موضوعات داغ

بازسازی پورشه 912 با موتور تسلا ، طعمی جدید برای اسپرت آلمانی + فیلم

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
گران بودن و عدم دسترسی آسان به قطعات فنی خودروهای کلاسیک، یکی از مهم‌ترین مشکلات مالکان و علاقمندان به این گونه خودروها به شمار می‌رود، و به خصوص اگر شرکت سازنده تولید قطعات اصلی خودروهای قدیمی را متوقف کند، این مشکل دوچندان خواهد شد. در حال حاضر، بازسازی خودروهای کلاسیک و جایگزینی پیشرانه الکتریکی به جای موتور درون سوز قدیمی، بهترین و اصولی ترین راه برای حفظ میراث ارزشمند شما محسوب می‌شود.
در حال حاضر، حدود نیم میلیون دستگاه تسلا در سراسر جهان وجود دارند که بسیاری از آنها به پایان عمر خود نزدیک شده‌اند، اما نابودی یک خودرو، می‌تواند موجب بازگشت به زندگی خودرو دیگری شود. از جمله این پورشه 912 نسبتا کهنسال که با استفاده از پیشرانه تسلا مدل اس P85، فرسوده بودن خود را کنار گذاشته و دیگر دوده تحویل نمی‌دهد!
دیوید بناردو، فردی است که خودروهای کلاسیک آلمانی را با استفاده از پیشرانه‌های الکتریکی، بازسازی می‌کند. وی فعالیت خود را در کالیفرنیای جنوبی و با تاسیس شرکت Zelectric Motors آغاز کرد، که در ابتدا به بازسازی فولکس بیتل و فولکس ون با استفاده از موتورهای برقی اشتغال داشت. عملکرد مناسب وی، موجب شده که هم اکنون صف طویلی از مشتریان در انتظار دریافت نوبت بازسازی از این شرکت باشند، مشتریانی که گاهی حاضرند تا 100 هزار دلار برای بازسازی خودرو فرسوده خود هزینه کنند. تمامی قطعات لازم برای بازسازی فنی خودروها، در یک همکاری نزدیک با فروشگاه زنجیره‌ای لوازم برقی EV West تامین می‌شود.
پورشه 912

پورشه 912

موفقیت ایده بازسازی خودروهای کلاسیک با استفاده از پیشرانه برقی، موجب شده تا این فرآیند از سطح خرده شرکت‌هایی نظیر Zelectric Motors فراتر رفته و به سطح شرکت‌های خودروسازی رسیده است. آستون مارتین به دارندگان خودروهای قدیمی خود اعلام کرده در صورتی که قوانین سختگیرانه شهرداری‌ها در مورد آلایندگی، موجب می‌شود که به خودروهای آنها اجازه تردد داده نشود، می‌توانند پیشرانه خودرو را با موتور الکتریکی جایگزین کنند. جگوار نیز اخیرا تعدادی محدود از سری کمیاب و نوستالژیک جگوار تایپ E را با استفاده از پیشرانه الکتریکی به بازار عرضه کرده است. برخی دیگر از خودروسازان نیز به دنبال عرضه مجدد محصولات نوستالژیک خود به بازار با پیشرانه‌های الکتریکی هستند.
رونق فوق العاده ایجاد شده در حوزه بازسازی خودروهای کلاسیک با استفاده از پیشرانه‌های برقی، موجب شده تا کسب و کار فروشگاه زنجیره‌ای EV West و خرده شرکت‌های فعال در حوزه بازسازی رونق یابد و آنها بتوانند پروژه‌های بزرگتری، نظیر بازسازی این پورشه 912 مدل 1968 را اجرا نمایند. این پورشه 912 قبل از خریداری دیوید بناردو، در تملک یک فرد اهل لاس وگاس قرار داشت و در وضعیت نه چندان مطلوبی نگهداری می‌شد. نصب موتور تسلا مدل اس که قدرتی برابر 550 اسب بخار و گشتاوری برابر 6000 نیوتون متر دارد، موجب شده که دیوید، این خودرو را پورشه 911 فقرا بنامد.
پورشه 912

پورشه 912

دیوید برای بازسازی این پورشه 912 کلاسیک، از موتور، معکوس کننده، دیفرانسیل عقب و حتی پدال دریچه گاز تسلا مدل اس بهره گرفت ، اما از باتری تسلا مدل اس استفاده نکرد، بلکه به جای آن یک پکیج باتری کوچکتر 32 کیلووات ساعتی ال جی در این پورشه نصب نمود که برای کمک به توزیع وزن مناسب و تعادل بهتر خودرو، به دو قسمت 16 کیلوواتی تقسیم شده است. به گفته بناردو، این باتری‌ها می‌توانند بردی 225 کیلومتری را برای پورشه 912 به ارمغان بیاورند. چالش اصلی تیم بازسازی در پروژه پورشه 912، جاسازی حجم زیادی از قطعات در یک خودرو کوچکتر بود. تسلا مدل اس حدود دو و نیم تن وزن دارد، در حالی که پورشه 912 تنها 1043 کیلوگرم وزن داشته و بنابراین، نیاز به برنامه ریزی و مهندسی دقیق برای نصب قطعات وجود دارد.
بازسازی این پورشه 912 با پیشرانه تسلا، زمینه ساز پروژه‌های بعدی شرکت Zelectric Motors و EV West شده و آنها قصد دارند تا یک کیت بهینه سازی پورشه 912 را با قیمت تقریبی 50 هزار دلار، برای فروش عرضه نمایند. بنابراین افرادی که دانش فنی دارند، یک پورشه 912 قدیمی در تملک آنهاست و قادر به پرداخت این هزینه‌ها هستند، مشتریان آتی EV West را تشکیل می‌دهند. البته اگر این افراد تمایلی به بازسازی در گاراژ شخصی خود نداشته باشند، شرکت Zelectric Motors مفتخر است تا در ازای پرداخت مبلغی، کار بازسازی را برای آنها انجام دهد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد