موضوعات داغ

نگاهی به اسرار مالی خودروسازان؛ در جلسه دادگاه مدیران عظام چه گذشت؟

عکس مطلب اول

دومین جلسه رسیدگی به پرونده گروه عظام به اتهام قاچاق سازمان یافته و حرفه ای قطعات خودرو روز شنبه 13 مهرماه در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. قاضی صلواتی در ابتدای جلسه از متهم خواست تا از خود دفاع کند.

به گزارش خودروبانک و به نقل از اسکان نیوز، رئیس دادگاه در ابتدای جلسه اتهامات عباس ایروانی فرزند رضا مدیر گروه عظام تولید کننده قطعات خودرو را ، افساد فی الارض از مجرای اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور با توسل به قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به صورت عمده و کلان، رهبری گروه مجرمانه سازمان یافته قاچاق قطعات خودرو، معاونت در استفاده از اسناد مجعول، معاونت در جعل اسناد، مشارکت در فراری دادن متهم و معاونت در پرداخت رشوه راعنوان کرد و از متهم خواست تا به دفاع از خود بپردازد.

متهم عباس ایروانی برای دفاع از خود در جایگاه قرار گرفت: من عباس ایروانی فرزند رضا مدیر هلدینگ عظام فاقد سابقه کیفری می باشم.

قاضی صلواتی در پاسخ گفت: شما یکبار در سال 66 به اتهام اختلاس و ارتشاء بازداشت شده اید، چرا عنوان می کنید که فاقد سابقه کیفری هستید؟

متهم ایروانی گفت:در این یک مورد فردی مبلغ ۵٠ هزار تومان به شخص دیگری داده بود که من بعد از چند روز تبرئه شدم.

متهم ایروانی ادامه داد: در 30 سال فعالیت خود باعث رونق اقتصادی کشور شدم و در سال های تحریم چه رشادت ها برای دور زدن تحریم ها به خرج دادم و در این 9 ماه بازداشت مشکلات زیادی را تحمل کردم. من به هیچ وجه اتهامات وارد شده را قبول ندارم و این پرونده بدون کارشناسی به دادگاه ارسال شده است.

قاضی صلواتی در تذکر به متهم گفت: مواظب صحبت های خود باشید.

متهم ردیف اول گفت: با توجه به شرایط و جو موجود به هیچ عنوان فعالیت برای مدیران مجموعه نظام مهیا نبوده و از مقام معظم رهبری درخواست مساعدت را دارم.

قاضی خطاب به متهم گفت: نسبت به تک تک اتهامات خود توضیح دهید.

متهم ایروانی گفت: هیچ قاچاقی صورت نگرفته و در یک مورد که مامور گمرک گفته بود که آن هم نبوده است. ما مدارک را تحویل داده ایم و قاچاقی انجام نداده ایم.

ایروانی در دفاع از اتهام رهبری گروه مجرمانه و سازمان یافته قاچاق قطعات خودرو گفت: در زندان به برادران ما گفتند که اگر بگویید فلانی این دستور را داده در مجازاتتان تخفیف قائل می شویم، اقرار در زندان درست نیست.

قاضی گفت: شما در جایگاهی نیستید که تشخیص دهید اقرار درست است یا نه. پس مواظب اظهارات خود باشید.

متهم گفت: من دستوری به کسی نداده ام و هر شخصی تخلفی کرده است، مسئولیت تخلف بر عهده خودش است.

متهم ایروانی درباره اتهام معاونت در استفاده از اسناد مجعول گفت: اگر یک مورد درباره این اتهام پیدا کردید من آن را قبول می کنم. مجموعه من حدود 4 هزار نیرو دارد و امکان سرکشی به تمام مجموعه ها را ندارم.

وی درباره اتهام معاونت در پرداخت رشوه گفت: آیا کسی گفته رشوه می دادم؟
قاضی گفت: متهمان دیگر.

متهم ردیف اول گفت: مجموعه ما یک مجموعه بزرگ است و من از تمام اتفاقات خبر ندارم و من در جریان پرداخت رشوه و جعل اسناد نیستم.

وی درباره اتهام فراری دادن متهم حامد خاتمی گفت: او را ندیدم و خبر ندارم.

متهم ایروانی بیان کرد: برای ۴ هزار نفر به طور مستقیم و ۳۰ هزار نفر به طور غیر مستقیم اشتغالزایی کرده‌ام و از خروج ۳۵۰ میلیون دلار کشور جلوگیری کرده‌ایم. همچنین ساخت مجموعه‌های گردشگری و رفاهی از جمله اقدامات ما بوده است که البته برخی رسانه‌ها کارهای خیر ما را ابزاری برای پوشاندن تخلفات ما عنوان کرده اند.

متهم درادامه گفت: از قاضی دادگاه درخواست دارم شاکیان دادگاه را معرفی کنید. در جلسه گذشته نماینده گمرک به جز یک تخلف شکایت دیگری نداشت و تنها شاکی این پرونده معاونت اقتصادی اظلاعات سپاه است که 10 سال پیش به دفتر ما آمدند و تمام اسناد را ضبط کردند.

متهم ادامه داد: من از این نهاد تقاضای استرداد اموالم را کردم، اما این نهاد هر بار اتهامات جدید را به من وارد می کرد. من در نامه ای به این نهاد گفتم که حاضرم تمامی اموال منقول و غیر منقول خود را به جمهوری اسلامی ایران بدهم.

وی با بیان اینکه سال ۹۶ پرونده علیه من درست شد، گفت: اموال من در اواخر فروردین 97 در گمرک ضبط شد و عنوان کردند که قطعات وارداتی خود را برای تعرفه کمتر گازسوز عنوان کرده و این در حالی است که تعرفه گاز و بنزین هر دو 5 درصد شده بود.

متهم ردیف اول اظهار کرد: من تا کنون هیچ ارز دولتی از بانک مرکزی دریافت نکردم و واردات ما به میزان 650 میلیون دلار بوده که آن را به عنوان قاچاق اعلام کرده اند

وی در ادامه گفت: یکی از مواردی که به من نسبت داده اند این است که در قطعات EUC برای مسولان ابزار جاسوسی قرار داده ام، هزار قطعه وارد شده از کجا مشخص است که این قطعه بر روی خودروی مسولان قرار گرفته است.

وی گفت: از آنجایی که بانک صادرات و ملی در امارات در تحریم بودند و امکان پرداخت وجود نداشت، وثیقه های سنگین گذاشتیم که جوابگوی تمامی بدهی ها و تسهیلات است.
شاه محمدی نماینده دادستان در ادامه خطاب به متهم ایروانی گفت: شما در صدر بودید و از طریق ایادی خودتان کارهای خود را پیش می بردید.

وی افزود: همانطور که در بازپرسی اعلام کردید، شما از عواید این امور بهره برده اید و خودتان نیز به خوبی از این موضوع اطلاع دارید

شاه‌محمدی نماینده دادستان به راه‌های کسب سود از طریق غیر قانونی از سوی متهم ردیف اول پرونده اشاره کرد و گفت: قاچاق عمده حالت سردستگی داشته است.

وی خطاب به متهم گفت: شما اعلام کردید که ارز خارج نکرده اید و این در صورتی است که شما از سه منبع بانک مرکزی، ایران خودرو و خودتان ارز اخذ کرده اید. البته احتکار و فروش در بازار ثانویه افتر مارکت هم مشهود است.

نماینده دادستان ادامه داد: کم اظهاری در فروش ارائه به گمرک با اسناد جعلی در پرونده وجود دارد.

شاه‌محمدی با ارائه سندی خطاب به متهم گفت: شما اقدام به کم اظهاری کرده اید وبرای اینکه تعرفه گمرکی کمتری بپردازید قیمت اکسیژن سنسور را از رومانیا با ده یورو و ۹۰ سنت به شرکت خودتان فروختید اما آنچه به ایران خودرو فروختید، ۱۳ یورو و ۹۴ سنت بوده است.

وی افزود: شما گفتید که تعرفه 5 درصد بوده و در بنزین سوز و گازسوز قابل استفاده بوده، اما با استعلامات دادستانی و اقرار شخص آقای رفیع مشخص شد که این امکان وجود نداشته و تعرفه نیز 20 درصد بوده است

متهم ایروانی در واکنش به سخنان نماینده دادستان گفت : تعرفه در ۲۰ سال گذشته ۲۵ درصد بوده است که شاه محمدی در واکنش به سخنان وی گفت که سند آن را به دادگاه ارائه می‌کنم.

در ادامه نماینده دادستان به ورود کالاهای چینی با نام شرکت سازه پویش شرکت زیرمجموعه متهم گفت: کالایی در گمرک آوردید و ساخت چین بوده و گمرک آن را توقیف کرده است.

متهم ایروانی در واکنش به سخنان نماینده دادستان گفت: این را باید از کسانی که فنی هستند بپرسید و من درباره رشوه و دزدی صحبت می کنم.

شاه محمدی گفت: شما با سوءاستفاده از مصوبه هیات دولت کالای بنزین سوز را به جای گازسوز وارد کرده اید و فعالیت شما منجر به ایجاد آلودگی هوا شده است.

وی خطاب به متهم گفت: شما مدعی رونق اقتصادی هستید و این در حالی است که کالای چینی را به نام شرکت خودتان وارد می کردید

ایروانی در واکنش به سخنان نماینده دادستان گفت: بزرگ‌ترین داخلی ساز در کشور هستم.

در این لحظه قاضی صلواتی خطاب به متهم در تذکری گفت: این برای بار دوم است که به شما می‌گویم نظم دادگاه را رعایت کنید.

متهم در واکنش به سخن قاضی گفت : اگر خلاف کردم یک تا پنج هزار روز مرا به زندان ببرید.

در ادامه جلسه دادگاه قاضی صلواتی خطاب به متهم ایروانی گفت: چطور دستور می دهید که متهم خاتمی پور خودش را گم کند؟ شما می گفتید محموله با پرداخت رشوه ترخیص شود.

متهم ایروانی گفت: شما باید سند داشته باشید. مدیران ما پاداش می گیرند.

قاضی صلواتی با اشاره به اظهارات دیگر متهمان این پرونده گفت: شما در تاریخ 10 اردیبهشت 97 به احدی دستور دادید تا پیش فاکتور را 20 تا 25 درصد بالاتر از قیمت واقعی ثبت کند و اعلام کرده اید این کار بی سرو صدا انجام شود.

متهم پاسخ داد: این کار در صورتی ارزش دارد که ارز دولتی دریافت کرده باشیم، وگرنه بیش از قیمت واقعی ثبت کنیم باید گمرکی بیشتری نیز بپردازیم.

رئیس دادگاه گفت: آقای روغنی ها گفته که رشوه های پرداختی با اطلاع شما بوده، متهم پاسخ می دهد من در جریان نبودم.

رئیس دادگاه گفت: شما قطعه بنزین سوز که وارد می کنید به اسم بنزین سوز معرفی کنید. شما در پانزدهم دی ماه سال 96 به روغنی ها دستور می دهید مشکل ترخیص محموله وارداتی باید حل شود حتی اگر نیاز به حق الحساب است.

متهم ایروانی گفت: این ها را در زندان اقرار کرده اند و مستند نیست.

قاضی در پاسخ به متهم گفت: مستند است. می‌رسیم.

قاضی پرونده با اشاره به نام چند تن از متهمان همچون خاتمی پور، روغنی ها و رفیعی گفت: دستکاری در واحد لجستیک عظام تایید شده است.

متهم پاسخ داد: اگر عظام دستوری داده قبول.

قاضی گفت: خاتمی پور عنوان داشته که برای ترخیص کالاها ازگمرک به 11 نفر رشوه داده که شماره حساب هم نمی دادند.

متهم گفت: این شخص با شرکت های زیرمجموعه ما قرارداد دارد و باید خودش پاسخگو باشد.

قاضی گفت: روغنی ها می گوید ایروانی در واتساپ گفته که خاتمی پور خودش را گم و گور کند که این عبارت گم و گور هم دقیقا ذکر شده است.

متهم گفت: این گفته ها برای تبرئه کردن خودشان بوده است.

رئیس دادگاه با اشاره به اظهارات متهم خاتمی پور گفت: وی گفته که شما گفته اید اسناد مسئله دار تا سال 95 از بین رفته شود.
قاضی یادآور شد: شما 17.5 میلیون دلار ارز گرفته اید و ۹۵. ۴۳ میلیون دلار واردات داشتید.

متهم گفت: مقداری مربوط به ارز دولتی و مقداری مربوط به انتقال است.

قاضی گفت: شما گفته اید ممکن است مدیران مرتکب تخلف و قاچاق شده باشند.

متهم گفت: خیر من نگفتم.

قاضی گفت: اظهارات خودتان است. امضا کرده اید.

متهم گفت: پس در آن دست برده اند.

قاضی گفت: شمایید که در اسناد دست برده اید و نمی توان در بازجویی بازپرس دست برد. شما در ادامه گفته اید حسین شیرزاد برای شرکت های ما رشوه پرداخت می کرده است و از ما مبالغ را دریافت می کرده است.

متهم گفت: او هیچ وقت از رشوه اسم نمی برد و نمی گفت بابت رشوه است.

قاضی صلواتی گفت: آیا شما با شرکتهای سازنده خودرو قرارداد می بستید؟

متهم گفت: اصلا. مگر می شود قرارداد ببندم.

قاضی گفت: برعکس شده من باید توضیح دهم. شما با عباس ربیعی مدیر خدمات پس از فروش ساپکو قرداد بستید، این قرارداد به نام همسرش زهره شکرچی بوده به مبلغ 50 میلیون تومان که ربیعی هم 2 میلیارد از جرائم شرکت های عظام را کسر می کند.

وی افزود: با بهروز حسینی اسد رئیس آنالیز ایران خودرو با دخترش قرارداد بستید. 25 میلیون سال 91 و 50 میلیون سال 95 گرفته است. همچنین با رئیس مهندسی ایران خودرو قرارداد بستید و 10 تا 12 میلیون در سالهای 91 و 92 و 50 میلیون در 95 دریافت کرده اند.

متهم گفت: ما سالی یک بار هم این ها را نمی بینیم.

قاضی خطاب به متهم گفت: به شما نصیحت می کنم که دلتان به کسی خوش نباشد

در ادامه جلسه دادگاه نماینده دادستان گفت: ارزش ریالی مجموع اقلا 766 میلیون و 323 هزار و 914 دلار است. همچنین 100 سکه از یکی از متهمات گمرک کشف شده که یک سوم آن متعلق به هدایا شما به این فرد بوده است.

نماینده دادستان خطاب به متهم گفت: اقرار متهمان نزد ضابطین و بازپرس و مراجع انتظامی نشان می دهد که تمامی اقدامات مجرمانه به دستور شما بوده است

قاضی خطاب به متهم ایروانی گفت: شما به متهم خاتمی پور گفتی که گوشی را خاموش کن و خودت را گم و گور کن.
قاضی دادگاه برای چندمین بار به متهم تذکر داد و گفت: نظم دادگاه را بهم نزنید.

نماینده دادستان در ادامه درباره دریافت ارز دولتی و ورود کالا به کشور و فروش آنها در بازار با قیمت بالاتر گفت: شما ECU را چند وارد کردید؟

متهم پاسخ داد: من چه می دانم چند وارد کردم.

نماینده دادستان ابتدا به اشتباه قیمت ECU را ٨ یورو اعلام کرد اما بعد ضمن پوزش گفت: این کالا را ۴٠ یورو وارد کردید و ۶٨ یورو به ایران خودرو فروختید. همچنین اسنادی وجود دارد که آنها را در بازار فروخته اید.

متهم در پاسخ نماینده دادستان با تمسخر گفت: در بازار ECU مصرف نمی شود اگر نمی دانید بدانید.

در این لحظه قاضی دادگاه خطاب به متهم گفت: شما مدام نظم دادگاه را بهم میزنید، با این کار نمی توانید کاری را پیش ببرید.

نماینده دادستان در ادامه با اشاره به دریافت تسهیلات متهم از بانک مسکن افزود: شما با تبانی در بانک مسکن اعتبارات اسنادی گرفتید در حالی که مصوبه بانک ١۵ روز بعد صادر شد.

وی ادامه داد: ۶٠۶ میلیون درهم امارات در زمان ریاست آقای شریفی در بانک مسکن دریافت کردید که آن را به شرکت خود در امارات بردید.

نماینده دادستان اظهار کرد: درست است که تا قبل از ٩۶ ارز دولتی خودتان دریافت نکردید اما از ارز تخصیص یافته ایران خودرو استفاده می کردید.

متهم ردیف اول گفت: ارز دریافتی من از ایران خودرو به قیمت آزاد بوده است.

وی ادامه داد: ما حتی ۴۵٠٠ تومان می گرفتیم و آنقدر قطعه سازان پیش وزیر رفتند و اعتراض کردند؛ حتی تا اوایل امسال ارز ١۴۵٠٠ می گرفتیم که بعد ٨۵٠٠ شد. این پرونده مربوط به قاچاق است چرا درباره دریافت تسهیلات صحبت می شود؟

قاضی گفت: شما باید توضیح دهید که هزینه تامین قطعات به چه صورت تامین شده است.

متهم ایروانی گفت: هیچ ارز دولتی تا کنون دریافت نکرده ام. هیچ خلافی در مجموعه من رخ نداده و تمام این اتفاقات یک جوسازی علیه من و مجموعه من است.

نماینده دادستان گفت: شما عواید را پذیرفتید و از ضابطین تشکر کرده اید.

متهم گفت: من از ضابطین به این علت تشکر کردم که خلاف های مجموعه من را نشان دادند.

قاضی گفت: پس نقش شما در این مجموعه چه بوده است. شما در صحبت‌های خود می‌گویید که هیچ نقشی در گمرک نداشته اید و درباره موضوعات دیگر خبری ندارید. شما چه کاری در شرکت انجام می‌دادید؟

ایروانی بیان کرد: در ایران خودرو بنده تنها عضو مجمع بودم و درباره موضوعاتی که در مجمع مطرح می‌شد صحبت می‌کردم.

نماینده دادستان گفت: اقرار آقای اهری و دیگر افراد نشان دهنده این است که پیش فاکتورها به تایید شما و شرکت شما بوده است.

متهم ردیف اول بیان کرد : هیچ فرد با ارز آزاد کالا وارد نمی کند و آن را به قیمت کمتر بفروشد. یک ارز دولتی داریم و یک ارز متقاضی یعنی صادراتی که ارز از صرافی دریافت می کند.

نماینده دادستان بیان کرد: در صحبت‌های خود گفته اید که از ارز متقاضی استفاده کرده اید اما پیش از آن ارز را از ایران خودرو دریافت کرده بودید.

متهم ایروانی گفت: ایران خودرو ارز را از صرافی می خرد و به مجموعه ما می دهد.

نماینده دادستان تصریح کرد: اقرار متهمان و ضابطان هم همگی اشتباه است؟ یک تخفیف در چین به میزان ۱۴ درصد به شما داده شد که آن را هم دریافت کرده اید اما کالایی وارد نکرده اید.

متهم ایروانی گفت: من هیچ پولی در خارج از کشور ندارم و اگر یک دلار در خارج پیدا کردید آن را مصادره و من را اعدام کنید.

وی ادامه داد: زحمتی که من برای کشور کشیده‌ام کسی نکشیده و پول در همین مملکت وجود دارد. اگر بچه ها و کارکنان من تخلفی کرده اند می توانید آنها را مواخذه کنید.

نماینده دادستان تصریح کرد: یک شرکت در چین و یکی در آلمان ایجاد کرده اید و با یک شرکت در کشور امارات کار کرده اید و مبلغ را از ایران خودرو دریافت کرده اید و به آن شرکت حواله می کردید و ٢ درصد کارمزد توسط شما دریافت می شد.

متهم ایروانی گفت : این اقدامات در دوره تحریم ها انجام می شدند.

نماینده دادستان با اشاره به فروش قطعات وارداتی بی‌کیفیت گفت: شما ارز را تخصیص می کردید و آقای مرتضی مرتضوی کار شما را انجام می‌داد و سپس قطعات بی‌کیفیت وارد شده وارد خودرو می‌شود و به مردم ضرر وارد می کردید. شما در هر جایی برای خود عامل داشتید. عامل شما در بالا دستی ایران خودرو آقای مرتضوی در پایین‌دست آقای رفیعی بود. شما با همکاری آقای رفیعی فلاح و یک شخص دیگر به منظور صدور تاییدیه کیفی اقدام به ارتشاء می‌کردید.

متهم ایروانی گفت: گروه عظام بهترین کیفیت را داشته و در حال حاضر نیز خط EUC گروه عظام بهترین است.

نماینده داستان با اشاره به فروش در بازار ثانویه گفت: تعیین قیمت در بازار ثانویه توسط شخص شما بوده و تا 20 درصد قطعات وارداتی در بازار فروش ثانویه با قیمتی که شما تعیین می کرده اید به فروش می رسیده است.

شاه محمدی با اشاره به جعل اسناد بیان کرد: اسناد تخلفات شما موجود است و شما نمی توانید چیزی را کتمان کنید. گواهی مبدایی که درباره یک قطعه کالا تنظیم شده و به ایران خودرو ارسال شده نشان می‌دهد که به گمرک درباره قطعات گازسوز و بنزینی سوز اشتباه گفته اید.

نماینده دادستان ادامه داد: مدعی هستیم که همه چیز توسط ترخیص کاران صورت می‌گرفته است.‌ محل اتاق بازرگانی کشور چین در اتاق آقای خاتمی پور شده و اقای خاتمی بود اقرار کرده که شما دستور امحا اسناد را داده اید، اما آقای خاتمی پور این کار را انجام نداده است.

متهم ردیف اول گفت : افرادی که با این شخص قرارداد امضا کرده اند باید پاسخگو باشند نه من.

نماینده دادستان بیان کرد: همه گفتند چه اقداماتی با اظهارات شما انجام می شده است.

براساس این گزارش با نزدیک شدن به اذان ظهر قاضی صلواتی ختم جلسه امروز را اعلام کرد و جلسه بعدی را به صبح فردا (یکشنبه 14 مهر) موکول کرد.


نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد