موضوعات داغ

تفاوت خودروهای شاسی بلند با کراس اوور در چیست؟

عکس مطلب اول
خودروهای عظیم مانند شاسی بلندها سابقه طولانی دارند، اما از سال 2000 به بعد این خودروها دارای محبوبیتی خاص شدند و امروزه انواع بسیاری از این نوع خودروها در دنیا وجود دارد. البته گاهی تشخیص تفاوت های دو نوع خودروی شاسی بلند و کراس اوور از هم سخت است.
به گزارش خودروبانک و به نقل از ایران جیب، سال 1920 اولین خودروی شاسی بلند SUV به بازار جهانی عرضه شد. این خودروها دارای بدنه تقریبی به اندازه یک کامیون بودند که اتاق این خودروها بسیار جادارتر و باز طراحی شده بود و این بدنه بر روی پلتفرم کامیون نیز سوار می شد. این خودروها در مصرف سوخت، هندلینگ و بسیاری از ویژگی های دیگر به کامیون ها شبیه بودند. رفته رفته این شاسی بلند ها به دسته های مختلف تقسیم شدند که عمدتا شامل 4 نوع است:
1- شاسی بلند‌های جمع و جور
2- شاسی بلندهای کوچک
3- شاسی بلندهای سایز متوسط
4- شاسی بلندهای بزرگ
اما رفته رفته خانواده‌ها نیاز به یک خودرو کوچک‌ تر با ویژگی‌های شاسی بلندها پیدا کردند. این خودروها که بعضا چهره‌ای شبیه خودروهای کلاس استیشن دارند، بر روی پلتفرم خودروهای سواری ساخته می‌شوند. یعنی آن‌ها دارای پلتفرم یک خودرو سواری اما بدنه یک شاسی بلند یا استیشن هستند. پلتفرم این خودروها Unibody است.
اگر بخواهیم یک مثال مملوس برای یک خودروی کراس اوور بزنیم، می توان نام رنو داستر را نام برد. رنو داستر یکی از محصولات کراس اوور شرکت رنو است که دارای پلتفرمی یکسان با مدل تندر 90 است، اما به دلیل تفاوت در موارد فنی مانند پیشرانه و طراحی بدنه، یکی در کلاس کراس اوور و دیگری در کلاس سدان جای می گیرد.
در آخر اگر بخواهیم مثالی ساده برای تفاوت های میان شاسی بلند و کراس اوور ذکر کنیم، می توان گفت که با خرید یک خودروی شاسی بلند می توانید به فضای بزرگ و جادار دست پیدا کرد، امکان حمل وسایل سنگین را خواهید داشت، امکان یدک کشیدن خانه های متحرک یا همان کمپر را خواهید داشت و یا می توانید با یک خودروی شاسی بلند در جاده های آفرودی با راحتی بیشتری رانندگی کنید، اما اگر تصمیم به خرید یک خودروی کراس اوور داشته باشید، می توان مزیت این کلاس می تواند رانندگی طولانی تر و مصرف سوخت پایین تر در بزرگراه باشد، ابعاد و اندازه کوچک تری نسبت به خودروهای شاسی بلند دارد و به همین منظور مانورپذیری بهتری دارد، فضایی مناسب خواهید داشت که نه خیلی بزرگ خواهد بود و نه خیلی کوچک همچون خودروهای سدان، راندمان سوخت نسبت به کاراِیی شما افزایش پیدا می کند و همچنین می توانید یک مسافرت دلنشین با خانواده خود داشته باشید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد