موضوعات داغ

بازار دلالی سهمیه بنزین در جایگاه‌ها دوباره قوت گرفت

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
بیش از دو هفته از دو نرخی شدن بنزین می‌گذرد. از نظر کارشناسان بنزین دو نرخی و سهمیه بندی سوخت باعث ایجاد بی‌عدالتی در جامعه می‌شود. آن‌ها معتقدند دولت به جای این کار باید با اصلاح سیاست گذاری در زمینه سوخت، روش عادلانه‌ای برای توزیع منابع حاصل از اصلاح قیمت سوخت پیش‌بینی می‌کرد.
از نظر کارشناسان، مشکل اصلی سهمیه بندی و دو نرخی شدن بنزین، احتمال ایجاد فساد در جامعه است؛ موضوعی که آقای روحانی در دوره اول ریاست جمهوری خود آن را تایید کرد و بازار سوخت کشور را به سمت تک نرخی کردن پیش برد.
حالا کمتر از سه هفته پس از برقراری نظام سهمیه بندی، در جایگاه‌های سوخت شاهد بازار خرید و فروش سهمیه بنزین هستیم؛ بازاری که نرخ‌ آن در ابتدا، میانه یا انتهای ماه متفاوت است.
متصدی یکی از جایگاه‌های سوخت در این باره می‌گوید: بیشتر بنزینی که بدون کارت اما با قیمت کمتر از ۳۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد، معمولا سهمیه تاکسی‌های دوگانه سوز است. چون سهمیه تاکسی‌ها به ماه بعد منتقل نمی‌شود بازار قیمتی خاصی برای بنزین آن‌ها ایجاد شده است. در روزهای ابتدایی ماه، نرخ این بنزین بالای ۲۵۰۰ است اما با نزدیک شدن به روزهای آخر ماه نرخ این بنزین حتی تا ۲۰۰۰ تومان هم پایین می‌آید.
علی حسینی کارشناس انرژی در این باره گفته است: طرح اصلی هدفمندی یارانه‌ها از ابتدا ایده خوبی بود که باید مشکلاتش طی گذشت زمان برطرف می‌شد. چون هر طرحی ممکن است با وجود جامع بودن، نیازمند اصلاحاتی باشد. اما دولت تدبیر و امید همان طرح دولت گذشته را به شکل بدتری اجرا کرد.
او در ادامه گفت: اقتصاد یارانه‌ای در بیشتر نقاط دنیا اجرا نمی‌شود. در مورد اصلاح نرخ بنزین باید دید آیا هدف از اجرای این طرح گام برداشتن در راستای اجرای هدفمندی یارانه‌ها است یا خیر.
این کارشناس انرژی در ادامه گفت: قیمت بنزین در تمام کشورهای همسایه ایران بیش از قیمت بنزین داخلی است. با توجه به اینکه قیمت هر لیتر بنزین آزاد به ۳۰۰۰ تومان رسیده، شرایط خیلی خوبی برای قاچاقچیان سوخت فراهم شده است.
وی در ادامه گفت: با وجود گذشت کمتر از یک‌ ماه از برقراری دوباره نظام سهمیه بندی، در برخی نقاط کشور شاهد فروش بنزین خارج از سهمیه به نرخ کمتر از ۳۰۰۰ تومان هستیم. متصدیان جایگاه‌ها این نوع بنزین را از نرخ ۲۳۰۰ تومان تا ۲۸۰۰ تومان به فروش می‌رسانند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/9/11
اجاره کارت سوخت وانت نیسان با 800 لیتر بنزین در ماه الان حدود 400 هزار تومانه
که میشه لیتری 500 تومان برای هر لیتر
1500 تومان هم به جایگاه میدی برات لیتری 2000 تومان می افته
باز از 3000 تومان آزاد خیلی خیلی جلوتری.