موضوعات داغ

با ده فرد ثروتمند صنعت خودروسازی آشنا شوید

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
صنعت خودروسازی با بیش از یک قرن سابقه، محل خوبی برای کسب درآمد بسیاری از افراد بوده است، در حالی‌که افراد بسیاری نیز حین فعالیت در این حوزه، دچار ورشکستگی شدند. برخی از ثروتمندترین افراد فعال در خودروسازی امروز، بر روی کوهی از ثروت نشسته‌اند که توسط نسل‌های قبلی جمع آوری شده است. یک مثال بارز برای این نمونه، نوادگان گونتر کوانت هستند که امپراطوری صنعتی آلمان را با تاسیس شرکت بی ام و راه اندازی کرد و در طول جنگ جهانی دوم، تجهیزات فراوانی تحویل ارتش آلمان داد. نوادگان وی در حال حاضر مالک نیمی از سهام شرکت بی ام و هستند. از سوی دیگر، وارد شدن فناوری‌های جدید به خودروسازی و تاثیر پذیرفتن این حوزه از انقلاب تکنولوژی، راه ورود افراد جاه طلب بسیاری، همچون ایلان ماسک را به صنعت خودروسازی باز کرده و تعدادی از ثروتمندان امروزی، در این طبقه دسته بندی می‌شوند. در ادامه نگاهی به ده فرد ثروتمند فعال در صنعت خودروسازی امروز جهان خواهیم انداخت:

شماره یک: بیل گیتس
شرکت: AutoNation Inc
ارزش سهام: 914،554،258 دلار
کل ثروت: 105 میلیارد دلار
زمینه فعالیت: خرید و فروش خودرو
انتظار نداریم که در ابتدای لیست ثروتمندان حوزه خودرو، با نام بیل گیتس روبرو شویم. اما سهام وی در شرکت AutoNation Inc، به همراه سهمی که شرکت مایکروسافت از این شرکت خرید و فروش خودرو دارد، به کسب ثروت بیشتر او کمک می‌کند. دفتر مرکزی این شرکت خرید و فروش خودرو در ایالت فلوریدا واقع است.

شماره دو: لری الیسون
شرکت: تسلا
ارزش سهام: 730،773،000 دلار تا 1 میلیارد دلار
کل ثروت: 58.5 میلیارد دلار
زمینه فعالیت: تولید وسایل نقلیه
لری الیسون دومین سرمایه‌گذار شرکت تسلاست که البته سود این شرکت، منبع اصلی درآمد وی نیست، بلکه او مالک اصلی و بنیان‌گذار شرکت اوراکل است که در زمینه پایگاه‌های داده فعالیت می‌کند.

شماره سه: ایلان ماسک
شرکت: تسلا
ارزش سهام: 8،307،076،693 دلار
کل ثروت: 22.9 میلیارد دلار
زمینه فعالیت: تولید وسایل نقلیه
ایلان ماسک در حال حاضر یکی از مشهورترین افراد حوزه خودروسازی محسوب می‌شود. این میلیاردر اهل آفریقای جنوبی، مالک شرکت‌هایی نظیر تسلا و پروژه اسپیس ایکس است که تمامی آنها در زمینه استفاده از فناوری‌های جدید در صنعت حمل و نقل فعال هستند.

شماره چهار: پالونجی میستری
شرکت: تاتا موتورز
ارزش سهام: 302،722،710 دلار
کل ثروت: 19.7 میلیارد دلار
زمینه فعالیت: تولید وسایل نقلیه
پالونجی میستری 90 ساله و اعضای خانواده وی، مالکان اصلی شرکت تاتاموتورز هستند. این هلدینگ بزرگ، بیش از 100 شرکت را در زیرمجموعه خودش جای داده است و تعداد پرسنل آن، بالغ بر هفتصد هزار نفر می‌شود که در صد کشور جهان، پراکنده هستند.

شماره پنج: سوزان کلاتن
شرکت: بی ام و
ارزش سهام: 8،763،327،399 دلار
کل ثروت: 18 میلیارد دلار
زمینه فعالیت: تولید وسایل نقلیه
کلاتن 57 ساله، ثروتمندترین فرد آلمان است. وی دارایی‌های خود را از پدرش، هربرت کوانت به ارث برده است. کوانت یک صنعتگر آلمانی بود که بی ام و را از یک کارخانه محلی به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودروهای لوکس در جهان تبدیل کرد. با این وجود وی اعتقاد دارد که اداره کردن این ثروت، کار بسیار مشکلی بوده و این باور که ما در یک قایق تفریحی در مدیترانه نشسته‌ایم، از اساس اشتباه است.

شماره شش: استفان کوانت
شرکت: بی ام و
ارزش سهام: 10،817،887،438 دلار
کل ثروت: 14.8 میلیارد دلار
زمینه فعالیت: تولید وسایل نقلیه
استفان کوانت 53 ساله، دیگر فرزند هربرت کوانت است که بخش بزرگی از سهام شرکت بی ام و را در اختیار دارد. اما او برخلاف خواهرش، تمایل دارد تا سرمایه خود را در دیگر صنایع، نظیر شرکت‌های شیمیایی و دارویی سرمایه گذاری کند.

شماره هفت: لی شو شو
شرکت اول: هلدینگ خودروسازی جیلی
ارزش سهام: 38،988،918 دلار
شرکت دوم: هلدینگ گروه جیلی
ارزش سهام: 10،520،321
زمینه فعالیت: تولید وسایل نقلیه ،446 دلار
کل ثروت: 10.6 میلیارد دلار
لی شو شو 56 ساله، بنیان‌گذار هلدینگ جیلی است که فعالیت خود را از تولید یخچال و فریزر آغاز کرد و اکنون یکی از خودروسازان بزرگ چینی محسوب می‌شود. وی در سال 2010، شرکت ولوو را به ارزش 1.5 میلیارد دلار خریداری کرد، که بزرگترین خرید یک خودروساز چینی تاکنون محسوب می‌شود.

شماره هشت: جورج شفلر
شرکت اول: کنتیننتال
ارزش سهام: 9،494،765،020 دلار
شرکت دوم: کمپانی شفلر
ارزش سهام: 3،116،322،400 دلار
کل ثروت: 7.99 میلیارد دلار
زمینه فعالیت: تولید قطعات خودرو
شفلر 54 ساله، مالک دو شرکت بزرگ کنتیننتال و شفلر است که هر کدام به ترتیب در زمینه تولید تایر و بلبرینگ فعالیت می‌کنند. او مالک هشتاد درصد شرکت است و باقی سهام شرکت، به مادرش تعلق دارد. علاوه برآن، وی مالکیت 46 درصد از تامین کنندگان مواد اولیه شرکت تایرسازی کنتیننتال را در دست دارد.

شماره نه: بلر پری-اوکن
شرکت: کاکس اتوموتیو
ارزش سهام: 1،738،541،209 دلار
کل ثروت: 7.84 میلیارد دلار
زمینه فعالیت: خدمات خودرو
پری اوکودن ، 69 ساله ، نوه جیمز کاکس است که شرکت کاکس را در سال 1898 تاسیس کرد. وی مالک 25 درصد از سهام این شرکت بوده و در استرالیا اقامت دارد.

شماره ده: جیمز کندی
شرکت: کاکس
ارزش سهام: 1،738،541،209 دلار
کل ثروت: 7.84 میلیارد دلار
زمینه فعالیت: خدمات خودرو
جیمز کندی دوچرخه سوار و شکارچی مشهوری است که 68 سال سن داشته، و در حال حاضر ریاست شرکت کاکس را برعهده دارد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/7/24
عجیبا غریبا چرا هیچکدام از سهامداران ایران خودرو و سایپا در بین ثروتمندترین های خودرو نیستند بابااینها که در سایه انحصار و به لطف مافیایی بودنشان راه واردات را هم بسته اند و در سرکیسه کردن مردم خبره اند چرا همش می نالند و ثروتمند نیستند کسی میدونه آب از کجا گله ؟ از سرچشمه ته چشمه وسط چشمه؟؟؟!!!