موضوعات داغ

هشت بهانه ای که باعث افزایش قیمت خودرو شده است

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
این روزها قیمت هایی که برای خودروها به ثبت می رسد برای هیج کس باور کردنی نیست، نه خریداران و نه کسانی که مسئول سیاست گذاری این بازار هستند. در این بین خودروسازان موافق افزایش قیمت خودرو هستند تا بتوانند بخش زیادی از زیان ناشی از هزینه های مالی خود را جبران کنند. آن ها ترجیح می دهند که این نوسانات ناشی از تغییر قیمت را به عنوان سود عملیاتی شناسایی کنند و نه بازاری که در آن دلالان و واسطه ها نقش آفرین هستند و کسب سود می کنند. برخی از کارشناسان این صنعت معتقدند که این افزایش قیمت ناشی از کاهش تولید به واسطه کمبود قطعات است، اما این موضوع در شرایطی مطرح می شود که تعهدات ناشی از پیش فروش ادامه داشته و عرضه خودرو نیز نسبت به گذشته بهبود یافته است.
به گزارش خودروبانک و به نقل از روزنامه ایران، افزایش تعهدات برای خودروسازان به منزله افزایش نقدینگی در این بنگاه ها بوده و آن ها تلاش می کنند تا خودروهای معوق را تحویل دهند تا مجوز پیش فروش در حجم گسترده را از وزارت صمت دریافت کنند، چرا؟ چون بر اساس قوانین وزارت صمت، آن بنگاه خودروسازی می توانند مجوز پیش فروش دریافت کند که حداقل پرونده دو پیش فروش خود را بسته باشد. اکنون این سوال مطرح می شود که چه اتفاقی در بازار رخ داده که قیمت ها به صورت نجومی افزایش یافته و اکثر خودروهای داخلی از مرز 100 میلیون تومان عبور کرده اند؟
اولین و مهمترین مورد برای افزایش قیمت خودرو، کاهش شدید تولید است. بر اساس آخرین آمار بیش از 25 درصد کاهش در دی ماه تجربه شده، هر چند در ماه های قبل کاهش 40 درصدی نیز به ثبت رسیده بود.
مورد دوم نزدیک شدن به پایان سال 98 است. تقاضای خودرو با نزدیک شدن به پایان سال افزایش می یابد و موجی از تقاضا در بازار خودرو رخ می دهد که باعث افزایش قیمت ها می شود.
سومین مورد که اهمیت بسزایی هم دارد، خرید خودروهای داخلی با هدف کسب سود است. خیلی از افراد می گویند خودرو به کالای سرمایه ای تبدیل شده است و هر فردی که خودرو خریداری کند در زمان خیلی کم به سود بالای می رسد. این افراد سفته باز حاضر هستند در بازار آزاد خودرو خریداری کنند و چند ماه بعد با چند میلیون تومان سود به فروش برسانند. در برخی از خودروها این سود به بیش از 100 میلیون تومان هم رسیده است.
مورد چهارم ممنوعیت واردات خودرو است. پس از ممنوعیت واردات خودرو، خودروهای داخلی رقیب وارداتی ها شده و کورس قیمتی گذاشته اند.
پنجمین نکته عدم تجاری سازی خودروها به دلیل نبود قطعه است.
ششمین دلیل محدودیت ها برای واردات قطعه و عملکرد کند قطعه سازان در تولید قطعه دانست. خودروسازان برای تجاری سازی خودروهای کف کارخانه نیاز مبرم به قطعه دارند.
مورد هفتم نیز خودروسازان مجبور هستند به جای خودروهای ثبت نامی که قادر به تحویل دادن آن نیستند، خودروهای دیگر تحویل دهند.
هشتمین دلیل که می توان به آن اشاره کرد، ایجاد تعهدات سنگین است. از سال گذشته بدون هیچ ملاحظه ای و میزان تولید، وزارت صمت مجوز پیش فروش به خودروسازان داده بود و اکنون محدودیت‌ها در پیش فروش گذاشته شده است. در همین حال گزارش می شود، پیش فروش‌هایی هم هست که برخی از نمایندگانی های خودروسازان به صورت غیر قانونی 4 تا 5 میلیون تومان می گیرند تا اسم شما را در لیست ثبت ‌نام‌ کنندگان قرار دهند. البته رضا رحمانی وزیر صمت در این باره گفته است: اگر با مورد رانتی در فروش مواجه شویم، نمایندگی را تعطیل می کنیم. مردم نباید احساس کنند که در فروش، رانت یا تبعیضی قائل هستیم، اگر مورد مستندی بود نمایندگی ای را که اخلال ایجاد کند لغو امتیاز می‌کنیم.
وی در ادامه با بیان اینکه برای کاهش تعهدات دو خودروساز برنامه کاری ویژه داریم، گفت: در یک دوره زمانی حدود یک میلیون نفر از مردم پیش خرید انجام دادند، اما همت شد و تعهدات به جاهای خوبی رسید. همچنین خودروسازان قول داده اند تا معوقات خود را تا خردادماه 99 به صفر برسانند.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/11/20
این ترفند دولت برای به گردش درآوردن پول مردم هست، الان خودرو و کالای داخلی را تبدیل کردن به وسیله سرمایه گذاری! یعنی فاتحه قشر ضعیف و متوسط را باید خوند. مردم گول نخورن و نرن طلا بفروشن ماشین بخرن.. طلا تنها پول واقعی هست تو ایران. بعدشم زمین و ملک.
1398/11/21
آقای رضا رحمانی وزیر محترم وزارت صمت. آیا با خیر هستید شرکت آذویکو برای تحویل خودروهای پیش فروش قطعی خود مبلغ 40 میلیون تومان وجه نقد اضافه طلب کرده و ملت رو سر کیسه خودش کرده؟؟؟