موضوعات داغ

خرید خانوادگی سهام خودروسازان برای خروج از ورشکستگی

عکس مطلب اول
خرید خانوادگی سهام خودروسازان برای خروج از ورشکستگی
پس از اعلام صورت های مالی نیم سال نخست سه خودروساز بزرگ کشور به بورس، مشخص شد ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو با توجه به ارقام ثبت شده و زیان انباشته، هر سه وارد محدوده ورشکستگی شده اند. بر اساس ماده 141 قانون تجارت هر زمان زیان انباشته یک شرکت بورسی از نصف سرمایه ثبتی آن شرکت بیشتر شود، آن شرکت ورشکسته محسوب می شود. پس از قرار گرفتن شرکت ها در محدوده ورشکستگی، هیات مدیره شرکت ها با برگزاری جلسه فوق العاده نسبت به چگونگی ادامه فعالیت خود تصمیم می گیرند.
به گزارش خودروبانک و به نقل از دنیای اقتصاد، از آنجا که زیان انباشته شرکت پارس خودرو بیش از 3 هزار و 562 میلیارد تومان تا پایان شهریور بود، عملا این شرکت ورشکسته بوده و باید برای خروج از این شرایط اقدامات لازم را اتخاد کند. پارس خودرو برای خروج از محدوده ورشکستگی اعلام کرد که قصد واگذاری سهام خود در شرکت های سایپا سیتروئن، سایپا یدک و طیف سایپا از طریق مزایده را دارد. پیش از این نیز یک کارشناس امور مالی گفته بود که سهام به مزایده گذاشته شده به خارج از گروه خودروسای سایپا واگذار نخواهد شد. وی عنوان کرد که توجیهی ندارد سهام شرکت‌های سایپا سیتروئن، سایپا یدک و طیف سایپا به خارج از مجموعه واگذار شود، ضمن آنکه هدف از واگذاری آنها، افزایش سرمایه و خروج از ورشکستگی بوده وهدف جذب نقدینگی نیست.
اکنون با اعلام رسمی بورس، هر سه سهام توسط سایپا خریداری شده است. در اطلاعیه پارس خودرو آمده است که: پیرو اطلاعیه منتشره در روزنامه مورخ بیست و سوم بهمن ۹۸، مبنی بر فروش سهام شرکت‌های سایپا سیتروئن، سایپا یدک و طیف سایپا به صورت یکجا، جلسه بازگشایی پاکت های شرکت در مزایده، در تاریخ ششم اسفند امسال برگزار شد. در ادامه این اطلاعیه، پارس خودرو اعلام کرده شرکت سایپا به‌عنوان تنها خریدار ۵۰ درصد از سهام سایپا سیتروئن، ۱۰۰ درصد سهام شرکت صنایع رنگ و رزین طیف سایپا و ۴۵ درصد از سهام شرکت بازرگانی سایپا یدک، به‌عنوان برنده اعلام شد. همچنین طبق اعلام پارس خودرو، مبلغ مورد توافق میان سایپا و پارس خودرو برای واگذاری سهام های مورد نظر، بیش از چهار هزار و ۳۳۰ میلیارد و ۱۵۲ میلیون تومان است.
البته گویا قرار نیست پولی ما بین شرکت ها تبادل شود و این احتمال وجود دارد که در آینده مبلغ مورد نظر در اختیار پارس خودرو قرار گیرد. این مبلغ به عنوان افزایش سهام پارس خودرو به بورس اعلام خواهد شد تا سومین خودروساز بزرگ کشور که بر اساس ماده 141 قانون تجارت ورشکسته بود، از این محدوده خارج شود.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/12/14
این همون "از این جیب به اون جیب" کردن نیست؟ بوی رانت میاد!
1398/12/15
شما خیبپلی وقت پیش ورشکسته بودید خودتون خبر نداشتید