موضوعات داغ

مطابق رای دیوان عالی کشور، رانندگان متخلف، شخص ثالث محسوب شده و دیه می‌گیرند

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول
به نقل از خبرگزاری ایبنا و مطابق رای دیوان عالی کشور، از این پس رانندگان متخلف نیز در تصادفات، شخص ثالث محسوب شده و به آن‌ها دیه تعلق خواهد گرفت. تصمیم‌گیری در این مورد، با توجه به قانون مصوب سال ۱۳۹۰ قانون برنامه پنجم توسعه و قانون ۱۳۹۵ بیمه، چندین سال به محل اختلاف نظر تصمیم گیرندگان تبدیل شده بود و تصمیم‌گیرندگان نمی‌دانستند آیا باید راننده متخلف را شخص ثالث تلقی کرده و به وی دیه پرداخت نمود، یا خیر.
در متن رای وحدت رویه صادره از سوی دیوان عالی کشور، آمده است: "نظر به اینکه مقررات بند (ب) ماده ۱۱۵ قانون «برنامه پنج ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران» مصوب سال ۱۳۸۹ وزارت امور اقتصادی و دارایی را مکلف کرده است در مورد راننده وسیله نقلیه همچون سرنشین، بیمه شخص ثالث را اعمال کند."
براین اساس با توجه اینکه طبق بند (الف) ماده یک «قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه» مصوب سال ۱۳۹۵ خسارت بدنی شامل هر نوع صدمه به بدن ولو منتهی به نقص عضو و فوت نشده می‌شود و با عنایت به اینکه به موجب حکم مقرر در ماده ۶۵ این قانون احکام موضوع مواد مصرح در آن ماده نسبت به بیمه‌نامه‌های صادره پیش از لازم‌الاجرا شدن قانون که خسارت تحت پپوشش آنها پرداخت نشده نیز لازم‌الرعایه است؛ بنابراین حکم این ماده با توجه به اطلاق آن نسبت به بیمه‌نامه‌های موضوع بند (ب) ماده ۱۱۵ قانون مورد اشاره نیز که بعد از تصویب آن قانون تنظیم شده ولی خسارات بدنی راننده پرداخت نشده قابل تسری و تعمیم است.
در بخشی از این حکم به صراحت ذکر شده است: رای شعبه دهم دیوان عالی کشور در حدی که با این نظر انطباق دارد، صحیح و موافق قانون تشخیص داده می‌شود. این رای طبق ماده ۴۷۱ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ در موارد مشابه برای شعب دیوان عالی کشور و دادگاه‌ها و سایر مراجع اعم از قضایی و غیر آن لازم‌الاتباع است.
یدالله علیزاده رییس شعبه ۴۲ دیوان عالی کشور، در خصوص رای صادر شده گفت: مطابق تصمیم هیات عمومی دیوان عالی کشور، راننده متخلف هم در تصادفات به عنوان شخص ثالث در نظر گرفته شده و به او دیه پرداخت خواهد شد. در صورت فوت وی نیز این دیه به خانواده اون تعلق خواهد گرفت. وی به اختلاف قانون برنامه پنجم توسعه و قانون بیمه اشاره کرد. و در ادامه افزود: با توجه به آن‌که تصمیم گرفته شده تا قانون برنامه پنجم توسعه بر تمامی قوانین کشور حاکم شود، اجرای تمامی قوانین مخالف با قانون برنامه پنجم توسعه، بایستی متوقف گردد. به همین دلیل، تمامی رانندگانی که از سال 90 الی 95 محتمل خسارت جانی یا مالی شده‌اند، به عنوان شخص ثالث، قادر خواهند بود تا از شرکت بیمه مذکور، خسارت و دیه دریافت کنند. براین اساس این رای حتی چنانچه از سال ۹۰ به بعد رانندگانی که پرونده‌شان مختومه شده باشد و برای خود و نه راننده خسارت دریافت کرده‌اند ولو اینکه راننده خودش هم بیمه ثالث نشده باشد، قابل تسری است.

نظرات کاربران

22 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/9/22
با سلام.یعنی کسانی هم که با دوچرخه تصادف کرده (تصادف دوچرخه با ماشین)و مقصر شناخته شده باشن هم دیه تعلق میگیره؟به کجا باید مراجعه کرد؟
1398/9/26
سلام بیمه میگه به ما هنوز ابلاغ نشده برای پیگیری کجا بریم؟
1399/2/19
دوست گرامی بیمه ها درشرایط عادی، هم دیه راننده مقصر را به نرخی که رو بیمه نامه ثبت شده پرداخت میکنندویوم الادا نمیدن،چنانچه این قانون جدید که تصویب شده هم زبون خوش حالیشون نیست و حتما بایستی دادخواست حقوقی توسط وکیل متخصص دیات کنی وگرنه مشکل است که بتوانی ازبیمه با وضع این قانون چیزی دریافت کنی واونا با کلمات شمارا فریب میدهن که چیزی بهتون پرداخت نکنند.
1398/9/28
باسلام ، ایا به پرونده های که مختومه شده هم دیه تعلق میگیره؟؟ قاضی علیزاده میفرماید که شامل پرونده های هم که از سال۹۰ مختومه شده اند تعلق میگیره ، ولی با قاضی صدقی (قاضی دیوان عالی) که مصاحبه کردن گفت فقط به پرونده های که از سال ۹۰ مختومه نشده‌اند تعلق میگیرد ، تو را به خدا یکی جواب ما را بده و از این بلاتکلیفی نجاتمان بده ، من سال ۹۱ تصادف کردم راننده‌ی مقصر شدم ، پزشکی قانونی ۶۳ درصد جراحت وارده تعیین کرد ،(چندتا از استخوان های بدنم شکست) ولی طبق قانون سال ۹۱ بیمه به من تعلق نگرفت
1398/10/1
سلام علیکم آیا کسانی که سال ۹۰پرونده کسانی که مختومه شده می‌توانند دوباره پرونده به جریان بندازند چون شایعه شده کسانی که مختومه شده نمیتونند
1398/10/22
با سلام، من سال 91 تصادف کردم توی دادگاه که پرونده رو امحاء کردن و دیه رو طبق دیه چه سالی پرداخت میکنن؟
و آیا قانونی هست که مسئول بیمه ازت دست خط و رضایت نامه بگیره که دیه رو طبق همان سال تصادف بگیری ؟
ممنون از راهنمایی شما
1398/12/11
حالا که ندادن وقاضی صدقی هم اب پاکی رو دست رانندگانی که پرونده های مختومه دارند ریخت،ای کاش میشد بگذاردیه همون سال بهت بدهند،،
1398/10/24
سلام
تو رو خدا راهنمایی کنید
من سال ۹۱ با ماشین چپ کردم، بخاطر سرعت زیاد ک عدم توانایی کنترل ماشین مقصر شدم ،کمرم شکست با پام ، بعد رفتم تشکیل پرونده دادم بعد از ۱ ماه بهم زنگ زدن گفتن بهت تعلق نمیگیره ، بعد پروندم مختومه شد ، حالا طبق نظر دیوان پرونده ی کسایی که مختومه شده بهشون تعلق میگیره ؟
جون مادرتون راهنمایی کنید ؟
رفتم بیمه گفتن که سندیکای بیمه گران مکاتبات داده به دیوان باید جوابش بیاد تا معلوم بشه ؟
کسی چیزی میدونه راهنمایی کنه
1398/12/14
بله یکی ازدوستان ما توشیراز یک هفته قبل تصادف سال۹۲داشت گرفت،،فقط باید وکیل بگیری که بتونه بیمه ا محکوم کنه وگرنه کارمن وتو نیست.
1398/12/29
سندیکای بیمه هرگزنمیتوانند رای وحدت رویه شماره۷۸۱دیوان عالی کشور را ابطال کنند چون قانون بوده و بین قضات اختلاف ارا بوده وحالا رای وحدت رویه این اختلاف بین ارا قضات راحل وفصل وتکلیف راننده مقصررا همچون شخص ثالث مشخص ومعلوم کرده.
1399/1/9
بله دوست گرامی من شخصا بایکی ازدادستان های دادگاه صحبت کردم گفت که باید دا خواست حقوقی کنید که پروندتون بازبشه وبتونید دیه را طبق نامه پزشکی قانونی ویوم الادا بگیرید چون این مدت بیمه ها ازپرداخت خسارت ودیه به راننده مقصر خودداری کرده اند رای وحدت رویه حکم قانون دارد وبیمه ها مکلفند که دیه ای که قبلا پرداخت نکرده اند پرداخت کنند وشدنیه ومیشه گرفت وجای ابهامی نیست.
1401/9/10
با من تماس بگیر
1398/12/14
سلام:ایاطبق رای وحدت رویه دیوان عالی کشور میشه تعدد دیات راننده مقصرضایعه نخاعی را ازبیمه گرفت حادثه ۲۷/۶/۹۶بوده تا حالا هیچ مبلغی حتی دیه اولی روهم ازبیمه نگرفته ام؟باسپاس
1398/12/19
بنظر با توجه به ماده ۴ آئین نامه اجرائی ماده ۳ قانون بیمه اجباری... مصوب ۹۵ بشه بگیری
1399/1/1
سندیکای بیمه هرگزنخواهندتوانست رای وحدت رویه دیوان عالی کشور را که حکم قانون بوده و اختلاف نظر قضات را درزمینه شخص ثالث بودن راننده مقصر را حل وفصل کرده وتکلیف قضات رادرصدور رای درزمینه پرداخت دیه به راننده مقصر را روشن ومعلوم کرده نقض کندواین قانون ازسال ۹۰بوده متاسفانه بیمه ها باحمایت وچراغ سبز بیمه مرکزی تاکنون ازپرداخت دیه به راننده مقصر خود داری کرده اند اکنون بیمه ها بایستی جبران خسارتی که پرداخت نکرده اند به نرخ روز ویوم الادا پرداخت کنند وبرای بیمه ها تراژدی تلخ وسختی میباشد.
1399/1/7
سلام من سال 94 ماشین چپ کردم علت هم زدن عدم کنترل ماشین‌خسارت به ماشین‌وارد شده چند تا سرنشین که ماشین‌هم از خودم نبود صاحب ماشین‌ ازم شکایت کرد خسارت سنگینی ازم گرفت آیا شامل منم میشه که بتونم مقداری از خسارت از بیمه‌ بگیرم ؟؟؟؟ اگه کسی اطلاعی داره راهنمایی که ممنون
1399/1/9
چنانچه به شما اسیب رسیده باشد وبتوانید مدارک واسناد پزسکی قانونی ارایه کنید میتوانید دیه همون سال به نرخ روز ازبیمه بگیرید.
1399/1/18
تکلیف ماشینی که با الاغ یاگاو تصادف میکنه وراننده مقصرومجروح میشه چیه؟آیامیشه دیه گرفت؟
1399/2/11
سلام خسته نباشید بنده چند بار رفتم بیمه مرکزی جواب درستی به من ندادن کجا مراجعه کنم نتیجه بگیرم
1399/2/12
بیمه ها باچراغ سبز بیمه مرکزی قانون میتراشن،بهترین راه برای گرفتن دیاتی که طبق رای وحدت رویه هنوز ندادن دادخواست حقوقی باکمک یا وکیل میباشد که قطعا میتونه دیه رو از بیمه بگیره وگرنه بیمه هیچوقت زبان مدارا جوابگو نیستند.
1399/2/13
من هم مشکل شمارا داشتم رفتم بیمه با یک چماق تهدیدشون کردم به قتل وقول دادن که بریزن به حساب و۳روزه پول ریختن به حساب حتی رضایت محضری هم ندادم وازم نخواستن امروز یا زور یا پارتی یا دور زدن قانون جواب میده با مدارا نمیشه با بیمه ها کناراومد والسلام.
1399/6/30
با درود خدمت دوستان و قضات فهیم دیوان عالی کشور که مسبب رای وحدت رویه شماره ۷۸۱شده اند،در جواب دوستمون که فرمودند که آیا تعدد دیات راننده مقصر قابل دریافت است باید بگویم‌،بنده با دیوانعالی تماس گرفتم،فرمودند که در صورتیکه پرونده درهنگام صدور رای وحدت رویه در جریان بوده،بله تعدد دیات راننده مقصر قابل پرداحت است و جای نگرانی نیست،ولی پرونده هایی که تعیین تکلیف شده را شامل نمیشود.