موضوعات داغ

احیای آخرین بی ام و 530 نسخه موتوراسپرت توسط شرکت باوارایایی

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
بی ام و 530 کلاسیک، یکی از خودروهای دوست‌داشتنی و البته نادر در بازار است. این خودرو در بازه زمانی کوتاهی از دهه هفتاد میلادی، توسط شعبه بی ام و در آفریقای جنوبی ساخته شد و اکنون آخرین نسخه باقی مانده از آن، توسط بی ام و خریداری و بازسازی شده است. شعبه آفریقای جنوبی بی ام و، در دهه هفتاد میلادی قصد ورود به مسابقات موتوراسپرت را داشت. به همین دلیل، از ژوچن نرپاش برای طراحی یک خودروی مسابقه‌ای قدرتمند، کمک خواست. وی اولین رئیس بخش M بی ام و است و البته راننده قابلی نیز بود. ژوچن به تیم بی ام و آفریقای جنوبی کمک کرد تا پنج دستگاه از نخستین نسل بی ام و سری 5 ، یعنی بی ام و E12‌ را برای شرکت در مسابقات، اصلاح و آماده سازی کنند.

بی ام و 530

بی ام و 530

اما قانونی در آن زمان وجود داشت، مبنی بر اینکه از هر خودرویی که می‌خواهد در مسابقات موتوراسپرت شرکت داده شود، باید حداقل 100 نسخه جاده‌ای به تولید برسد. بخش M بی ام و، این وظیفه خطیر را برعهده گرفت و تعداد صد دستگاه از این سدان خاص، با نام بی ام و 530 نسخه محدود موتوراسپرت، ساخته شدند. این خودروها به پیشرانه تخت سه لیتری شش سیلندر مجهز بودند که 200 اسب بخار قدرت و 276 نیوتون متر گشتاور تولید می‌کرد. شتاب صفر تا صد 9.3 ثانیه و حداکثر سرعت 209 کیلومتربرساعت، از دیگر ویژگی‌های این سدان خاص بودند که با توجه به استانداردهای آن زمان، بسیار قابل توجه است.

بی ام و 530

بی ام و 530

شاید اعداد و ارقام ذکر شده، چندان قدرتمند به نظر نرسند، اما باید توجه کنید که در دهه هفتاد، خودروها بسیار سبک بودند، چرا که تجهیزات انبوه خودروهای امروزی را نداشتند. در مورد نسخه موتوراسپرت، هیچ رقم دقیقی اعلام نشده است، اما بی ام و E12‌ اصلی، 1400 کیلوگرم وزن داشت. نسخه بی ام و سری 5 MLE‌، با پنل‌های سبک مخصوص بدنه، پدال‌های اسپرت سوراخ دار، پنجره‌های دستی، بدون سیستم تهویه و رینگ‌های مخصوص و سبک وزن Mahle ، بسیار سبک‌تر از نمونه اصلی به نظر می‌رسد.
یافته شدن این خودرو، حاصل تلاش و کار شبانه روزی پیتر کای ادی،‌ راننده سابق تیم موتوراسپرت بی ام و است که زمان خوبی را بی ام و 530‌ نسخه MLE سپری کرده است. وی مدت زمان زیادی را صرف یافتن نمونه سالمی از این خودرو کرد تا در نهایت ماشینی را یافت که شماره شاسی و موتور آن با هم مطابقت دارند. اعتقاد بر این است که این خودرو، آخرین بی ام و 530 نسخه موتوراسپرت باقی مانده در جهان باشد. در تصویر زیر، می‌توانید ببینید این خودرو در چه وضعیتی پیدا شده است.

بی ام و 530

بی ام و 530

بی ام و 530 نسخه MLE، از 15 مسابقه ممکن، 15 برد بدست آورد و یکی از بهترین نتایج را در تاریخ مسابقات موتوراسپرت رقم زد. این خودرو در سال 1985 بازنشسته شد، در حالی‌که کلکسیونی از افتخارات را به همراه داشت. جالب است بدانید روند بازسازی این خودرو، توسط چهار مهندس ارشد طراح آن در دهه 1970، رهبری و مدیریت شده است، که اسامی آنها عبارت است از: William Mokwape, Walter Mahlangu, Jacob Matabane و Cassie Calaca

بی ام و 530

بی ام و 530

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/7/24
جواهره دمشون گرم