موضوعات داغ

چرا قیمت خودرو در روزهای گذشته افزایش پیدا کرده است؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
حسن کریمی سنجری از کارشناسان خودرو درباره افزایش قیمت خودرو اظهار داشت: عواملی همچون اظهار نظرهای غیر کارشناسی، عدم تناسب میان عرضه و تقاضا، تعهدات معوق، اختلاف قیمت زیاد بین قیمت کارخانه و بازار، نوسان نرخ ارز، تورم و افزایش تقاضا در پایان سال سبب التهاب و افزایش قیمت خودرو شده است. در حال حاضر ما شاهد 35 درصد مازاد تقاضا نسبت به عرضه خودرو هستیم و تقاضاهای پاسخ داده نشده سال گذشته نیز به سال جاری افزوده شده و باعث التهاب بیشتر بازار خودرو شده است.
به گزارش خودروبانک و به نقل از ایسنا، حسن کریمی سنجری در صحبت های خود اضافه کرد که نرخ ارز در حال افزایش است و تورم عمومی از 45 درصد عبور کرده و همه این ها باعث شده تا قیمت تمام شده خودرو افزایش یابد. از سوی دیگر تحریم صنعت خودرو باعث بسته شدن درهای تعامل با دنیا به ویژه در حوزه تامین قطعات شده و دور زدن این تحریم ها خود باعث افزایش هزینه ها می شود.
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه بیان داشت: علاوه بر این همه موارد باید تحریم ها داخلی را نیز حساب کرد. تصمیمات خلق الساعه دستگاه های دولتی در حوزه واردات و تجارت بین الملل، شرکت های خودروسازی را با چالش های مکرر مواجه کرده است. وی در ادامه با اشاره به کاهش درآمد ارزی دولت، گفت: این موضوع باعث شده تا ارز کافی به خودروسازان تخصیص داده نشود و خودروسازان برای دریافت ارز نیمایی مدت زمان زیادی معطل بمانند و همه این ها باعث افزایش هزینه تولید می شود. البته نباید فراموش کنیم که از اسفند سال گذشته، به شرکت های خودروساز اجازه ندادند قیمت کارخانه ای خودرو را افزایش دهند، با این ممنوعیت، تمامی هزینه های یاد شده تولید به صورت زیان انباشته در ترازنامه شرکت های خودروساز، خود را نشان می‌دهند.
کریمی سنجری در پایان تصریح کرد: باید قیمت گذاری دستوری برداشته شود و به خودروسازان اجازه داده شود تا قیمت فروش خود رابه نرخ بازار نزدیک کنند. همچنین به منظور سهولت و رونق تولید در کشور و ثبات بازار تنها یک نهاد بالادستی تصمیم گیر باشد و قوانین به نحوی تنظیم شود که شرایط کسب و کار شرکت های خودروساز در شرایط بحرانی تحریم را تسهیل کند.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/11/21
چرا؟ چون اینجا ایرانه دنبال دلیل نباید باشی واسه هر چیزی! خطای انسانیه دیگه!
1398/11/22
یکی جلوی این اعضای مافیای خودرو را بگیره اینقدر رو اعصاب ملت با این افاضات نرن. اخه مرد حسابی زمانی که بازار انحصاری ازاد کردن قیمت را کدام اقصاد داد بی پدر و مادری جایز شمرده که بی سوادهایی مثل تو بیان گوه اون رو نشخوار کنند.
1398/11/23
چی میگه این؟طوری حرف زد دلمون برای خودروسازها سوخت.مگه مخاطبت گله گوسفند هستند اینجوری استدلال میکنی.ضرر انباشته!!!!!!جمع کنید بساط مافیایی تونو.اصلا ایران خودرو و سایپا تعطیل بشن و واردات کنیم بیشتر سود داره.