موضوعات داغ

میزان مصرف بنزین پس از سهمیه بندی چقدر بوده است؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
ظرفیت تولید بنزین در کشور در حال حاضر حدود 110 میلیون لیتر در روز و متوسط میزان مصرف در روز نیز 94 میلیون لیتر تخمین زده می شود. این در شرایطی است که تعداد خودروها در ایران به ازای هر هزار نفر، 240 دستگاه و میانگین مصرف بنزین در سال گذشته نیز 88 میلیون لیتر در روز بوده است.
به گزارش خودروبانک و به نقل از ایسنا، ایران در سال گذشته از فهرست واردکننده بنزین خارج شد و همین مساله لزوم توجه به مصرف بنزین در کشور را افزایش داد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که برای کاهش مصرف بنزین می توان در مرحله اول به تولید و استفاده از خودروهای کم مصرف روی آورد. سیاست بعدی با توجه به حجم عظیم منابع گازی کشور، جایگزینی سوخت CNG با بنزین باشد. همچنین با توسعه حمل و نقل عمومی یا سیاست های قیمتی می توان مصرف بنزین را کنترل و کاهش داد.
اما پس از طرح سهمیه ‌بندی بنزین میزان مصرف این فرآورده نفتی چقدر شد؟ درواقع بامداد جمعه 24 آبان، بنزین سهمیه ‌بندی شد و قیمت این فرآورده نفتی به صورت سهمیه ‌ای 60 لیتر ماهانه برای خودروهای شخصی در هر لیتر 1500 تومان و به صورت آزاد 3000 تومان تعیین شد. این تصمیم در کاهش مصرف بنزین در کشور بی‌تاثیر نبود، به طوری که 20 درصد مصرف بنزین در روز جمعه 24 آبان نسبت به جمعه هفته پیش 17 آبان محقق شد.
پیش بینی افزایش مصرف بنزین
پیش بینی ها حاکی از آن بود که در یک مقطع زمانی 3 تا 4 ماهه، مصرف بنزین در کشور 8 تا 10 درصد کاهش داشته باشد. به گفته بیژن زنگنه وزیر نفت، پس از احیای اجرای کارت سوخت و سهمیه بندی بنزین، اگر چه میزان مصرف بنزین پس از آغاز سهمیه بندی تثبیت نشده، اما در حال حاضر 19 تا 20 میلیون لیتر کاهش مصرف بنزین داشته ایم. البته پیش بینی می شود که دوباره مصرف بنزین افزایش یابد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/11/8
کلا گرون کردن بنزین هیچ ربطی به کاهش مصرف سوخت و نمیدونم جلوگیری از قاچاق و اینا نداشت‌ فقط و فقط میخواستن کسری بودجشونو با ورود دست های مبارکشون توی جیب مردم تامین کنند. این در حالی است که پایه حقوق سال ۹۸ معادل ۱،۵۱۷،۰۰۰ تومن می باشد، به عبارتی: گور بابای ملت !