موضوعات داغ

ممنوعیت دوباره درج قیمت خودرو در وبسایت ها

عکس مطلب اول
پس از التهاب شدید بازار خودرو در هفته های گذشته و افزایش قیمت نجومی خودروها، در چند روز اخیر شاهد حذف قیمت بازار آزاد خودروهای داخلی بر روی خروجی های خبرگزاری ها و سایت ها هستیم و فقط نرخ کارخانه ای این خودروها قابل مشاهده است. البته تا لحظه تنظیم این خبر حذف قیمت ها شامل سایت های آگهی دهند نشده و باید دید که چه موقع دامنه این اتفاق به سایت های مورد نظر خواهد رسید. البته نشانه هایی از محدود شدن قیمت گذاری در این سایت ها دیده می شود، اما گویا فعلا ممنوع نشده است.
به گزارش خودروبانک و به نقل از دنیای اقتصاد، از چند هفته پیش که قیمت خودرو در بازار دوباره اوج گرفت، زمزمه هایی مبنی بر محدود شدن اعلام قیمت ها مطرح شد. به دلایل مختلفی از جمله تورم انتظاری، رشد قیمت در بازار ارز و سکه و کمبود عرضه، منحنی قیمت خودروهای داخلی از چند هفته پیش روندی صعودی به خود گرفت و رکوردهایی جدید به ثبت رسید. پراید بالای ۷۰ میلیون تومان، سمند ۱۲۰ میلیونی و سراتو ۴۵۰ میلیون تومانی از جمله رکوردهای قیمتی ثبت شده در بازار به حساب می آیند که به خوبی نشان دهنده حال و احوال بازار خودرو در هفته های گذشته هستند. در این مدت البته توفان بازار خودرو دو مقطع آرامش را به خود دید، که اولی کوتاه بود و دیگری فعلا ادامه دارد. در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور، تقاضا برای خرید و فروش خودرو کاهش یافته و از آن سو، شهروندان بسیار کمتر از گذشته در بازار حضور پیدا می‌کنند. این کاهش تقاضا و حضور کمرنگ سبب شده منحنی قیمت رو به نزول برود و حداقل چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از قیمت‌ها نسبت به دوران اوج کاسته شود. به‌عنوان مثال، پراید ۱۱۱ که تا ۷۳ میلیون تومان نیز اوج گرفت، حالا با قیمت ۶۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نیز قابل خرید است. در مورد سایر خودروها نیز اخبار حکایت از افت قیمت آنها دارد و به نظر می رسد تا پایان بحران کرونا، بازار افزایش قیمتی شدید را به خود نبیند، مگر آنکه اتفاقات دیگری رخ بدهد و تقاضا برای خودرو دوباره رشد کند.
بازار خودرو همیشه در روزهای پایانی سال به دلیل افزایش تقاضا با افزایش قیمت ها مواجه می شود، اما امسال ویروس کرونا روال عادی را بر هم زده و شهروندان میلی برای خرید و فروش خودرو ندارند. چندی پیش نیز با افزایش نجومی قیمت خودروها، زمزمه هایی برای حذف قیمت ها از خبرگزاری ها و سایت های اگهی دهنده شنیده می شد که انتقاد بسیاری از کارشناسان را در پی داشت. آن ها معتقدند که افزایش قیمت ها ریشه در مسائل اقتصادی و عدم اعتماد شهروندان به آینده دارد و نمی توان با اقداماتی آن را ممنوع کرد. این روش نیزچند ماه پیش پس از افزایش قیمت خودرو اجرا شد . حتی سایت های آگهی دهنده نیز اجازه درج قیمت پیشنهادی مشتریان خود را نداشتند. این اقدام نیز به منظور جلوگیری از قیمت گذاری سودجویان اعلام شد. با این حال پس از مدتی این محدودیت برداشته شد و قیمت ها به خبرگزاری ها و سایت های آگهی دهنده برگشت، اما دوباره درج قیمت در سایت ها محدود و ممنوع اعلام شده است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد