موضوعات داغ

ورود جدی قوه قضاییه به پرونده‌های خودروسازان

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول
هفته گذشته بود که انتشار خبر مسدود شدن حساب‌های مدیرعامل ایران خودرو، به همراه ممنوع الخروج بودن مدیر عامل سایپا، موجب تعجب همگان شد. به گزارش روزنامه جهان صنعت، سخنگوی قوه قضاییه نیز از تشکیل پرونده برای ۲۵ مدیر و افراد وابسته به گروه خودروسازی سایپا خبر داد. در جریان این پرونده، تاکنون شش نفر بازداشت شده‌اند، اما هنوز جزئیات آن منتشر نشده است. گمان می‌رود برخلاف گذشته، این‌بار قوه قضاییه با عزمی راسخ، قصد پایان دادن به ماجراجویی‌های صنعت خودرو را دارد.
بازگشت تحریم‌های خودروسازی از یک‌سو و افزایش سختگیری‌های دولت در حوزه واردات خودرو، که عمده تاثیرات آن را در سال 96 و 97 شاهد بودیم، آغازگر این تخلفات بوده است. در آن دوران، بازار خودرو به صورت ناگهانی دچار تنش شد و بحث‌های جدی در زمینه واردات غیرقانونی هزاران دستگاه خودرو وارداتی و دلال‌بازی و واسطه‌گری در بازار خودروهای داخلی در رسانه‌ها مطرح شد. ممنوعیت واردات خودرو به همراه توقف تحویل خودروهای داخلی، موجب شد که قیمت ارزان‌ترین خودرو کشور، یعنی پراید، به مرز 50 میلیون تومان برسد و در حالی‌که معاملات بازار قفل شده بود، قیمت‌ها هر روز نجومی‌تر می‌شدند.
در ابتدا سایت‌های اینترنتی خرید و فروش خودرو در این زمینه مقصر شناخته شدند و قیمت آگهی‌ها از این سایت‌ها حذف گردید، اما این عمل، همانطور که فعالان بازار خودرو انتظار داشتند، اثربخش نبود. طرح‌‌های پیش‌فروش پیاپی خودروسازان داخلی و عدم توانایی آنان در تحویل به موقع، پرشدن سهمیه فروش خودروسازان در تنها چند دقیقه همه حکایت از یک اقدام هدفمند و دستکاری شدید بازار داشت، اما هیچ اقدامی از سوی دولت یا قوه قضاییه برای پیگیری جدی موضوع انجام نشد. اما گویا بالاخره صدای نارضایتی مشتریان شنیده شده و بی پاسخ ماندن اعتراضات آن‌ها، موجب ورود قوه قضاییه به پرونده خودروسازان شده است. علاوه بر مشکلات قبلی، انتشار خبرهایی که حکایت از خارج شدن صفحات مربوط به پیگیری خودروهای تحویلی مشتریان در وب‌سایت سایپا از دسترس مشتریان دارد، اهمیت رسیدگی به تخلفات خودروسازان را افزایش می‌دهد. برخی منابع به روزنامه جهان صنعت خبر داده‌اند که بازرسی‌های دقیقی از شرکت سایپا در حال انجام است و همچنین شایعات منتشر شده در فضای مجازی از دستور بانک مرکزی برای مسدود شدن کلیه حساب‌های مدیرعامل ایران‌خودرو و ممنوع‌الخروجی مدیرعامل سایپا نشان‌دهنده آن است که در روزهای آینده باید شاهد اتفاقات مهمی در این حوزه باشیم.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/5/25
بله درست است، صفحه پیگیری وضعیت خودرو شرکت سایپا، حدود یک ماهی است که از دسترس خارج شده. ضمن اینکه از اواسط سال 1397 که برنامه های فروش فوری خودروسازها راه افتاد، صدها بار در سایت های مختلف و همین سایت خودروبانک افراد زیادی کامنت گذاشتند و گفتند که سایت فروش فوری سایپا و ایران خودرو در همان لحظه اول و ثانیه های ابتدایی بسته می شود و پیغام تکمیل ظرفیت و اتمام برنامه فروش می دهد که با عقل سلیم که هیچ، با هیچ عقل ناقصی هم جور در نمی آید. از طرفی در همان موقعی که خودروهای ثبت نامی مردم بیش از یک سال از زمان تحویلشان می گذشت و خودروسازها می گفتند خودرو نداریم، شما هر خودرویی را که می خواستید به صورت صفر کیلومتر و کارتکسی (به نام خودتان) از انبار شرکت با قیمت بازار آزاد می توانستید تحویل بگیرید. همان وقت این سوال بود که اگر شرکت خودرو تولید نمی کند، پس این فروش خودرو صفر به قیمت آزاد چیست و از کجا می آید؟ به هر حال دست قوه قضاییه درد نکند که به موضوع ورود کرده، امیدواریم که به نتیجه برسد.
1398/5/25
این قضیه ازمون بزرگی برای رئیسی خواهد بود. هرچند چشمم اب نمی خوره.