موضوعات داغ

شرایط واگذاری و قیمت پایه سایپا و ایران خودرو به تصویب رسید

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
در پاسخ به سوال و شرایط واگذاری دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران خودرو، علی اشرف عبدالله پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی اعلام کرد که در ابتدا می بایست سهام دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران خودرو از وثیقه خارج شده و سپس در رابطه با واگذاری آنان به بخش خصوصی صحبت کنیم، هرچند هیئت واگذاری شرایط و قیمت پایه برای واگذاری دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران خودرو را تصویب کرده اند، اما در حال حاضر امکان عرضه آنان وجود نخواهد داشت.
به گزارش خودروبانک و به نقل از خانه ملت، رئیس سازمان خصوصی سازی کشور در صحبت های خود به این موضوع اشاره می کند که هیئت واگذاری بنگاه های دولتی به واگذاری سهام بورسی توجه ویژه دارد و حدود 18 شرکت بورسی در بین 300 شرکت وجود دارند که هیئت واگذاری اولویت را بر روی آنان قرار داده و برای واگذاری آنان به بخش خصوصی قیمت های پایه را تصویب کرده است که در هفته جاری برخی از این شرکت ها در بورس همچون بیمه البرز و شرکت پالایش و پخش شیراز به مزایده گذاشته شدند، اما با استقبال روبه رو نشدند. هرچند اواخر مرداد سهام بانک های تجارت، صادرات و ملت در بورس ارائه می شود.
علی اشرف عبدالله پوری حسینی در ادامه صحبت های خود اضافه کرد، دو هفته دیگر پالایشگاه های دیگر و اواخر مردادماه 3 بانکی که دولت در آن سهام دارد شامل تجارت، صادرات و ملت در بورس ارائه می شوند که مشخص نیست چه میزان از آنها استقبال شود. در این رابطه معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که تنها 18 شرکت از 300 شرکت اصلی ما بورسی بوده و هیئت واگذاری تاکنون درباره نحوه واگذاری دیگر شرکت های غیربورسی تصمیمی نگرفته است، اما امیدواریم در جلسه های بعدی در این رابطه تصمیمات لازم گرفته شود.
و اما مهم ترین بخش این خبر، تصویب واگذاری دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور یعنی سایپا و ایران خودرو خواهد بود که هیئت واگذاری برای آنان قیمت پایه و همچنین شرایط واگذاری تعیین کرده است. هرچند تا زمانی که تصمیم نهایی و شفاف در خصوص نحوه واگذاری شرکت های غیربورسی گرفته نشود، نمی توان زمان دقیقی برای خصوصی سازی آنان اعلام کرد و سهام دو شرکت ایران خودرو و سایپا تاکنون در اختیار سازمان خصوصی قرار نگرفته است. هرچند مسئولان سازمان گسترش (ایدرو) در سال های گذشته سهام این دو شرکت را در قبال تشکیلاتی دریافت کرده اند که در دسترس سازمان خصوصی برای عرضه آنان نیست. حال ابتدا باید سهام ایران خودرو و سایپا از وثیقه خارج شود و پس از آن در رابطه با واگذاری آنان به بخش خصوصی صحبت شود، هرچند هیئت واگذاری پیش از رسیدن به این مرحله شرایط واگذاری و قیمت پایه آن را بدون اینکه امکان عرضه وجود داشته باشد، تصویب کرده است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد