موضوعات داغ

نگاهی به قیمت سمند EF7 دوگانه سوز و بنزینی در بازار آزاد + جدول قیمت آذرماه

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
سمند EF7 جز خودروهای پرطرفدار بازار است که عرضه آن از روز اول، با حواشی مختلفی همراه بود. این پیشرانه به علت بهره‌گیری از سیستم شانزده سوپاپ و زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، بسیار بیشتر از موتور XU7 پژو، پیچیدگی داشت. به همین دلیل مدت زمانی طول کشید تا تعمیرکاران خودرو، نسبت به آن اطلاع و آگاهی پیدا کنند. از سوی دیگر، سبک کاری این موتور، نسبت به پیشرانه‌های پژو متفاوت است، به همین دلیل در برخوردهای اولیه، ممکن است مالکان دچار مشکلات متعددی شوند.
با وجود آن‌که سمند از سوی ایران خودرو به عنوان خودرویی ملی در سال 1381 معرفی گردید، اما همواره نصب موتور پژو بر روی این خودرو، محل انتقاد از سوی مخاطبان ایرانی بود. از سال 1388، موتور EF7 در کنار موتور XU7‌ پژو، قدرت‌بخش تیپ بهینه سازی شده خودرو ملی، یعنی سمند ال ایکس بود. این پیشرانه علاوه بر بهره بردن از تکنولوژی جدیدتر و مصرف سوخت کمتر، سازگاری بسیار بالایی با گاز CNG دارد. از این رو، تیپ دوگانه آن، موسوم به سمند EF7 پایه گازسوز، به سرعت خودرویی پرفروش در سیستم حمل و نقل عمومی کشور شد.
این روزها و با توجه به افزایش قیمت سوخت در کنار سهمیه بندی بنزین، سمند EF7 در دو نوع بنزینی و دوگانه سوز، مجددا مورد توجه خریداران مختلفی قرار گرفته است. از سوی دیگر، تحریم‌های اعمال شده علیه خودروسازی کشورمان، تاثیر خود را بر روی تولید خودروهای داخلی نیز گذاشته‌اند، که نتیجه آن کاهش تولید خودروهایی همچون سمند EF7 بوده است. بنابراین طبیعی است که قیمت این خودرو در بازار با افزایش قابل توجهی روبرو شود.

سمند

سمند

سمند EF7 پایه گازسوز را می‌توان یکی از بهترین خودروهای دوگانه سوز تولید داخل در سال‌های اخیر دانست. برخلاف سایر محصولات همچون پراید یا پژو 405، که در نمونه دوگانه سوز، ایرادات و مشکلات مختلفی برای مالک ایجاد می‌کردند، این خودرو عملکردی قابل قبول در ترکیب دو سوخت گاز و بنزین دارد. موتور EF7 در حالت پیش فرض، گاز را به عنوان سوخت خودرو در نظر می‌گیرد و پس از اتمام مخزن سوخت CNG، بنزین را برای ادامه کار انتخاب می‌کند. یکی از مزایای این پیشرانه، تغییر نامحسوس بین دو وضعیت فعالیت با گاز CNG و بنزین است، به طوری‌که راننده متوجه تغییر سوخت انتخابی نمی‌شود. این مساله در وضعیت فعلی و با توجه به افزایش شدید قیمت بنزین، نکته‌ای مثبت برای سمند EF7 به خصوص در نمونه گازسوز آن محسوب می‌شود.
یکی از مهم‌ترین مزایای سمند از روز اول عرضه به بازار کشور، راحتی فضای داخلی و کابین ایزوله بوده است، که البته در نسخه‌های اخیر به دلیل استفاده افراطی از پلاستیک خشک، این مورد کمتر دیده می‌شود. موتور EF7 با وجود دردسرهایی که دارد، توان و گشتاور مناسبی را در مقایسه با سایر محصولات وطنی ارایه می‌دهد. همچنین در صورت تغییر سوخت مصرفی از بنزین به گاز CNG، افت محسوسی را در توان و گشتاور پیشرانه شاهد نیستیم. تولید طولانی مدت سمند، موجب شده است که دسترسی به قطعات و لوازم این خودرو، برای مالک با دردسر کمتری همراه باشد. علاوه برآن، در بازار دست دوم تنوع بالایی از انواع سمند برای خریداران وجود دارد.

سمند

سمند

از سوی دیگر، سمند EF7 معایب متعددی از نظر مصرف کنندگان دارد. لوازم یدکی این خودرو، در مقایسه با دیگر محصول خانوادگی ایران خودرو، یعنی پژو 405، به طور متوسط با قیمت بالاتری عرضه می‌شود. حداکثر قدرت پیشرانه EF7 در 6000 دور بر دقیقه حاصل می‌شود، بنابراین برای دستیابی به شتاب راضی کننده، باید هرچه سریع‌تر سرعت خودرو را به بیش از 60 کیلومتر بر ساعت افزایش دهید. به دلیل استفاده از مواد کم کیفیت در ساخت کابین سمند، به خصوص در چند سال اخیر، داشبورد خودرو نیز در مدت زمانی کوتاه به سر و صدا خواهد افتاد. البته این موارد، منحصر به سمند EF7‌ نیستند، بلکه کم و بیش آن‌ها را در دیگر خودروهای هم قیمت سمند نیز شاهد هستیم و باید بین گزینه‌هایی که از نظر کیفیت ساخت و قیمت در سطحی نزدیک به یکدیگر هستند، یکی را برگزینید. در جدول زیر، نگاهی به قیمت سمند EF7 در بازار آزاد داشته‌ایم. قیمت‌ها تقریبی هستند و شما ممکن است ارقام مختلفی را در بازار مشاهده کنید.

سال ساختنوعکارکردرنگبدنه(میلیون تومان) قیمت
1398بنزینیصفرکیلومترسفیدبدون رنگ95
1396بنزینی23,000 کیلومترمشکیبدون رنگ80
1394بنزینی93,000 کیلومترسفیدبدون رنگ70
1396دوگانه سوز40,000 کیلومترسفیدصافکاری بدون رنگ88
1395دوگانه سوز112,000 کیلومترسفیدبدون رنگ82
1392دوگانه سوز170,000 کیلومترسفیدچندلکه رنگ63

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/9/26
با سلام من یه سمند دوگانه ef7 مدل ۹۵ دارم اولش روی cng خوب کار میکرد اصلا هیچ فرقی با بنزین نداشت ولی الان میزنی cng ریپ میزنه قطع هم نمیشه قدرت موتور خیلی کم میشه کسی هم سر در نمیاره.
1398/9/27
اگه چراغ چک روشن میشه مربوط به یکی از کویل هاست. کویل نیم سوز شده
1398/9/27
وایر وشمعاتو عوض کن
1399/1/26
مشکل ریپ و بد کار کردن موتور ef7 طبق تجربه شخصی خودم که دوگانه سوز مدل 94 این ماشین رو دارم مربوط به شمع ها هست. این موتور خیلی رو شمع حساسه . من خودم ماشینم مخصوصا دنده 2 ریپ میزد.یهو ماشین حین شتاب گرفتن تو دنده های 1 و 2 کپ میکرد و بعد حرکت میکرد.با تعویض شمع (شمعی که بعد از کلی تحقیق گرفتم بوش سوزنی پلاتینیوم معروف به کد 6730 هست ) ، کامل ریپ ماشین برطرف شد و الان بدون عیب و ایراد و پرشتاب دارم از ماشین استفاده میکنم.
1398/9/26
جالب بود ممنون
1398/9/27
حقیقتا سمند lx سال تا مدل92 یکی از شاهکارهای ایران خودرو بود که متاسفانه با برداشتن بسیاری از آپشن ها تبدیل به یک خودروی معمولی شده. بدنه واقعا ایمن و رنگ دوجداره و آپشن های داخل کابین و کامپیوتر عیب یاب سخن گو با رینگ 15 آلمینیوم و صندلی برقی و...جیزی از ماشینهای روز کم نداشت. کاش آنرا نمیفروختم. بعد از 5 سال هنوز حسرتش را میخورم. اگر دارید قدرش را بدانید