موضوعات داغ

پشت پرده اعتراض احتمالی ردبول به سیستم DAS مرسدس؛ فرصت برای رقبا کافی است

عکس مطلب اول
تاخیر ایجاد شده تا شروع فصل جدید فرمول یک باعث شده است که مرسدس تا حدود زیادی برتری ناشی از سیستم DAS را از دست بدهد. تیم‌های رقیب مرسدس انتظار داشتند تا زمان مسابقات اروپایی فرمول یک این تکنولوژی را به خودروی خود اضافه کنند. اما حالا که هشت مسابقه ابتدایی فصل یا به تعویق افتاده‌اند یا به کل کنسل شده‌اند، بهترین زمان برای طراحی این سیستم است. در نظر داشته باشید که این سیستم، مکانیزم پیچیده‌ای برای طراحی ندارد و اگر شما در طراحی دماغه خودرو فضایی برای جا دادن این سیستم داشته باشید می‌توانید به سراغ طراحی DAS خودتان بروید. رونمایی مرسدس از این سیستم در تست‌های پیش فصل باعث شده تا مهندسان سایر تیم‌ها ساعت‌ها فرصت برای ارزیابی آن را داشته باشند.
یکی از معدود تیم‌هایی که از این مسئله ناراحت می‌باشد ردبول است. آن‌ها در طراحی خودروی این فصل خود از دماغه‌ای بسیار باریک و موثر از نظر ایرودینامیک بهره می‌برند.

دماغه باریک خودروی RB16 ردبول

دماغه باریک خودروی RB16 ردبول

طراحی که نسبت به سال قبل کاملا متفاوت است. برای این منظور ردبول چرخ دنده هدایت کننده چرخ‌ها را به پشت تیغه برده است تا فضای لازم برای باریک کردن دماغه را بدست آورد.

طراحی داخل دماغه خودروی RB16 ردبول

طراحی داخل دماغه خودروی RB16 ردبول

اما این تغییر بدان معنی است که چرخ دنده دیگر دقیقا بالای میله تنظیم کننده زاویه تو (Toe Angle) قرار ندارد و همانطور که در شکل مشاهده می‌کنید این میله دارای قوس کمی است که احتمالا از این مورد نفع ایرودینامیکی می‌برند. در نتیجه ردبول برای طراحی سیستم DAS باید طراحی جلوی خودروی خود را از پایه بهم بریزد و این مسئله باعث از بین رفتن سود ایرودینامیکی این طراحی خواهد شد و در طراحی بارج بورد و دیگر قسمت‌های خودرو نیز تاثیر گذار است. پس برای ردبول طراحی چنین سیستمی اصلا مقرون به صرفه نیست.

میله تنظیم کننده زاویه تو در خودروی RB16 ردبول

میله تنظیم کننده زاویه تو در خودروی RB16 ردبول

حال می‌توان دریافت که پشت پرده‌ اعتراضات ردبول به خودروی مرسدس از کجا نشات می‌گیرد. همانطور که در استرالیا، ردبول در مورد خنک کننده (داکت) ترمز عقب مرسدس از فدراسیون جهانی اتومبیلرانی (FIA) سوال کرد و بعد از بررسی‌های انجام شده، این داکت غیرقانونی اعلام شد. این مسئله باعث شده تا مرسدس نیز موضعی در مقابل ردبول بگیرد. در جریان اعتراض هفت تیم فرمول یک به پاوریونیت فصل گذشته فراری، مرسدس قدم اول را برداشته بود. در صورت اثبات تقلب فراری، ردبول بیشترین نفع را می‌برد. عوض کردن جایگاه دوم و سوم جدول قهرمانی تیمی، به منزله چند ده میلیون دلار درامد بیشتر برای ردبول است. اما ناگهان در مصاحبه‌ای هلموت مارکو، مشاور ارشد تیم ردبول، بیان می‌کند که مرسدس از جمع این هفت تیم بیرون رفته و دیگر اعتراضی به توافق فراری و FIA ندارد. این حرکت می‌تواند عمل متقابل مرسدس نسبت به اعتراض احتمالی ردبول باشد. اما این تنها راه احتمالی ردبول برای مقابله با مسئله DAS است و باید دید در صورت شروع مسابقات، این سیستم تا چه حد برتری خواهد داد و آیا ردبول اعتراض را مفید می‌داند یا خیر. در هر صورت ردبول این تیر را در اسلحه خود نگه خواهد داشت تا در صورت لزوم آن را به سمت مرسدس شلیک کنند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد