موضوعات داغ

هشدار به خریداران خودرو، مراقب شگردهای دلالان باشید

عکس مطلب اول
متأسفانه یکی از اتفاقات ناخوشایند که در حال حاضر در سایت‌های خرید و فروش خودرو بسیار اتفاق می‌افتد، آگهی‌های غیرواقعی بسیاری از دلالان خودرو می‌باشد که به منظور سردرگمی خریداران و فروشندگان خودرو ایجاد می‌شود.

بنابر اعلام کاراف، به‌طور نمونه زمانی که فروشنده خودرو تصمیم به فروش داشته باشد دلالان خودرو با ثبت آگهی‌های متعددی از همان خودرو با قیمت پایین‌تر در سایت‌های آگهی خودرو، فروشنده را مجبور به فروش به قیمت پایین‌تر از قیمت واقعی آن می‌کنند و برای فروش دوباره همان خودرو، با درج آگهی‌های غیرواقعی به قیمت بالاتر، این بار خریدار را مجبور به خرید با قیمت بالاتر از قیمت واقعی خودرو می‌کنند و در این بین سودهای بالایی را اخذ کرده و خریدار و فروشنده واقعی متضرر این معاملات هستند.

برای درک بهتر این موضوع به یک نمونه واقعی اشاره می‌شود:

طی چند روز گذشته خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با کارکرد ۱۴۰ هزار کیلومتر و مدل ۱۳۹۰ با قیمت ۶۶۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال آگهی شده، به ارزشی که معادل ۷۱ درصد قیمت خودرو صفر مشابه می‌باشد. (در حال حاضر قیمت خودرو صفر این مدل در بازار ۹۳۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال می‌باشد). این نشان می‌دهد که ارزش این خودرو به‌واسطه ۹ سال افت مدل و کارکرد ۱۴۰ هزار کیلومتر تنها ۲۷۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال یا معادل ۲۹ درصد کاهش‌ یافته است، در حالی که افت ارزش خودرو فرسوده با عمر ۲۰ سال، در حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد قیمت خودرو صفر می‌باشد و با توجه به افزایش هزینه‌های نگهداری و خرابی برای خودروهای با سال و کارکرد بالا، قیمت خودروی مدل ۱۳۹۰ با کارکرد ۱۴۰ هزار کیلومتر تنها ۵۶۷/۰۰۰/۰۰۰ ریال (یا ۶۱ درصد قیمت صفر) نه ۶۶۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال می‌باشد؛ یعنی این خودرو ۹۳/۰۰۰/۰۰۰ ریال گرانتر برای فروش آگهی شده؛ به عبارت دیگر متأسفانه به علت نبود سیستم جامع ارزش‌گذاری خودرو، این خودرو با قیمت‌های بالاتر از واقعیت آگهی شده و خریداران این خودروها هزینه بالاتری از ارزش واقعی خودرو را پرداخت می‌کنند.

هشدار به خریداران خودرو

هشدار به خریداران خودرو

اگر چه در بسیاری از موارد اختلاف‌های فاحش قیمت‌گذاری برای یک خودرو با مشخصات مشابه از سوی فروشندگان مختلف، نشان از نابسامانی بازار بوده و این امر سبب سردرگمی مشتریان می‌شود. برای مثال خودرو تالیسمان ۲۰۱۷ با کارکرد مشابه، اختلاف قیمت‌هایی تا ۴۰ میلیون تومان در آگهی‌ها درج شده؛ بنابراین صرفاً گزارش بازار روش درستی برای ارزش گذاری خودروها نمی‌باشد.

هشدار به خریداران خودرو

هشدار به خریداران خودرو

با وجود تمام مشکلات اشاره‌ شده در بالا از مهم‌ترین نگرانی‌های خریداران خودرو در خصوص تعیین ارزش واقعی خودروی مورد نظرشان می‌باشد که به این منظور استارت آپ کاراِف، مطالعات کامل و جامعی روی وضعیت بازار خودرو کشور انجام داده و بر اساس مفاهیم اساسی مؤثر در ارزش گذاری خودرو شامل: جایگاه برند شرکت تولیدکننده و عرضه‌کننده خودرو در کشور، مقبولیت خودرو در بین مردم، گستردگی خدمات پس از فروش، هزینه های تعمیر و نگهداری خودرو، راحتی خرید و فروش کارکرده خودرو و سایر پارامترها نسبت به شناخت تأثیر افت مدل خودرو و افزایش کارکرد کیلومتر در ارزش خودرو، بانک اطلاعاتی آنلاینی را در دسترس بازدیدکنندگان سایت قرار داده تا ارزش هر خودرو را شناسایی کنند.

این موضوع در کشورهای توسعه‌یافته مورد مطالعات جامعه قرار گرفته و میزان افت ارزش خودرو برای خودروهای مختلف شناسایی شده است. برای مثال به افت قیمت خودروهای آئودی، بی ام و بنز و تسلا در نمودار ذیل در بازار خودرو آمریکا توجه فرمایید.

هشدار به خریداران خودرو

هشدار به خریداران خودرو

همان طور که از روی نمودار بالا مشاهده می‌کنید افت قیمت خودرو تسلا در کیلومتر ثابت از همه کمتر و افت قیمت آئودی از همه بیشتر است.

تمام کاربران سایت می‌توانند با استفاده از ابزار هوشمند قیمت‌گذاری تخصصی در سایت کاراِف www.carf.ir، با تعیین مدل و کیلومتر خودرو مورد نظر ارزش واقعی خودرو را مشاهده و مانند یک فرد حرفه ای در بازار خودرو اقدام به خرید کنند.

متأسفانه در حال حاضر حباب قیمتی خودرو و تغییرات لحظه‌ای قیمت در کشور به گونه‌ای است که شاید در بعضی مواقع قیمت اعلامی سایت کاراِف با بازار اختلافاتی داشته باشد که این امر نباید باعث سردرگمی کاربران سایت باشد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد