موضوعات داغ

معرفی شاهکار باواریا بی ام و M3 Evo، وقتی پرفورمنس حرف اول را می زند

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
بی ام و M3 Evo با کد اتاق E30 ، یکی از داغ‌ترین و جذاب‌ترین ساخته‌های زیرمجموعه M بی ام و بوده که در تعداد محدودی به تولید رسید. بی ام و E30 یکی از اصیل‌ترین بی ام و های ساخته شده در تاریخ است و اعتبار این برند آلمانی محسوب می‌شود. این خودرو ستاره خودروسازی دهه هشتاد آلمان محسوب می‌شود و پس از عرضه سه نسخه M با کیت بدنه منحصر به فرد، عرضه بی ام و M3 Evo زمینه‌ساز تبدیل بخش M بی ام و به یک زیرمجموعه واقعی بود.

BMW M3 Evo

BMW M3 Evo

رقیب اصلی بی ام و M3 در اواخر دهه هشتاد میلادی، مرسدس بنز 190E مجهز به موتور کازورث بود که هر دو در دسته خودروهای تورینگ آلمانی طبقه بندی می‌شدند. قلب تپنده بی ام و M3 ، یک موتور چهار سیلندر با حجم 2302 سی سی است که بسیار سبک‌تر از نمونه‌های شش سیلندر در آن دوران بود و قدرت رقابت با خودروهای یک رده بالاتر از خود را داشت. توان خروجی این پیشرانه، 192 اسب بخار است و طوری طراحی شده که بتواند 14 روز پیاپی با حداکثر راندمان ممکن به فعالیت خود ادامه دهد. جعبه دنده پنج سرعته دستی ساخت Getrag و دیفرانسیل لغزش محدود، نسخه‌ای پرخاشگر از بی ام و E30 را به نمایش می‌گذاشتند که تا آن زمان دیده نشده بود. بی ام و M3 ، از سال 1986 تا 1991 بر روی خط تولید قرار داشت و تولید آن بالغ بر 18 هزار دستگاه می‌شد. بخشی از این تولید بالا، از هزینه تمام شده تولید ناشی می‌شود، چرا که ساخت بی ام وM3 بسیار مقرون به صرفه تر از رقیب دیگرش، پورشه 944S بود.

بی ام و M3 Evo

بی ام و M3 Evo

از آنجایی‌که مشتریان اروپایی همواره به دنبال تازه‌ترین‌ها هستند، خودروهای عرضه شده در مدت کوتاهی برای آنها تکراری می‌شود. به دلیل جلوگیری از افت فروش، بی ام و در سال 1989، نسخه اسپرت اوولوشن از بی ام و M3‌ را به بازار عرضه کرد که در اینجا به اختصار Evo‌ نامیده می‌شود و از این نمونه خاص، تنها ششصد دستگاه به تولید رسید. بی ام و M3 Evo مجهز به پیشرانه‌ای کوچکتر اما قوی‌تر به حجم 2246 سی سی با کد S14B25 و قدرت 238 اسب بخار بود. علاوه بر پیشرانه، در سایر بخش‌های این خودرو نظیر سیستم تعلیق، ترمزها، بال عقب ضریب آیرودینامیک آن، بازنگری شده بود و رینگ‌های 18 اینچی جدید، جایگزین رینگ‌های استاندارد شانزده اینچی شده بودند.

پیشرانه قدرتمند

پیشرانه قدرتمند

گلگیر‌های بی ام و M3 Evo اندکی بزرگتر و بلندتر از حالت عادی است، تا این رینگ‌های بزرگ را در خود جای دهد. بی ام و برای فرمان‌پذیری بهتر، زاویه کستر چرخ‌ها را سه برابر کرد و و بلبرینگ‌های قوی‌تری را جایگزین نمونه‌های استاندارد نمود. شیرهای ورودی موتور و منیفولد اگزوز بزرگتر شدند و نازل‌های روغن اضافی برای تزریق بیشتر روغن به موتور، بر روی این پیشرانه نصب شد. نسخه‌های تولیدی در آلمان، مجهز به گیربکس دستی پنج سرعته Getrag 265 بودند، اما در نسخه‌های تحویلی به مشتریان آمریکایی و ژاپنی، از گیربکس معمولی H‌ شکل استفاده شد. اما تمام تغییرات به قوای فنی محدود نمی‌شوند. بی ام و M3 Evo در مقایسه با نسخه استاندارد، شیشه‌های نازک‌تر، جلوپنجره بزرگتر و مجاری خنک کننده اضافه‌ای داشت که جایگزین لامپ‌های مه شکن جلو شده بودند.

تنظیم بال عقب در سه حالت

تنظیم بال عقب در سه حالت

شگفت انگیزترین ویژگی آن، بال عقب تنظیم شونده این خودروست که بین سه حالت نرمال، نوربرگرینگ و مونزا قابل تنظیم بود. همانطور که از اسم این حالات مشخص است، در دو حالت مونزا و نوربرگرینگ، بال عقب عملکردی مناسب این دو پیست ارایه می‌دهد.

بی ام و M3 Evo سولیدو

بی ام و M3 Evo سولیدو

همانطور که گفتیم، تنها 600 دستگاه از بی ام و M3 Evo ساخته شده که هرکدام از آنها، اکنون قیمت بسیار بالایی دارند. پس راه چاره خودرودوستانی که علاقه به این خودرو دارند، چیست؟ یکی از بهترین راه‌ها، خرید ماکت این خودروست. ماکت بی ام و M3 Evo توسط شرکت معتبر سولیدو و در رنگ مشکی به تولید رسیده است. خبر خوب آن‌که این ماکت هم‌اکنون با قیمتی بسیار استثنایی در سایت ماکت بانک، قابل خریداری است. اگر مایل به تماشای تصاویر بیشتر و کسب اطلاعات در مورد ماکت بی ام و M3 Evo هستید، بر روی این لینک کلیک کنید.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/7/26
شیر منظور سوپاپه ؟؟
شاید اشتباه ترجمه شده.