موضوعات داغ

تعطیلی موقت خودروسازی های جهان؛ به نفع تولیدکنندگان یا مشتریان؟!

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
با شیوع ویروس جدید کرونا موسوم به "کووید-19" در سراسر جهان، بسیاری از کسب و کارهای کوچک و بزرگ به طور موقت تعطیل شده اند تا از انتقال بیشتر این ویروس در جامعه جلوگیری شود. صنعت خودروسازی، یکی از کسب و کارهای بزرگ جهان خواهد بود که در بسیاری از کشورها به دلیل شیوع ویروس کرونا به طور موقت تعطیل شده است، اما برخی کارشناسان معتقد هستند که تعطیلی موقت کارخانه های خودروسازی، هم می تواند به نفع تولید کنندگان اتومبیل و هم می تواند به نفع مشتریان آنان باشد!.
کارشناسان معتقد هستند که بسته شدن کارخانه های تولید اتومبیل در سراسر جهان به طور موقت، می تواند فرصت مناسبی در اختیار شرکت های خودروسازی قرار دهد تا ماشین های مانده در انبار و یا محصولات بدون مشتری در نمایندگی های خود را به فروش برسانند. ولی در مجموع تعطیلی کارخانه های تولیدی به نفع هیچکس و هیچ کشوری نخواهد بود و نه تنها زندگی کارکنان آنان تحت تاثیر قرار می گیرد، بلکه تعطیلی خطوط تولید می تواند ضررهای مالی بسیار زیادی به خودروسازان و اقتصاد کشورها وارد کند.
در حال حاضر تمامی خودروسازانی که در کشورهای درگیر با ویروس کرونا قرار گرفته اند، خطوط تولید خود را برای چند هفته و تا یک تاریخ مشخص متوقف کرده اند، اما با شرایط بسیار خطرناکی که در کشورهای اروپایی و یا در راس کشورهای آلوده، یعنی ایالات متحده آمریکا دیده می شود، بعید به نظر می رسد که به این زودی شاهد بازگشایی و آغاز فعالیت مجدد شرکت های خودروسازی باشیم.

تعطیلی موقت خودروسازان جهانی

تعطیلی موقت خودروسازان جهانی


بررسی آمارهای فروش در سال های اخیر، به اندازه کافی نشان از کاهش خرید خودرو در سطح جهانی می دهد، به طوری که در سال 2017 میلادی شاهد فروش بیشتر از 70 میلیون دستگاه خودروی مختلف در سراسر جهان بودیم، اما در سال 2019 میلادی حدود 64 میلیون نفر اقدام به خرید اتومبیل کرده اند و حالا با شیوع ویروس کرونا در ابتدای سال 2020، قطعا کاهش فروش چشمگیری در سطح جهانی شاهد خواهیم بود. تنها در سال گذشته، شرکت های خودروسازی بیشتر از 3 میلیون دستگاه اتومبیل بیشتر از تقاضای بازار و ثبت نام های خود تولید کرده اند و حالا فرصت مناسبی خواهد بود تا با توقف تولید خودروسازان، تولیدات مازاد خود را به فروش برسانند.
به طور خلاصه، صنعت خودروسازی در حال ساختن اتومبیل های بسیار زیادی برای مشتریان اندک است، در نتیجه برخی از کالاها برای مدت زمان طولانی فروخته نمی شوند و فقط هزینه های اولیه بر روی دست فروشندگان می گذارند و یا فضای پارکینگ و انبارهای آنان را اشغال می کنند. حال توقف تولید خودروسازان برای مدت زمانی محدود، این فرصت را برای آنان فراهم خواهد کرد تا تولیدات مازاد خود را در بازار عرضه کنند. از طرفی دیگر با فروش تولیدات مازاد خودروسازان، مشتریان جدید بعد از راه اندازی مجدد خطوط تولید خودروسازان، می توانند انتظار تحویل اتومبیلی را داشته باشند که مدت زیادی از تولید آنان نگذشته و خیلی در پارکینگ نمانده باشد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد