موضوعات داغ

خودروهایی که از گمرک ترخیص نشدند

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
سال گذشته بود که با توقف واردات خودرو به کشور بیش از ۱۳ هزار خودرو وارداتی در گمرکات و مناطق ویژه اقتصادی توقیف شده و امکان ترخیص آنها از بین رفت. دی ماه سال ۹۷ دولت یک فرصت ۴ ماهه را در اختیار شرکت های وارد کننده خودرو قرار داد تا امکان ترخیص خودروها فراهم شود. شانزدهم اردیبهشت ماه این فرصت مجددا تا شانزدهم تیرماه تمدید شده و امکان ترخیص خودروها از گمرکات کشور و مناطق ویژه اقتصادی تا این زمان فراهم بود. اما خبر می رسد ناهماهنگی سیستم بانکی و همچنین دست‌اندازهایی که سازمان ملی استاندارد برای خروج خودروهای دپویی ایجاد کرده سبب شده که این مهلت زمانی حتی با وجود تمدید مجدد کافی نباشد و در نهایت تنها ۵ هزار خودرو از گمرک ترخیص شود.
به نقل از دنیای اقتصاد، یکی از چالشهای اساسی که واردکنندگان خودرو در طی این مدت شش ماه با آن مواجه بودند مابه التفاوت نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی با نرخ حواله سامانه سنا و همچنین هزینه‌های مربوط با روند ترخیص بود. هرچند شرکت‌های واردکننده این اجازه را داشتند که این مبلغ را از مشتریان خود اخذ کنند اما پیش از دریافت باید لیست هزینه ها به تایید سازمان حمایت می رسید. سازمان حمایت با به بلاتکلیف گذاشتن واردکنندگان در ارتباط با تعیین قطعی هزینه ها سبب شد که شرکت های وارد کننده به صورت علی الحساب مبالغی را از مشتریان خود دریافت کنند که البته با اتمام مهلت هیئت دولت، خودرویی نیز به دست مشتریان نرسید.
به گفته مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو یکی دیگر از چالش های مطرح شده بر سر راه واردکنندگان خودرو جریمه دیرکرد ذکر شده در قرار داد خودروهای دپو شده در گمرکات کشور است. با توجه به اینکه واردات خودرو به صورت ناگهانی با ممنوعیت مواجه شده مقرر شد پرداخت جریمه تاخیر منتفی شود. اما مصوبه ای در این رابطه منتشر نشده و همین مسئله سبب شده تا برخی از مشتریان از واردکنندگان تقاضای دریافت جریمه تاخیر با توجه به قراردادهای منعقد شده خود داشته باشند. این در حالی است که مشخص نیست مسئول پرداخت این جریمه ها کیست؟ آیا دولت باید با توجه به ممنوعیت یک شبه واردات خودرو وظیفه پرداخت این هزینه‌ها را تقبل کند یا وارد کنندگان مسئول پرداخت این جریمه ها اند؟
با توجه به گفته های دادفر، بی‌تردید چنانچه دولت پیش از انتشار این مصوبه در دی ماه سال گذشته تمام جوانب کار را در قالب یک کارگروه با حضور نمایندگانی از طرف شرکت‌های واردکننده و همچنین حضور نمایندگانی از تمامی نهادهای مرتبط با ترخیص این خودروها آسیب‌شناسی می‌کرد، امروز شاهد ترخیص تمامی خودروها از گمرک بودیم.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در انتها یادآور شد با توجه به نامه‌ای که برای تمدید مهلت ترخیص خودروها از جانب انجمن واردکنندگان خودرو به وزیر صمت نوشته شده انتظار می رود به زودی قید زمانی برای ترخیص خودروها حذف و وارد کنندگان فارغ از بعد زمانی نسبت به ترخیص محصولات خود از گمرک اقدام کنند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/4/24
عدم مدیریت واقعا مشخصه امیدوارم مسئولین یک بارم شده ب فکر ملت بیچاره باشن این 8 هزارتا باقی مانده هم زودتر ترخیص شن و واردات دوباره از سر گرفته بشه با تعرفه و هزینه های کم تا مردم بتونن بعد 30 سال زحمت کشیدن ی خودرو (آلمانی کره ایی ژاپنی سوئدی چینی) بر اساس درامدشون تهیه کنن