موضوعات داغ

چرا خودروسازان اروپایی به تهدید تعرفه‌ای ترامپ اهمیت می‌دهند؟

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول
چندی پیش اخباری مبنی بر تهدید تعرفه‌ای ترامپ بر خودروسازان اروپایی منتشر شد. مطابق این تهدید اگر کشورهای اروپایی مکانسیم ماشه را اجرایی نمی‌کردند، ترامپ تعرفه 25 درصدی را بر واردات خودروهای اروپایی به خاک آمریکا وضع می‌کرد. در نتیجه این تهدید، اروپایی‌ها در مقابل دولت آمریکا کوتاه آمدند. اما به راستی چرا چنین تهدیدی برای خودروسازان اروپایی تا این حد اهمیت دارد؟
ابتدا به آمار و ارقام کلی صادرات خودرو از اتحادیه اروپا نگاه می‌کنیم. مطابق گزارش اداره آمار کمیسیون اروپا که به یورواستات شهرت دارد، مجموع ارزش صادرات خودرو از مبدا کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۲۸ میلیارد یورو بوده که نزدیک به ۳ درصد کمتر از سال ۲۰۱۷ برآورد می‌شود. مطابق این گزارش آلمان با صادرات ۷۰ میلیارد یورو خودرو، ۵۵ درصد صادرات خودروی اتحادیه اروپا را در اختیار خود دارد.
مطابق این گزارش، بزرگترین بازار صادرات خودروهای اروپایی آمریکاست. براساس داده‌های یورواستات، مقصد ۳۷.۳ میلیارد یورو، معادل ۲۹ درصد خودروهای صادراتی اروپا در سال ۲۰۱۸ بازار آمریکا بوده که بزرگ‌ترین بازار خودروهای تولید اروپا به شمار می‌رود. چین پس از آمریکا در مقام دوم قرار دارد و ۲۲.۴ میلیارد یورو از صادرات خودروهای اروپایی را به خودش اختصاص داده است.
در سوی دیگر، 25 درصد از خودروهای وارد شده به بازار آمریکا، از مبدا اروپا صادر شده‌اند. این آمار به نقل از اتحادیه اروپایی تولیدکنندگان خودرو اعلام شده است. آمریکا در مقابل محصولات اندکی را به اروپا صادر می‌کند. حجم صادرات خودرو از آمریکا به اروپا در سال ۲۰۱۸ تنها ۲۶۷ هزار خودرو بوده که مجموع ارزش آن ۵.۵ میلیارد یورو برآورد می‌شود. خودروهای آمریکایی تنها 12 درصد از واردات خودرو به اروپا را در اختیار دارند. بنابراین مشخص است که تراز تجارت خودرو میان اروپا و آمریکا، به نفع طرف اروپایی است.
وضع تعرفه 25 درصدی بر واردات خودرو از اروپا می‌تواند تا سقف ۹.۳ میلیارد دلار درآمد برای دولت ترامپ در بر داشته باشد. از سوی دیگر بازار این خودروها به مرور در آمریکا تضعیف شده و خودروسازان اروپایی سهم بازار خود را به رقبای ژاپنی و کره‌ای واگذار خواهند کرد. بنابراین طبیعی است که در شرایط سخت اقتصادی، طرف‌های اروپایی ناچار خواهند شد سهم بازار خود را در ایالات متحده حفظ کنند. خودروسازان اروپایی علاوه بر واردات، محصولاتی را نیز در خاک آمریکا تولید می‌کنند و با این اقدام سرمایه‌گذاری‌های آن‌ها در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد