موضوعات داغ

قوانین دوچرخه‌ سواری در آستانه بازنگری

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
گفته می‌شود افزایش تلاش برخی نهادها از جمله شهرداری ها برای گسترش استفاده از دوچرخه دو نیاز در این حوزه را مطرح می کند. یک به روزرسانی قوانین مربوط به استفاده از دوچرخه و دو آگاهی مردم از این قوانین.
به نقل از سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو، هم اکنون نیز قوانینی در خصوص دوچرخه‌سواری وجود دارد اما این قوانین نیازمند به روز رسانی اند.
نخستین قانون دوچرخه سواری در کشور ما در دوره پهلوی اول نگارش و در بیست ماده تدوین شده است.
پلیس راهور به عنوان متولی اصلی تامین نظم و امنیت عبور و مرور معتقد است که دوچرخه سواران مانند عابران پیاده نبوده و قوانینی که در آیین نامه راهنمایی رانندگی برای وسایل نقلیه موتوری صدق می کند شامل حال وسایل نقلیه غیر موتوری از جمله دوچرخه نیز می شود.
براساس این قوانین دوچرخه سواران موظفند در هنگام استفاده از دوچرخه از کلاه ایمنی استفاده کرده و همچنین از سوار کردن اشخاص دیگر بر روی دوچرخه خودداری کنند. حمل سرنشین دوم به وسیله دوچرخه تنها منوط به داشتن زین اضافه استاندارد است.
بر اساس قوانین حوزه دوچرخه سواری، عبور و مرور این وسایل نقلیه هنگام لغزنده بودن راه ها ممنوع بوده و راکبان دوچرخه حق ندارند در حالی که سوار بر این وسیله اند به وسایل نقلیه در حال حرکت دیگر تکیه کنند. همچنین دوچرخه سواران باید از حرکت در نقاط کور وسایل نقلیه موتوری هنگام گردش خودداری کرده و با تاریکی هوا از چراغهای جلو و عقب شبرنگ استفاده کنند.
مطابق قانون اولویت دوچرخه سواران حرکت در خطوط ویژه مخصوص آن ها بوده و در صورت نبود این خطوط حرکت باید از سمت راه و هم‌سو با جریان ترافیک باشد.
لازم به یادآوری است مجوز فعال شدن پلیس دوچرخه سوار در حوزه راهنمایی و رانندگی از سال گذشته ابلاغ شده است.
پلیس تاکید دارد دوچرخه‌سواران مانند موتورسواران باید دوره‌های آموزشی ببینند و گواهی صلاحیت دوچرخه‌سواری برای آنان صادر شود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد