موضوعات داغ

تست و بررسی ام جی HS مدل 2019 ، رقیب جدید اروپایی‌ها و ژاپنی‌ها

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
ام جی HS یک شاس بلند ترکیبی متوسط است که به عنوان رقیب ارزان‌قیمت محصولاتی همچون نیسان قشقایی ، پژو 3008 و اشکودا کاروک وارد بازار شده است. قیمت رقابتی و گارانتی طولانی مدت هفت ساله، ارزش خرید این محصول را به شدت بالا برده‌اند و البته رقبای آن را نیز به دردسر انداخته‌اند. چندی پیش ام جی ZS الکتریکی نیز با مشوق‌های خرید فراوان وارد بازار شد و تنها در ماه اول، 2000 سفارش برای این خودرو ثبت شد. اما عرضه خودرویی بزرگتر، چالش بزرگتری را نیز برای تولیدکننده ایجاد می‌کند. مشتریان چنین خودروهایی، خواهان تملک وسایل نقلیه با پرستیژ هستند و البته بازه انتخابی آنها نسبت به شاسی بلندهای کوچک، بسیار متنوع تر است. اما آیا ام جی HS می‌تواند رقیبی قدرتمند برای خودروهای ژاپنی و اروپایی بازار باشد، یا آن‌که تنها یک سرگرمی کوتاه خواهد بود؟ در این مقاله که نگارش مجله خودرویی بریتانیایی اتواکسپرس است، سعی شده به این سوال پاسخ داده شود.
ام جی HS

ام جی HS

برای شروع کار، ام جی تیپ‌بندی ساده‌ای را تنظیم کرده و از ارایه موتورهای مختلف بنزینی، دیزلی و هیبریدی با حجم‌های مختلف، خودداری کرده است. برای ام جی HS ، سه تریم در نظر گرفته شده که هر سه مجهز به موتور 1.5 لیتری توربوشارژر هستند. تفاوت این سه تریم از نظر فنی، به جعبه دنده آنها باز می‌گردد که می‌تواند شش سرعته دستی یا هفت سرعته اتوماتیک دوکلاچه باشد. سادگی ام جی HS تنها مربوط به تریم‌بندی نمی‌شود، بلکه در ظاهر خارجی نیز خودرو تا حد امکان ساده و مینیمال طراحی شده است و تنها آرم ام جی، کمی‌ بزرگتر از حالت معمول و در شکلی منظم قرار دارد. طول ام جی HS‌‌ حد واسطی بین طول دو خودروی نیسان قشقایی و اشکودا کاروک بوده و از نظر عرض و ارتفاع، این سه شاسی بلند سایز متوسط کاملا مشابه هستند.
ام جی HS

ام جی HS

ام جی اعلام نموده فضای در نظر گرفته شده برای سرنشینان، کاملا مطابق استانداردهای این کلاس است و تجربیات افرادی که این خودرو را تست کرده‌اند، وجود فضای پای کافی، و فضای سر بیش از حد استاندارد برای سرنشینان است. صندلی عقب خودرو به راحتی سه نفر را در خود جای می‌دهد و 450 لیتر فضای صندوق عقب، برای مصارف معمول خانوادگی مناسب به نظر می‌رسد. فضای صندوق ام جی HS ، بزرگتر از صندوق نیسان قشقایی و کوچکتر از حجم صندوق اشکودا کاروک است. در قسمت طراحی کابین، ام جی واقعا به انتقادات و شکایات بابت استفاده از پلاستیک خشک در کابین گوش داده و شاهد بهره‌گیری از پلاستیک نرم و چرم مصنوعی در ساخت کابین خودرو هستیم. البته همچنان از پلاستیک خشک در ساخت داشبورد و کابین خودرو استفاده شده است، چرا که در این بازه می‌بایست قیمت تمام شده ساخت هر خودرو، اقتصادی نگه داشته شود، اما نکته خوب استفاده از پلاستیک خشک در فضاهایی است که در دید مستقیم کاربران نیستند. همانند ظاهر خارجی، طراحی کلی داشبورد، مینیمال و هوشمندانه ارزیابی می‌شود.
ام جی HS

ام جی HS

اما این ساده سازی افراطی، ممکن است به نظر برخی مشتریان مثبت نباشد. برای مثال، کلیدها و دکمه‌های بسیار کمی در کابین قابل مشاهده هستند که اکثر کارهای اولیه و ضروری، نظیر روشن یا خاموش کردن خودرو با آنها صورت می‌گیرد. اما برای استفاده از سیستم تهویه، هیچ کلید یا پیچ تنظیمی وجود ندارد و مجبور هستید تا از طریق صفحه نمایش لمسی، تنظیمات مربوطه را انجام دهید. صفحه لمسی 10.1 اینچی که در میانه کابین جای گرفته است، اکثر تنظیمات خودرو را در خود جای داده و شامل سه بخش سیستم صوتی، ناوبری و سیستم تهویه است که تنظیمات هرکدام با رنگ‌های مختص به خود نمایش داده می‌شود. منوها طراحی مناسبی دارند و به راحتی می‌توانید بین آنها جابجا شوید. عملکرد سیستم سرگرمی، با بهترین‌های این رده قابل مقایسه است.
تا حالا همه چیز خوب پیش رفته است، اما تست واقعی به عملکرد خودرو در جاده باز می‌گردد. شاسی ام جی HS نمی‌تواند ترکیب مناسبی از راحتی و هندلینگ که اشکودا کاروک ارایه می‌دهد را فراهم کند، و البته باید با توجه به قیمت کمتر، انتظار این مورد را داشته باشید. سیستم تعلیق مستحکم و مطمئن به نظر می‌رسد و در ابتدا حس می‌کنید پیچ‌های تند را می‌توان به خوبی با آن طی کرد، اما این احساس چندان دوام نمی‌آورد، چرا که خودرو معمولا در پیچ‌های تند به یک سو کشیده می‌شود. عملکرد فرمان نسبتا گنگ و مبهم است، اما وزن مناسبی دارد و بیش از حد سبک یا سنگین به نظر نمی‌رسد.
ام جی HS

ام جی HS

ام جی برنامه ریزی مناسبی را برای پیشرانه انجام نداده و در حالی‌که بر روی کاغذ، موتور 1.5 لیتری توربو با قدرت 160 اسب بخار و گشتاور 250 نیوتون متر، در مقابل رقبایش قوی‌تر به نظر می‌رسد، این احساس در جاده به شما منتقل نمی‌شود. اگر بخواهیم نگاهی به رقبا داشته باشیم، اشکودا کوراک موتور 1.5 لیتری TSI و نیسان قشقایی موتور 1.3 لیتری توربوشارژر دارند و به ترتیب 138 و 148 اسب بخار قدرت تولید می‌کنند، اما شتاب صفر تا صد هر سه شاسی بلند این رده، نزدیک به هم است. گیربکس و موتور عملکرد هماهنگی با یکدیگر ندارند و حتی در زمان شتاب‌گیری ملایم در بزرگراه‌ها، دور موتور شما بیش از 4000 دور بر دقیقه است که فشار مضاعفی را بر پیشرانه اعمال می‌کند و از سوی دیگر، صدای ورودی به کابین نیز آزاردهنده خواهد بود، در حالی‌که سر و صدای باد و سیستم تعلیق نیز به گوش می‌رسند.
مصرف سوخت ام جی HS در حالت ترکیبی، حدود 9 لیتر در هر صد کیلومتر برآورد می‌شود که رقمی متوسط و استاندارد برای این بازه است. میزان آلایندگی پیشرانه نیز معادل انتشار 148 گرم کربن دی اکسید در هر کیلومتر اندازه گیری شده که 24 گرم بیشتر از میزان انتشار مشابه در اشکودا کوراک و نیسان قشقایی است. برخلاف جعبه دنده اتوماتیک که هماهنگی مناسبی با موتور ندارد، جعبه دنده دستی بسیار نرم و روان عمل می‌کند و دور موتور را پایین‌تر از نمونه اتوماتیک نگه می‌دارد. اما در هنگام معکوس گرفتن، کند عمل می‌کند که این مورد منفی تاثیر قابل توجهی در نظرات منتقدان داشته است. در ام جی HS ، به تقلید از آئودی R8 ، دکمه‌ای قرمز رنگ برای حالت سوپراسپرت طراحی شده که با فشردن آن، عملکرد دریچه گاز بسیار تیزتر شده و نورپردازی داخلی خودرو نیز تغییر می‌کند. با توجه به اینکه ام جی HS‌ خودرویی نسبتا خانوادگی است و انتظار داریم کسل کننده باشد، وجود این گزینه ممکن است برای خریداران جذاب باشد.
ام جی HS

ام جی HS

از جمله امکانات ام جی HS می‌توان به مواردی همچون: ترمز اضطراری هوشمند با قابلیت تشخیص عابر پیاده، کروز کنترل، نگهدارنده بین خطوط، رینگ‌های آلیاژی 17 اینچی، تریم داخلی چرمی،‌ صفحه نمایش 10.1 اینچی لمسی، اندروید اتو و اپل کارپلی اشاره کرد که در تیپ اسکپلورر این خودرو قابل دستیابی هستند. این تیپ 17،995 پوند قیمت دارد و اگر بخواهید نسخه‌ای از نیسان قشقایی با امکانات مشابه را خریداری کنید، مجبور به پرداخت هزینه بیشتری خواهید شد. تیپ بالاتر با قیمت 22995 پوند با گیربکس دستی و 24495 پوند با گیربکس اتوماتیک عرضه می‌شود و امکانات بیشتری در خود جای داده است، از جمله چراغ‌های LED، روکش صندلی چرمی، دوربین عقب و سقف پانوراما. به نظر می‌رسد عمده سفارشات ام جی HS ،‌مربوط به همین تیپ باشد. اما همچنان باید منتظر واکنش بازار نسبت به این خودرو باشیم. آیا مشتریان فکر می‌کنند ام جی HS به اندازه کافی ارزان است و نقایص آن قابل چشم‌پوشی هستند؟


نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد