موضوعات داغ

صندوقدار شدن یکی از نامزدان جایگزینی پراید ؛ رنو کوئید سدان تولید می‌شود!

عکس مطلب اول
قبل از شروع دور جدید تحریم‌ها ، از این گوشه و آن گوشه خبرهایی در رابطه با تولید جایگزین پراید یعنی رنو کوئید شنیده می‌شد . البته در آن زمان رنو تنها نمونه هاچبک کوئید را تولید کرده بود . تصور می‌شد با توجه به تجربه و تبحر شرکت‌های خودروسازی ایرانی در زمینه تولید خودروهای سدان از خودروهای هاچبک –مثل پژو 206- و خودروهای هاچبک از خودروهای سدان –مثل تیبا 2- ، نمونه سدان رنو کوئید هم توسط شرکت‌های خودروسازی ایرانی و در ایران تولید شود . البته تولید پژو 206 سدان آنقدرها هم که تبلیغ آن شده دستپخت شرکت‌های خودروسازی ایرانی نبوده و برای مثال پژو i207 سدان قبل از اینکه در ایران عرضه شود در چین و آمریکای جنوبی عرضه شده بود.
بهرحال اجازه بدهید از این موضوع بگذریم و ببینیم که اصلاً چرا اتحاد رنو-نیسان دست به تولید نمونه سدان رنو کوئید می‌زند؟
جریان از این قرار است که در هند خودروهایی که طول آنها کمتر از 4 متر است ، شامل تخفیف‌های مالیاتی خوبی می‌شوند و در نتیجه این خودروها در بازار هند پرطرفدار و خوش‌فروش هستند . اتحاد رنو-نیسان هم نمونه سدان کوئید را برهمین اساس برای بازار هند طراحی کرده و به همین دلیل طول رنو کوئید سدان از 4 متر تجاوز نخواهد نمود . برای مقایسه طول نمونه سدان پراید 3935 میلی‌متر ، عرض آن 1605 میلی‌متر ، ارتفاع آن 1455 میلی‌متر و فاصله دو محور آن هم 2345 میلی‌متر است.
پراید

پراید

رنو این خودرو را هم همچون کوئید هاچبک برروی پلتفرم CMF-A خواهد ساخت . برروی پلتفرم CMF-A علاوه بر خودرو کوئید ، خودرو 7 نفره رنو Triber هم ساخته شده‌است . در آینده کراس‌آوور کوچکی هم برروی این پلتفرم ساخته خواهد شد.
رنو Triber

رنو Triber

سایر شرکت‌های خودروسازی نیز برای بازار هند و سایر کشورهای در حال توسعه خودروهایی با طول کمتر از 4 متر تولید کرده‌اند . شرکت‌های خودروسازی برای ارتقاء سطح رفاهی و ایمنی این خودرها ترفند جالبی بکار برده‌اند . درست است که در قانون مالیاتی هند طول این خودروها به 4 متر محدود شده است ولی هیچگونه محدودیتی در خصوص عرض خودروها نشده است ! بهمین خاطر عرض این خودروها نزدیک و حتی بیش از 1700 میلی‌متر می‌باشد ، برای مقایسه عرض پژو 405 برابر با 1694 میلی‌متر است . درنتیجه ظاهر اغلب این خودروها شبیه سدان‌های معمولی است که به اصطلاح "دم" آنها را بریده باشند و می‌توان این خودروها را "دم بریده" نامید ، البته نام علمی این نوع از خودروها "ناچبک" است . و حتی خودروسازان معروف آلمانی همچون مرسدس بنز و بی ‌ام‌ و هم چنین خودروهایی تولید نموده‌اند.
بی ام و 318

بی ام و 318

از این قبیل خودروهای "دم بریده" یا خودروهای ناچبک بازار هند می‌توان به خودروهای زیر اشاره کرد:
هوندا Amaze که براساس خودرو هاچبک هوندا Brio ساخته شده و طول آن 3995 میلی‌متر ، عرض آن 1695 میلی‌متر ، ارتفاع آن 1498 میلی‌متر و فاصله دو محور آن هم 2470 میلی‌متر است . سدان هوندا Amaze با دو موتور 1.2 لیتری بنزینی و 1.5 لیتری دیزلی که هر دو تنفس طبیعی هستند و گیربکس‌های 5 دنده دستی و CVT عرضه می‌شود . سدان هوندا Amaze علاوه بر هند در کشورهای نپال ، تایلند و فیلیپین هم عرضه می‌شود.
هوندا Amaze

هوندا Amaze

هیوندای Xcent که براساس خودرو هاچبک هیوندای I10 ساخته شده و طول آن 3995 میلی‌متر ، عرض آن 1660 میلی‌متر ، ارتفاع آن 1520 میلی‌متر و فاصله دو محور آن هم 2425 میلی‌متر است . سدان هیوندای Xcent با دو موتور 1.2 لیتری بنزینی و 1.2 لیتری دیزلی که هر دو تنفس طبیعی هستند و گیربکس‌های 5 دنده دستی و 4 دنده اتوماتیک عرضه می‌شود . گویا سدان هیوندای Xcent فقط در کشور هند عرضه می‌شود.
هیوندای Xcent

هیوندای Xcent

فولکس واگن Ameo که براساس خودرو هاچبک فولکس واگن Polo ساخته شده و طول آن 3995 میلی‌متر ، عرض آن 1682 میلی‌متر ، ارتفاع آن 1483 میلی‌متر و فاصله دو محور آن هم 2470 میلی‌متر است . سدان فولکس واگن Ameo با دو موتور 1.0 لیتری بنزینی و 1.5 لیتری دیزلی که هر دو تنفس طبیعی هستند و گیربکس‌های 5 دنده دستی و 7 دنده اتوماتیک دوکلاچه عرضه می‌شود . گویا سدان فلوکس واگن Ameo فقط در کشور هند عرضه می‌شود.
فولکس واگن Ameo

فولکس واگن Ameo

فورد Aspire که براساس خودرو هاچبک فورد Fiesta ساخته شده و طول آن 3995 میلی‌متر ، عرض آن 1695 میلی‌متر ، ارتفاع آن 1525 میلی‌متر و فاصله دو محور آن هم 2491 میلی‌متر است . سدان فورد Aspire با دو موتور 1.5 و 1.2لیتری بنزینی و 1.5 لیتری دیزلی که هر دو تنفس طبیعی هستند و گیربکس‌های 5 دنده دستی و 6 دنده اتوماتیک دوکلاچه عرضه می‌شود . سدان فورد Aspire فقط در کشور هند عرضه می‌شود و در سایر بازارها با نام فورد Figo عرضه می‌شود . جد اندر جد فورد Aspire پراید خودمان است و شاید اگر امروز هم خودروسازان ما رابطه تنگاتنگی با همه شرکت‌های خودروسازی داشتند ، حداقل همین فورد Aspire بجای پراید در کشور تولید می‌شد.
فورد Aspire

فورد Aspire

ماهیندرا Verito Vibe که براساس خودرو سدان رنو Logan ساخته شده و طول آن 3991 میلی‌متر ، عرض آن 1740 میلی‌متر ، ارتفاع آن 1540 میلی‌متر و فاصله دو محور آن هم 2630 میلی‌متر است . ماهیندرا Verito Vibe فقط با یک موتور 1.5 لیتری دیزلی تنفس طبیعی و گیربکس‌ 5 دنده دستی عرضه می‌شود . ماهیندرا Verito Vibe فقط در کشور هند عرضه می‌شود . شرکت ماهیندرا برای اینکه کمترین میزان تغییرات در بدنه خودرو داشته باشد حتی لولا‌ها و بازوهای درب صندوق عقب را هم تغییر نداده‌است.
ماهیندرا Verito Vibe

ماهیندرا Verito Vibe

تاتا Zest که همزمان با نسخه هاچبک آن یعنی تاتا Bolt ساخته شده و طول آن 3995 میلی‌متر ، عرض آن 1706 میلی‌متر ، ارتفاع آن 1570 میلی‌متر و فاصله دو محور آن هم 2470 میلی‌متر است . تاتا Zest با دو موتور 1.2 لیتری بنزینی و 1.3 لیتری دیزلی که هر دو تنفس طبیعی هستند و گیربکس‌های 5 دنده دستی و 5 دنده اتوماتیک عرضه می‌شود.
تاتا Zest

تاتا Zest

تاتا Tigor که در پی عدم موفقیت تاتا Zest و تاتا Bolt ساخته شده و طرح آن به اصطلاح اوریجینال است و براساس هیچ خودرو هاچبک یا سدان دیگری ساخته نشده‌است . طول آن 3992 میلی‌متر ، عرض آن 1677 میلی‌متر ، ارتفاع آن 1537 میلی‌متر و فاصله دو محور آن هم 2450 میلی‌متر است . تاتا Tigor با دو موتور 1.2 لیتری که یکی از آنها توربو و دیگری تنفس طبیعی است و یک موتور 1.05 لیتری دیزلی تنفس طبیعی و گیربکس‌های 5 دنده دستی و 5 دنده دوپداله AMT عرضه می‌شود.
تاتا Tigor

تاتا Tigor

ماروتی سوزوکی Dzire که براساس خودرو هاچبک سوزوکی Swift ساخته شده و طول آن 3995 میلی‌متر ، عرض آن 1735 میلی‌متر ، ارتفاع آن 1515 میلی‌متر و فاصله دو محور آن هم 2450 میلی‌متر است . ماروتی سوزوکی Dzire با یک موتور 1.2 لیتری بنزینی تنفس طبیعی و یک موتور 1.3 لیتری دیزلی توربو و گیربکس‌های 5 دنده دستی و 5 دنده دوپداله AMT عرضه می‌شود.
ماروتی سوزوکی Dzire

ماروتی سوزوکی Dzire

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/8/17
پراید رو صادر کنیم به هند!