موضوعات داغ

ملاقاتی کوتاه با پورشه پانامرا 4S فیس‌لیفت مدل 2014 پلاک ملی؛ خاص و کمیاب!

عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول
کمپانی اسپرت‌ساز پورشه در سال 2009 با معرفی نخستین محصول چهار درب خود با نام پانامرا، موجب شگفتی علاقه‌مندان به این برند شد. زیرا تا آن زمان پورشه با محصولاتی اسپرت و خاص نظیر 911 در بسیاری از کشورها شناخته می‌شد. پانامرا که در سگمنت خودروهای چهاردرب لیفت‌بک قرار می‌گیرد، در ابتدا با تیپ‌های گوناگونی نظیر TURBO، 4S، S و GTS به بازار عرضه شد که اتفاقاً تمامی مدل‌های آن توانستند طی سال‌های 2010 تا 2014 به بازار ایران نیز راه پیدا کنند.

پورشه پانامرا 4S فیس لیفت

پورشه پانامرا 4S فیس لیفت

پانامرا که به سرعت توانست در بازار جهانی جایگاهی با ثبات برای خود بدست آورد، در سال 2014 دستخوش تغییراتی شد که تحت عنوان فیس‌لیفت به بازار معرفی شد. اما در واقع می‌توان گفت که پانامرا در آن سال تغییرات اساسی را در باطن خود دید اما ظاهرش با تغییراتی اندک در گرافیک چراغ‌ها و سپرها نمایان شد. عمده‌ترین تغییرات صورت گرفته در این نسخه را می‌توان به تغییر مشخصات فنی و اضافه شدن قوای محرکه پلاگین هیبرید به آن دانست. همچنین شاهد اضافه شدن 15 سانتی‌متری فاصله بین محوری در تیپ Executive این خودرو هستیم که باعث می‌شود قشر خاصی که علاقه شدیدی به خودروهای لوکس و مجلل دارند نیز به سراغ این تمساح آلمانی بروند.

ظاهر بازبینی شده اما اصیل
با نگاهی به نسخه جدید پورشه پانامرا، ممکن است در نگاه نخست چندان متوجه تغییرات صورت گرفته در آن نباشید. زیرا این تغییرات جزئی به گرافیک داخلی چراغ‌های جلو و عقب، تغییر تریم داخلی و بازبینی در طراحی سپرها محدود می‌شوند. از آن‌جایی که خودروی موردنظر در این مقاله از تیپ Executive به‌شمار می‌رود، دارای فاصله محوری 3071 میلی‌متری است که نسبت به نسخه معمولی پانامرا 4S، 150 میلی‌متر کشیده‌تر شده است.

پورشه پانامرا 4S فیس لیفت

پورشه پانامرا 4S فیس لیفت

همین موضوع باعث می‌شود با نگاهی از نمای جانبی به این خودرو به‌خوبی متوجه افزایش فاصله طولی بین دو محور شوید. البته که این امر فضای بسیار مناسبی را در اختیار سرنشینان عقب قرار می‌دهد و کابینی به مراتب لوکس‌تر از نسخه معمولی را به عرصه نمایش در می‌آورد.

کابین مهیج با تریم داخلی قرمز
با باز کردن درب‌های پورشه پانامرا 4S جدید، ناگهان رنگ بسیار زیبای تودوزی خودنمایی می‌کند و شما را برای تجربه‌ای هیجان‌انگیز فرا می‌خواند. یکی دیگر موارد تغییر یافته در نسخه فیس‌لیفت شده، تودوزی و تریم داخل کابین است که به‌صورت استاندارد با ترکیب رنگ قرمز و مشکی عرضه می‌شود. متریال مصرفی درون کابین این خودرو آن‌قدر مرغوب است که در نگاه نخست می‌توانید به‌خوبی متوجه آن شوید. همچنین دقت بسیار بالا در مونتاژ قطعات و ظرافت در طراحی یکی دیگر از مواردی است که نظر سرنشینان را به خود جلب می‌کند.

پورشه پانامرا 4S فیس لیفت

پورشه پانامرا 4S فیس لیفت

پانامرا از همان ابتدا به دلیل نوع خاص طراحی در کنسول میانی و همچنین تعدد کلیدهای کنترلی، شهره عام و خاص شد. از همین رو عده‌ای کابین این محصول آلمانی را به کاکپیت هواپیما تشبیه می‌کردند که البته می‌توان گفت، پر بی‌راه هم نبوده است. در این نسخه شاهد وجود کنسول میانی در بخش عقب کابین هستیم که فضای صندلی را به دو بخش مجزا تقسیم کرده است. اما در عوض امکانات رفاهی متعددی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

امکانات رفاهی و آپشن‌ها
رینگ‌های 18 اینچی، چراغ‌های جلوی زنون با قابلیت تنظیم اتوماتیک، چراغ‌های LED، سنسور پارک جلو و عقب، سانروف، در صندوق برقی، تهویه مطبوع دوگانه، صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در 8 جهت، یخچال و تودوزی چرم، از امکانات استاندارد پورشه پانامرا به‌شمار می‌رود. همچنین صفحه نمایشگر 4.8 اینچی اطلاعات راننده، سیستم رهیاب با صفحه 7 نمایش اینچی، بلوتوث و سیستم صوتی با 11 عدد بلندگو از دیگر امکانات استاندارد پانامرا هستند. پانامرا S و پانامرا S چهارچرخ متحرک، علاوه‌بر تمام امکانات بالا به چراغ‌های جلوی تطبیقی، سیستم تعلیق خودکار و توربوشارژر دوگانه مجهز هستند.

پورشه پانامرا 4S فیس لیفت

پورشه پانامرا 4S فیس لیفت

در مدل جدید پانامرا 4S Executive علاوه‌بر تمامی امکانات یاد شده، سیستم تعلیق خودکار بادی به‌صورت استاندارد، صندلی‌های گرم شونده جلو و عقب مجهز به تهویه، شیشه‌های ضد حرارت و صدا، صندلی‌های برقی عقب با قابلیت تنظیم در 8 جهت، پرده‌های برقی عقب و تهویه مطبوع 4 نقطه‌ای، گل سرسبد پانامرا محسوب می‌شود. لازم به ذکر است تمام پانامراهای 2014 مجهز به ترمز ضدقفل، سیستم کنترل پایداری، کیسه هوای جانبی جلو و عقب، کیسه هوای پرده‌ای، دیسک‌های ترمز سرامیکی و دوربین دید عقب هستند.

مشخصات فنی پیشرانه‌
همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، یکی از اصلی‌ترین تغییرات صورت گرفته در پانامرا فیس‌لیفت، تنوع بخشی در پیشرانه‌های مصرفی در این مدل است. به‌گونه‌ای که پیش از این پورشه پانامرا 4S از یک پیشرانه هشت سیلندر خورجینی 4.8 لیتری بهره می‌گرفت که نمونه‌های موجود در کشور نیز با این پیشرانه عرضه شده‌اند. اما از سال 2014 به بعد شاهد تغییر بنیادی در قوای محرکه این خودرو هستیم. به‌عبارتی می‌توان گفت با وجود نصب پیشرانه V6 با حجم دقیق 2997 سی‌سی، شاهد افزایش 20 واحدی در توان خروجی ان هستیم که این پدیده به لطف بهره‌مندی از سیستم پرخوران توربوشارژ صورت گرفته است. بر این اساس پورشه پانامرا 4S مدل 2014 قادر است نیرویی معادل 420 اسب‌بخار در 6000 دور و حداکثر گشتاور 521 نیوتون متر در 1750 دور را تولید کند. جعبه‌دنده 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه مخصوص پورشه که با نام انحصاری PDK نیز شناخته می‌شود، وظیفه انتقال نیرو بین هر چهار چرخ را برعهده دارد. طبق اعلام کمپانی، شتاب صفر تا صد این خودرو حدود 5 ثانیه (4.8 ثانیه) اعلام شده است که در مقایسه با سایر هم‌رده‌هایش و همچنین وزن 1870 کیلوگرمی، عدد قابل توجهی به‌شمار می‌رود. همچنین پورشه پانامرا فیس‌لیفت 2014 می‌تواند به حداکثر سرعت 286 کیلومتر در ساعت نیز دست پیدا کند که برای یک سدان شهری اسپرت عدد بسیار خوبی است.

پورشه پانامرا 4S فیس لیفت

پورشه پانامرا 4S فیس لیفت

اگرچه با یک تمساح غول پیکر و قدرتمند سر و کار داریم، اما مصرف سوخت این خودرو در سیکل ترکیبی تنها 8.9 لیتر است و در بدترین شرایط، تنها 12.2 لیتر در هر صد کیلومتر در سیکل داخل شهر می‌سوزاند که نشان از تکنولوژی بالای آلمان‌ها برای کم کردن مصرف سوخت در کنار پرفورمنس بالای موتور است.
اکثر پورشه پانامراهای وارد شده به کشور، از مدل‌های اولیه و قبل از فیس‌لیفت هستند و تنها تعداد بسیار اندکی از نسخه فیس‌لیفت وارد کشور شده‌اند. این باعث شده تا این خودرو بسیار خاص و کمیاب باشد و اگر بتوانید نسخه پلاک ملی و تمیز آن را پیدا کنید، احتمالاً با لیبل قیمتی بالای 4 میلیارد تومان مواجه خواهید شد.
در انتها جا دارد از اتوگالری اتولچی جهت همکاری به منظور تهیه گزارش کمال تشکر و قدردانی داشته باشیم.

نظرات کاربران

13 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/11/13
پانامرا نشان از یه خودروی اصیل ولی مدرن آلمانی رو داره که پورشه خیلی تو تلفیق اصالت و مدرنیته ماهره
1398/11/13
تولید خودرو تقریبا برابر با 97 و 40 درصد کمتر از 96 شده . مسئولان به جای خبردرمانی فکری به حال فروش فوری هایی که دلالان اجازه ثبت نام به مردم را نمی دهند بکنند . من یک ماه و نیمه می خوام یه ماشین بخرم نمی شه . خب من که تا الان اصلا هیچ ماشینی ثبت نام نکردم و قصد فروش ماشین را تا 5 سال اینده ندارم نمی تونم ثبت نام کنم در عین حال دلالی که حتی از زمان ثبت نام حواله ماشین رو و بعد از تحویل خود ماشین رو اگهی می کنه اون شخص می تونه چون اینکاره است . تو سایت های فروش خودرو پر است از ماشین هایی که سندش تا یک سال در رهن شرکت است.
1398/11/13
الهی بمرم برات 😅😍
1398/11/13
شتاب و حداکثر سرعت این ماشین عالیه و صندلی های قرمزش بر اسپرت بودنش اضافه میکنه
1398/11/13
عجب ماشين معركيه پسر 👏😍😲
1398/11/14
سلام ...
این خودرو در نمایشگاهی در مرزداران ، با 25 هزار کیلومتر کارکرد ، 4.2 میلیارد تومان قیمت گذاری شده است.
1398/11/14
یکی داشتم راه نمی رفت و زیرش همش گیر می کرد. فروختم و یدونه پراید خریدم 😆
1398/11/16
آره بابا آشغاله :/
منم با یه پراید تاخت زدم راحت شدم
1400/10/4
ایولا داری مشتی.
این آشغالا چیه بابا فقط پراید.
اینجوری به خدام نزدیکتری به مولا:)
1398/11/15
چقدر این لعنتی سلطانه واقعاً من که تو خیابون میبینم لذت میبرم چرخش بچرخه ایشالله ایول

مصرف در حد پراید لعنتی تو چرا انقدر خوبی آخه.
1398/11/15
این خودرو واقعاً شاخه
1398/11/15
این طرح قرمز داخلش رو از کوئیک ار سایپا تقلید کرده
1398/11/15
هشت سیلندرهاش ایرادهای عجیب قریب داشت.
تا 6 ماه ارور اویل پمپ میزدکه اویل پمپ تعویض شد، بعد از 6 ماه مشتری بدشانسمون رفت نمایندگی گفتن جدار سیلندر ترک داشته
یه ماه بعد مثل یه بیماری ترک رفت تا سر سیلندر !!!
8ماه ماشین تونمایندگی بود تا مجبور شدن به پول اون موقع 80 میلیون موتور تعویض کنن تازه طرف آلمانی میگفت اول باید موتور سوخته را تحویل بدید یعنی بفرستید آلمان که هزینه فرستادن موتور سوخته هم با این بنده خدا شد.