موضوعات داغ

بررسی نسل های مختلف خودرو محبوب هیوندای در بازار ایران؛ هیوندای آزرا

عکس مطلب اول
هیوندا آزرا خودرویی است که بیش از 30 سال در خط تولید هیوندای قرار دارد. این تاریخ طولانی در تولید آزرا نشان دهنده محبوبیت این خودرو در بازار جهانی است. هیوندای برای تولید این مدل محبوب خود از نبوغ و حرفه افراد مشهوری درزمینه خودروسازی استفاده کرده است. به همین دلیل نیز هر نسل از هیوندا آزرا که وارد بازار می‌شود هم چنان با استقبال طرفداران این کمپانی همراه می‌شود.

هیوندای آزرا

هیوندای آزرا

در ایران نیز هیوندا آزرا سابقه‌ای 10 ساله دارد. هرچند در دهه 80 شمسی خودروهای کره‌ای در بازار ایران خواهان زیادی نداشتند. اما آزرا با ورود خود به ایران توانست نظر خریداران ایرانی را نسبت به خودروهای کره‌ای تغییر دهد. این سدان لوکس با طراحی جذابی که داشت جوانان زیادی را به سمت خود جذب کرد. به همین دلیل نیز نسل چهارم این خودرو بیشترین میزان خریدوفروش هیوندای آزرا در ایران را به خود اختصاص داد. در ادامه این مطلب قصد داریم با بررسی فاکتورهای دخیل در این زمینه میزان استهلاک هیوندا آزرا در ایران را موردبررسی قرار دهیم.
هیوندا آزرا

هیوندا آزرا

بررسی وضعیت مدل‌های موجود از هیوندا آزرا در ایران
هیوندا آزرا برای اولین بار در سال 2006 وارد خاک ایران شد. این نسل از هیوندا آزرا نسل چهارم این خودرو محسوب می‌شد که از موتورهای تولیدشده توسط خود هیوندای بهره می‌برد. مدل‌های مربوط به این نسل با موتورهای 6 سیلندر و 4 سیلندر در ایران حضور داشتند. نسل چهارم هیوندا آزرا در سال 2011 با ورود یک فیس لیفت قدرتمند از این سدان محبوب به بازار ایران خاتمه یافت. این فیس لیفت جدید قدرت بیشتر در مقابل حجم موتور کمتر را ارائه می‌داد که البته با توجه به تکنولوژی‌هایی که در ساخت موتورهای این خودرو استفاده شده بود، این موتور به‌شدت نسبت به کیفیت سوخت حساس بود. اما بااین‌حال خریداران ثروتمندی که توانایی پرداخت هزینه‌های نگهداری از این سدان لوکس و حساس را داشتند، قدرت موتور این مدل را به استهلاک بالای آن ترجیح می‌دادند. ازاین‌رو میزان خریدوفروش هیوندا آزرا در سال 2011 به بیشترین حد خود رسید.

هیوندای آزرا

هیوندای آزرا

نسل پنجم آزرا باوجود قانون منع ورود خودروهایی با حجم موتور بیش از 2.5 لیتر عمر زیادی در ایران نداشت. اما با توجه به امکانات بهتر و به‌روزتر و نیز طراحی مدرن‌تر، این خودرو در همان سال‌های محدود حضور خود در ایران توانست محبوبیت زیادی به دست آورد. طوری که هنوز هم در بازار خرید هیوندای آزرا دست‌دوم مدل‌های 2012 تا 2014 این خودرو ارزش خرید بالایی دارند.

هیوندای آزرا

هیوندای آزرا

نسل ششم هیوندا آزرا در سال 2018 با ضعیف‌ترین موتور خود یعنی موتور 2.4 لیتری توانست به ایران وارد شود. هرچند این نسل نسبت به نسل‌های قبلی از در همه جهات برتری دارد، اما به دلیل موتور کم‌حجم و قدرت کم آن و نیز قیمت نسبتاً بالای آن که بحران‌های موجود در بازار ایران برای این خودرو تعیین کرده‌اند، مانند سابق نتوانست به صورت گسترده عرضه شود و هنوز جزو تازه واردهای بازار ایران است. ازآن‌جهت که هیوندای آزرا یکی از خودروهای لوکس وارداتی ایران محسوب می‌شود، در هنگام عرضه تعداد بالای این خودرو، شرکت‌های خصوصی بسیاری برای سود بیشتر اقدام به واردات این خودرو کردند. به همین دلیل علاوه مدل‌های سفارش مستقیم از سمت نمایندگی‌ها، تعداد زیادی مدل‌های سفارش عمان و کشورهای عربی نیز در بازار حضور دارند. مدل‌های شرکتی این خودرو که متعلق به شرکت‌های خصوصی بوده است نیز اکنون در بازار دست‌دوم حضور دارند. البته در مدل 2018 به بعد تقریباً تمامی مدل های وارد شده توسط نمایندگی وارد شده و به صورت آزاد از این مدل وارد نشده است.
با توجه به بررسی‌های انجام‌شده درباره تفاوت این مدل‌های وارداتی (قبل از نسل ششم) باید گفت بهترین کیفیت را مدل‌های سفارش عمان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس دارند. زیرا این کشورها خودروها را با بهترین کیفیت و فول ترین امکانات سفارش می‌دهند. اما مدل‌های شرکتی موجود در بازار با توجه به امکانات متوسط و کیفیت پایین‌تری که نسبت به مدل‌های دیگر دارند، استهلاک بسیار بالایی داشته و در طولانی‌مدت خرج زیادی روی دست صاحبان خود گذاشته‌اند.
هرچند قطعات تولیدشده توسط کمپانی هیوندا به‌پای قطعات ژاپنی و کره‌ای نمی‌رسد. اما بازهم با توجه به این‌که جزو 5 خودروسازی برتر جهان است، می‌توان نتیجه گرفت که تولیدات باکیفیتی را وارد بازار می‌کند. بنابراین بدون در نظر گرفتن شرایط بازار، اگر قصد خرید هیوندا آزرا را دارید می‌توانید از کیفیت قطعات آن مطمئن باشید. اما با توجه به این‌که موتور این خودرو به‌خصوص در مدل‌های 2011 به بعد به کیفیت بنزین حساس هستند و گیربکس آن‌ها نیز جدی به سرویس‌های دوره‌ای دارد، باید بهترین سعی خود را در نگهداری از آن‌ها به عمل بیاورید. در غیر این صورت با خرید هیوندا آزرا صاحب خودرویی با استهلاک بالا خواهد شد.

منبع: ویرلن این متن رپورتاژ آگهی است و خودروبانک دخالتی در محتوای آن ندارد

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/5/1
بعيده كه يك آدم عاقل يا هر مصرف كننده واقعي 900 ميليون هزينه كنه و خودروي كره اي سوار شه!!! شايد نشه با اين پول ماشين آلماني يا ايتاليايي سوار شد ولي قطعا امكان خريد ماشين ژاپني يا فرانسوي هست.
1398/5/1
قطعات تولیدشده توسط کمپانی هیوندا به‌پای قطعات ژاپنی و کره‌ای نمی‌رسد.؟؟؟؟؟؟کره ای؟؟