موضوعات داغ

رکورد جدید: میانگین قیمت خودروهای جدید از ۳۴ هزار دلار عبور کرد! گران شدن خودرو در جهان

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
ماه اکتبر امسال قیمت متوسط خودروهای جدید برای اولین بار از ۳۴ هزار دلار عبور کرد و به رکورد ۳۴۲۱۷ دلار رسید. این بالا رفتن قیمت نسبت به رکورد قبلی یعنی ۳۳۹۲۴ دلار که دسامبر ۲۰۱۸ رقم خورده بود نشانگر افزایش قیمت خودروهای جدید حتی با وجود کاهش فروش آن‌هاست. اما چه چیزی باعث این افزایش قیمت خودروها می‌شود؟
طبق نظر تحلیل‌گران این افزایش قیمت متوسط خودروها ارتباط زیادی با سلیقه مشتریان دارد. در اکتبر ۲۰۱۹ حدود ۷۲٪ خودروهای جدید فروخته شده شاسی بلند ترکیبی و وانت بودند. سهم بازار از شاسی بلند و وانت نسبت به اکتبر ۲۰۱۸ حدود ۲.۵٪ افزایش داشته است.
نکته دیگری که توسط این تحلیل‌گران آشکار شده مربوط به گستردگی خرید از خودروها با قیمت‌های مختلف می‌شود. فروش خودروهای زیر ۳۰ هزار دلار که ۴۶٪ بازار را تشکیل می‌دهد ۷٪ کاهش داشته، در حالی که فروش خودروهای بالای ۳۰ هزار دلار ۶٪ افزایش یافته است. این به آن معنا نیست که مردم در حال خرید خودروهای لوکس هستند، بلکه نشانگر افزایش سهم خودروهای شاسی بلند در بازار است. سرعت افزایش قیمت متوسط خودروها (۴٪) بیشتر از سرعت افزایش قیمت اس‌یووی و وانت (۳٪) است.
در حالی که قیمت متوسط خودروها زیر ۳۰ هزار دلار و ۱۰ هزار دلار کمتر از قیمت متوسط شاسی بلندها یا وانت‌ها است، کاملا مشخص است دلیل افزایش قیمت متوسط فروش خودروهای جدید نبوده است. بلکه افزایش تقاضای مشتریان برای شاسی بلندها و وانت‌ها باعث این افزایش قیمت متوسط شده است.
وقتی می‌گوییم قیمت متوسط خودروهای جدید از ۳۴ هزار دلار عبور کرده شاید فکر کنید مردم در حال خریدن بی ‌ام‌ و و بنز هستند. اما در واقع آن‌ها خودروی سواری خود را با یک شاسی بلند ترکیبی عوض کرده و مبلغ بیشتری برای آن می‌پردازند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد