موضوعات داغ

آمریکایی‌ها وام‌های طولانی مدت عجیبی برای خرید خودرو می‌گیرند

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
گزارشی در روزنامه وال استریت ژورنال ادعا می‌کند بازپرداخت یک سوم از وام خودروهای جدید در آمریکا بیش از شش سال طول می‌کشد که یعنی قشر متوسط این کشور توانایی خرید این خودروها را ندارند. این گزارش همچنین به این نکته اشاره می‌کند که فقط ۱۸٪ خانوارهای آمریکا می‌توانند برای خرید خودرو از پول نقد استفاده کنند.
لازم نیست هر کسی اولین نفری باشد که یکی از ۱۷ میلیون خودروی فروخته شده در آمریکا طی هر سال را می‌خرد. اما هر کسی دوست دارد چنین کاری بکند. اما یک مشکل وجود دارد: وام خودروهای جدید نسبت به همیشه طولانی‌تر و گران‌تر شده‌، و مردم زیادی برای خرید این خودروها در حالی که هنوز وام قبلی خود را پرداخت نکرده‌اند وام جدیدی دریافت می‌کنند. احتمالا یک بحران اقتصادی دیگر برای آمریکا در راه است.
در نیمه دوم امسال، متوسط وام برای یک خودروی جدید مبلغ ۳۲۱۰۰ دلار بوده است. برای یک خودروی دست دوم این وام معادل ۲۰۱۰۰ دلار است. با اینکه ناتوانی مشتریان در بازپرداخت وام خودشان خیلی زیاد نیست، اما این مشکل مربوط به وام‌های طولانی مدت می‌شود که بازپرداخت آن‌ها شش سال و بیشتر طول می‌کشد.
اداره حمایت از مصرف کنندگان تخمین زده ۴۲٪ تمام وام‌های خودرو در سال ۲۰۱۷ سه ساله یا بیشتر بودند. حالا متوسط بازپرداخت وام خودروهای جدید ۶۹ ماه است و وام‌های ۸۵ ماهه و بیشتر ۱.۵٪ از وام خودروهای جدید را تشکیل می‌دهند. با افزایش سود ۶٪ برای خودروهای جدید و ۱۰٪ برای خودروهای دست دوم، احتمالا صاحبان خودروها مخصوصا دانش‌آموزان و جوانان قادر به بازپرداخت وام خود نخواهند بود.
خرید خودرو

خرید خودرو

وام‌های طولانی مدت از سال ۲۰۱۴ ظاهر شدند، وقتی دریافت وام ۷۳ تا ۸۴ ماهه خودروهای جدید نسبت به سال قبلش ۲۴٪ افزایش داشت. هیچکس آن زمان فکرش را نمی‌کرد بازپرداخت وام‌های خودرو این‌قدر طولانی شود. اما نمایندگی‌ها، خودروسازان و بانک‌ها تجارت پرسودی از این راه کسب کردند و همچنان به این کار ادامه می‌دهند.
راه‌حل مصرف کنندگان خیلی ساده است. اصلا به پرداختی ماهیانه وام‌ها (معادل ۵۵۰ دلار برای خودروهای جدید و ۳۹۲ دلار برای خودروهای دست دوم) توجه نکنید. بلکه به کل مبلغ پرداختی توجه کنید که شامل سود و مالیات و هزینه‌های دیگر می‌شود و از خودتان بپرسید اگر ماشین ارزانی بخرم و بقیه پول را پس‌انداز کنم بهتر است یا نه.
اگر فکر می‌کنید به یک ماشین جدید احتیاج دارید اما توانایی خرید آن را ندارید، احتمالا به آن خودرو نیازی ندارید. افزایش قابل ملاحظه خودروهای دست دوم در بازار نشان می‌دهد هنوز می‌توان با مبلغ کمتری یک خودروی دست دوم اما سالم خریداری کرد. بیشتر خودروهایی که در محدوده ۶ تا ۱۲ سال از عمر خود هستند آن‌قدر قابل اطمینان هستند که بتوان با قیمت خیلی کمتر و بدون گارانتی آن‌ها را خرید. خودروهای جدید هر چقدر هم خوب باشند، ارزش این را ندارند که آرامش و پس‌انداز آينده خود را صرف آن‌ها کنید.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/7/12
علت این هست که امریکا شیطان بزرگه و مسئولین ما شیطان کوچک. این کوچیکه تا بخواد بزرگ شهکار خیلی داره.
1398/7/13
یه مقاله تبلیغاتی که بگن خرید خودرو اقساطی به شیوه ای که تو همه دنیا مرسومه بده ولی خرید خودروی نقد تو ایران با تحویل دو سال دیگه چهار برابر قیمت بازار عالیه.
از شما مدیریت خودرو بانک بعید بود چنین مقالات ضعیف و تبلیغاتی
1398/7/13
با سلام، این مقاله توسط یک رسانه آمریکایی نگارش شده است و هدف ما تنها ارایه مطالب مفید خودرویی به علاقمندان است. متن اصلی این مقاله را با جستجو در اینترنت می‌توانید بخوانید.
1398/7/13
دوست عزیز شما گویا حالت خوب نیست! این مقاله وال استریت ژورنال هست به خودروبانک چه!
1398/7/13
درست است که متن خبر ترجمه از نشریات آمریکایی است اما در نفس ماجرا که سرپوش گذاشتن بر شرایط اسفناک خرید خودرو در ایران و سود های 21 درصدی سالانه شرایط اقساطی خودرو است تاثیری ندارد .
مهم نیت است که دوست ما درست تشخصی دادند