موضوعات داغ

مصوبه واگذاری خودرویی‌ها فعلا قابل اجرا نیست

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
با توجه به گفته های رئیس سازمان خصوصی سازی فروش سهام ایران خودرو و سایپا تنها در صورتی امکان پذیر خواهد بود که این دو شرکت ابتدا از وثیقه خارج شوند.
به نقل از تسنیم، عرضه سهام متعلق به دولت در ۱۸ شرکت بورسی و فرابورسی از جمله ایران خودرو و سایپا به تصویب رسیده است و سازمان خصوصی سازی به دنبال آن است که سهام این شرکت ها را در بازار سهام عرضه کند.
میر علی اشرف پوری حسینی در خصوص نحوه فروش مانده سهام دولت در دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران خودرو عنوان داشت هرچند سران قوا بر اساس مصوبه ای اجازه فروش سهام دولت در این دو شرکت خودروسازی را صادر کرده‌اند اما تا زمانی که شرکت های مذکور از وثیقه خارج نشوند امکان فروش سهام آنها وجود ندارد.
پوری حسینی در ادامه عنوان کرد در حال حاضر اطلاعی از اینکه سهام این شرکت ها در وثیقه چه کسانی است ندارم و زمان فروش سهام آنها نیز بعد از اینکه از وثیقه خارج شوند مشخص می شود.
بسیاری از کارشناسان نیز بر این باورند که به غیر از مشکل در وثیقه بودن سهام این دو خودروساز بزرگ برای واگذاری سهام آنها مشکلات دیگری نیز وجود دارد. این کارشناسان معتقد اند که بدون ایجاد تغییرات ساختاری اولیه از جمله حذف بدهی بانکی، مشخص شدن سیاست دولت در قبال واردات و وضع تعرفه، خصوصی‌سازی و واگذاری خودروسازان محقق نمی شود.
گفته می شود تصمیم برای واگذاری باقیمانده سهام دولت در ۱۲۸ شرکت بزرگ از جمله ایران خودرو سایپا تنها یک نمایش تبلیغاتی بوده و اینبار نیز چون دفعات قبل این تصمیم محقق نمی شود. صنعت خودروسازی ایران با چالش های فراوانی مواجه بوده و تا برطرف شدن کامل این چالش‌ها خصوصی سازی واقعی اتفاق نمی افتد. خودروسازان داخلی به مدد کمک دولت از یک طرف از بازار انحصاری برخوردار بوده و از طرف دیگر به دلیل فشارهای دولتی با زیان دهی و انباشت بدهی مواجه اند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/4/27
ما که این را باور نکرده بودیم! شما خودتان گفتید، خودتان هم خندیدید، خودتان هم پس گرفتید!!!!