موضوعات داغ

نیسان توسط دولت آمریکا متهم به کلاهبرداری شد

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
کمیسیون بورس و اوراق بهادار امروز نیسان را به دلیل نقشش در سرپوش گذاشتن بر حقوق مدیر عامل سابقش کارلوس گون به پرداخت ۱۵ میلیون دلار محکوم کرد.
گون موافقت کرده جریمه ۱ میلیون دلاری را با این شرط پرداخت کند که حق داشته باشد در ازای این اتهامات در ژاپن ادعای بیگناهی کند.
نیسان هم‌اکنون بدون مدیر عامل ثابت به کار خودش ادامه می‌دهد. شبکه نمایندگی از مسیری که شرکت پیش گرفته رضایت ندارد و عده زیادی معترض هستند که خط تولید این شرکت بی‌کیفیت و قدیمی است.
کمیسیون بورس و اوراق بهادار اعلام کرد در سال ۲۰۰۴ هیئت مدیره نیسان به گون این اختیار را داده تا تعیین کند رؤسا و مدیران شرکت چقدر حقوق دریافت کنند. این کمیسیون ادعا کرده از سال ۲۰۰۹ تا زمان دستگیری گون در توکیو در سال ۲۰۱۸، او با کمک گرگ کلی مدیر عامل سابق و دیگر کارمندان نیسان توانسته ۹۰ میلیون دلار درآمدش را از دید مقامات پنهان کند. آن‌ها همچنین کمک هزینه بازنشستگی گون را ۵۰ میلیون دلار تعیین کرده بودند.
استفانی آواکیان رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار در این باره گفته است:
سرمایه گذاران باید بدانند مدیران سطح بالای یک شرکت چه مقدار حقوق و مزایا دریافت می‌کنند. گون و کلی تلاش زیادی کردند تا این اطلاعات را از سرمایه گذاران و مقامات پنهان کنند.
این شرکت همچنین وارد قراردادهای پنهانی شد تا حقوق دریافتی گون را افزایش دهد، مثلا اینکه او در یک برنامه تشویقی طولانی مدت شرکت داشته است. این شرکت محاسبات حقوق بازنشستگی گون را تغییر داده تا او بتواند پس از بازنشستگی کمک هزینه ۵۰ میلیون دلاری دریافت کند.
نیسان در بیانیه‌ای اعلام کرده در حال کار روی روشی برای حل این مشکل است، که شامل ساختار نظارتی جدیدی می‌شود که در آن سه گروه مختلف روی حسابرسی، جبران خسارت و تشویق‌ها نظارت دارند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد