مشابه این خودروها را در پارکینگ خانه خود شبیه سازی کند.
چگونه می‌توان ادعا کرد خودروهای برقی برای محیط زیست مفیدند، در حالیکه از برق نیروگاه‌هایی با سوخت فسیلی برای شارژ آنها استفاده می‌شود؟
این نکته که خودروهای برقی گازهایی همچون مونواکسید کربن و دی‌اکسید کربن از اگزوزشان خارج نمی‌شود، آنها را به دوستداران محیط زیست تبدیل کرده، و علاوه برآن، مطابق تحقیقات صورت گرفته از سوی کمیسیون اروپا، حرکت یک خودرو الکتریکی و شاژ باتری آن، در طی طول عمر خود، پنجاه درصد کربن دی اکسید کمتری نسبت به یک خودرو بنزینی یا دیزلی امروزی تولید می‌کند. با این وجود، تمایل خریداران به سمت خودروهای پلاگین هیبریدی یا هیبریدی سنتی است و خودروهای برقی، چندان خریداری در بازار ندارند. بر این اساس، کمیسیون انرژی اتحادیه اروپا استنباط می‌کند که آینده ما، همچنان به سوخت‌های فسیلی گره خورده است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد