موضوعات داغ

نگاهی به ویژگی‌های نسل هفتم تویوتا کمری GLX مدل 2013؛ پیرمرد خوش‌کیفیت

عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول
کمری را به جرات می‌توان یکی از موفق‌ترین و پرفروش‌ترین محصولات تویوتا در جهان دانست که به دلیل استهلاک کم و عمر مفید بالا، همواره مورد توجه مصرف‌کنندگان قرار گرفته است. این سدان ژاپنی که از سال 1983 برای نخستین‌بار روی خط تولید تویوتا رفت، تاکنون توانسته در هشت نسل به بازار جهانی عرضه شود.
از آن‌جایی که برند تویوتا از سالیان دور در بازار ایران شناخته می‌شود، حضور کمری نیز در ایران برمی‌گردد به سال‌های بسیار دور. اما نخستین حضور رسمی این سدان ژاپنی از سال 2002 با پنجمین نسل از آن آغاز شد. البته که پیش از این نیز نسل‌های قبلی کمری به‌صورت محدود توانسته بودند به بازار ایران راه پیدا کنند.

تویوتا کمری GLX

تویوتا کمری GLX

نسل پنجم این خودرو در آن زمان به دلیل دارا بودن پیشرانه‌های 4 و 6 سیلندر و همچنین طراحی جذابی که داشت، توانست به محصولی موفق در بازار ایران تبدیل شود. پس از آن نیز نسل ششم کمری در سال 2007 با دو نسخه 4 و 6 سیلندر راهی بازار شد که رقابت نزدیکی را هیوندای سوناتا و کیا اپتیما در بازار تجربه کرد. این نسل در طول سال‌های عرضه نیز یک فیس‌لیفت جزئی را تجربه کرد که اتفاقاً نسخه فیس‌لیفت شده نیز به بازار کشور عرضه شد.

هفتمین نسل از سدان محبوب
سرانجام در سال 2012 شاهد معرفی نسل هفتم تویوتا کمری بودیم که برخلاف انتظار بدون هیاهوی رسانه‌ای صورت گرفت. نسل هفتم کمری که با کد اتاق XV50 شناخته می‌شود، در بخش طراحی دستخوش تغییراتی اساسی شده و با ظاهری دگرگون شده به بازار معرفی شد.

تویوتا کمری GLX

تویوتا کمری GLX

اما به عقیده بسیاری از کارشناسان و علاقه‌مندان به این برند، تویوتا کمری مدل 2012 نه‌تنها پیشرفتی به خود ندیده بود، بلکه با بهره‌گیری از خطوط تند و تیز زاویه‌دار، چند سالی به عقب بازگشته بود که همین موضوع موج عظیمی از انتقادات را به سمت این خودروساز ژاپنی روانه ساخت که همین باعث شد در سال 2015 فیس‌لیفت گسترده روی آن صورت بگیرد. گفتنی است این سری از تویوتا کمری از سال 2012 تا 2014 با سه تیپ GL، GLX و SE توسط شرکت ایرتویا به بازار کشور عرضه شد.

ظاهر متحول شده و جدید
طراحی ظاهری تویوتا کمری نسل هفتم نسبت به گذشته تغییرات وسیعی را به خود دیده است، اما چیزی که در این‌باره کمی عجیب به‌نظر می‌رسد، عدم حفظ اصالت از نسل‌ها پیشین است که این موضوع برای طرفداران تویوتا چندان خوشایند به‌نظر نمی‌رسد. خطوط تند و تیز نقش بسته روی بدنه، بیش از آن‌که نظر بیننده را به خود جلب کند، موجب شده تا این سدان ژاپنی چهره‌ای اسپرت به خود بگیرد که از ماهیت کاری به دور است. صد البته که موضوع ظاهری، و بحث و تحلیل آن موضوعی بسیار سلیقه‌ای است و بسیار از این چهره جدید کمری بیش از گذشته رضایت داشتند.

کابین بزرگ و جادار
با ورود به کابین تویوتا کمری GLX مدل 2013، شباهت‌های بسیاری با تویوتا آریون مشاهده می‌شود این موضوع می‌تواند برای دارندگان این خودرو خوشایند باشد. کیفیت متریال مصرفی درون کابین قابل قبول بوده و احساس رضایت را برای مالک به همراه دارد. همچنین طراحی داشبورد و کنسول میانی به گونه‌ای است که فضایی لوکس و دلنشین را سرنشینان تداعی می‌کند.

تویوتا کمری GLX

تویوتا کمری GLX

مهم‌ترین نکته‌ای که درون کابین کمری مشاهده می‌شود، فضای بسیار بزرگی است که در اختیار سرنشینان قرار گرفته است. این فضا برای سرنشینان عقب نیز به گونه‌ای است حتی سه سرنشین بزرگسال نیز می‌توانند به راحتی بنشینند.

امکانات رفاهی و آپشن‌ها
7 کیسه هوای ایمنی سیستم تهویه اتوماتیک، مجهز به ABS - EBD - BA - TRC - VSC، قفل مرکزی، ایموبلایزر، ریموت، سیستم ورود بدون کلید، صندلی‌های جلو برقی، سیستم رادیو و پخش CD به همراه 4 بلندگو، بلوتوث، آینه‌های برقی، شیشه بالابرهای برقی، سنسور پارک، کروزکنترل، سیستم صوتی با صفحه لمسی از امکانات پایه این سری از تویوتا کمری محسوب می‌شود. تویوتا کمری تیپ GLX علاوه بر امکانات پایه شامل سیستم صوتی مجهز به 6 بلندگو، پورت USB و AUX، دکمه‌های کنترل سیستم صوتی روی فرمان، زه جانبی همرنگ بدنه، صندلی‌های عقب تاشو به‌همراه جای دست، گرمکن شیشه عقب، سانروف، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو، نویگیشن، صندلی برقی راننده، مه شکن جلو، دوربین دنده عقب و علاوه‌بر این امکانات تیپ SE شامل امکانات ایمنی و رفاهی بیشتری نیز می‌باشد که می‌توان به 10 ایربگ و رینگ‌های 17 اینچی آلیاژی آن اشاره کرد.

مشخصات فنی قوای محرکه
نسل هفتم تویوتا کمری علاوه‌بر تغییرات طراحی، تغییراتی در قوای محرکه را نیز تجربه کرده است. در واقع تمامی مدل‌های این نسل از کمری از یک پیشرانه چهار سیلندر 2.5 لیتری بهره می‌گیرند که نسبت به گذشته یک دهم لیتر ارتقا پیدا کرده است. توان خروجی این موتور 181 اسب‌بخار در 6000 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور آن 235 نیوتون متر در 4100 دور در دقیقه است. نکته قالب توجه درخصوص این خودرو، جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیکی است که در این نسل جایگزین نمونه قبلی شده است. این جعبه‌دنده به‌خوبی با پیشرانه کوپل شده و تجربه لذت‌بخشی از سواری را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد. شتاب صفر تا صد این سدان ژاپنی 1475 کیلوگرمی 9.3 ثانیه اعلام شده است. همچنین سیکل ترکیبی مصرف سوخت این خودرو حدود 7.8 لیتر است که با توجه به ابعاد بدنه و حجم موتور، عدد قابل توجهی به‌شمار می‌رود.

قیمت و شرایط بازار
در واقع می‌توان گفت که کمری با توجه به کیفیت بالا و مصرف سوخت اقتصادی که دارد، گزینه‌ای مناسب جهت مصارف روزانه شهری است. کمری GLX مدل 2013 در حال حاضر در بازار با قیمتی حدود 450 تا 650 میلیون تومان ارزش‌گذاری می‌شود. اما واقعیت امر این است که این اعداد بهای معاملاتی این خودرو برای نمونه‌های کم کارکرد و سالم حدود 500 تا 550 میلیون تومان است.
در پایان از آقای کوروش مسچی مالک محترم خودرو جهت همکاری با خودروبانک به منظور تهیه گزارش کمال تشکر و قدردانی داریم.

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/11/15
واقعا یکی از بهترین و کم دردسر ترین سدان های ایران هستش هرچند با ابعاد و وزنی که داره شاید موقع اینکه 5 سرنشین و کولر روشن بخوای بری اون شتاب و لذت خودرو های توربویی مثل تلیسمان یا پاسات پژو 508 نداشته باشه یا مثلا سدان هایی مثل اریون که در اصل همین کمری هستش ولی نسخه 6سیلندر یا کادنزا و ازرا ولی وقتی مقایسه میکنی مردم با پژو سمند پراید تیبا بین 60 تا 115 اسب ماشین همه جارو میرن این ماشین و همرده های خودش مثل اپتیما و سوناتا و اکورد با موتور 4 سیلندر و محدوده قدرتی که دارن واقعا هیچ کمبودی ندارن اصلا حس تنبلی نمیده ولی خب نمیشه انتظار شتاب خیلی خفن داشت به امید روزی که مردم خوب ایران ماشین های خوب و امن سوارشن علاوه بر اینکه واردات ازاد باشه تولیدات خوب داشته باشه که اسمش ماشین باشه نه اسباب بازی
1398/11/15
سگش شرف داره به محصولایی آشغالی مثه ازرا جدید و یا گرنجور
یه ماشین میخری ک عالی هستش
1401/3/26
پشکل سگ آزرا و گرنجور شرف دارن به این پیرمرد بی جون بد قیافه بد قواره
1401/6/2
👌👌👌👌👌👌
1398/11/16
به نظر من آکورد هم مدل از این نثل کمری بهتره و ارزش خرید بالاتری داره.
1398/11/17
ماشین عالی است هیبریدی اش که دیگر حرف ندارد مبارک صاحبش باشد