موضوعات داغ

احتمال افزایش قیمت خودرو در کارخانه وجود دارد

عکس مطلب اول
با شیوع ویروس کرونا در اواخر سال گذشته بسیاری از صنایع از جمله خودروسازی با مشکلات زیادی مواجه شدند و این شرایط همچنان ادامه دارد. آنطور که به نظر می رسد خودروسازان و قطعه سازان قرار است از ابتدای هفته آینده فعالیت خود را از سر بگیرند. البته مباحث مختلفی در زمینه تولید خودرو و قطعات درسال 99 مطرح کرده است. یکی از مهمترین مباحث تامین قطعات از چین بوده که با وجود کرونا چگونه انجام خواهد شد؟ مورد دیگر هزینه تولید قطعات و خودرو در سال 99 خواهد بود. احمدرضا رعنایی عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن معتقد است که شرایط قیمت گذاری خودرو برای سال ۹۹ تغییر خواهد کرد اما هنوز جزئیات آن مشخص نشده است.
به گزارش خودروبانک و به نقل از ایران جیب، رعنایی ابتدا در خصوص تامین قطعات از چین و زمان شروع تولید گفت: ارسال قطعات از چین به ایران در حال انجام است اما سرعت و وضعیت آن به طبیعی نیست. تولیدات قطعه سازان به طور منطقی از هفته آینده شروع خواهد شد. فاصله گذاری اجتماعی در خطوط تولید قطعه باعث شد تا حدودی با افت تولید مواجه شویم و می توان این مقدار را در حد 30 الی 40 درصد برآورد کرد.
دستاورد قطعه سازان در سال 99
وی در مورد دستاوردهای قطعه سازان در سال گذشته اظهار کرد: سال قبل از نیمه اول شاهد دستاورد زیادی در حوزه قطعات نبودیم. اما از نیمه دوم تیراژ تولید به سبب فعالیت خوب خودروسازان بالا رفت. از طرف دیگر در زمینه بومی سازی بسیاری از قطعات عملیات چشمگیری صورت گرفت بدین صورت که ساخت داخل و فعالیت‌های مشترک باعث شد بسیاری از قطعات که تاکنون به فکر ساخت داخل آن ها نبودیم، بومی سازی شوند. امسال هم نیز قاعدتا همان روند پیدا خواهد کرد. البته در بخش سنسور‌ها، ای‌سی‌یو، ایربگ و گیربکس اتوماتیک مشکلاتی از لحاظ داخلی سازی داریم، اما به هر حال فعالیت هایی شروع شده و در حال کار شدن روی این موارد است. البته این نکته را باید گفت که گیربکس های اتوماتیک استفاده شده در خط تولید خودروسازان یک سری وارداتی و بخشی دیگر وارداتی تولید داخل است، اما تیراژ این گیربکس ها همچنان قابل قبول نیست.
افزایش قیمت خودرو در کارخانه
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن در ادامه درباره هزینه های تولید و شرایط تامین مواد اولیه گفت: قیمت دلار در حال حاضر 16 هزار تومان است و این افزایش قیمت ارز باعث افزایش قیمت نهاده های تولید خواهد شد و علاوه بر آن افزایش هزینه های حقوق و دستمزد نیز باعث بالا رفتن هزینه تولید می شود. در شرایط فعلی با توجه به چشم انداز کاهش صادرات و قیمت نفت و کاهش ورود ارز به کشور، احتمال افزایش مجدد قیمت ارز وجود دارد. این موارد زنجیره وار به هم پیوسته هستند و احتمال افزایش قیمت خودروی کارخانه ای دور از انتظار نیست. در حال حاضر هنوز شرایط قیمت گذاری خودرو برای سال 99 مشخص نشده، اما به نظر می رسد که این روند تغییر پیدا کند.
زیان حذف پراید و 405 به قطعه سازان
عضو انجمن صنایع همگن در پاسخ به سوالی مبنی بر این که حذف پراید و پژو 405 چه تاثیری بر قطعه سازان و بازار خواهد داشت؟ گفت: حذف خودروهایی مانند پراید و پژو 405 از خط تولید حتما در زمینه قطعه سازی تاثیر خواهد گذاشت. این خودروها پرتیراژ بوده و تیراژ عمده ای از کارخانه های قطعه سازی را تشکیل می دهد. با حذف این خودروها شاهد کاهش تیراژ خواهیم بود و مقدار زیادی زیان به قطعه سازان وارد خواهد شد. این زیان به دلیل این است که باید قالب ها و امکان تولید قطعات خودروهای جدید را ایجاد کنند و این قضیه نیاز به سرمایه گذاری دارد. خودروهای جدید نیز در تیراژ پراید و 405 نیست و عملا هزینه های شروع و به تیراژ رساندن آن ها بسیار بالاست. البته تعدادی از قطعات به صورت مشترک میان این دو خودرو و سایر محصولات استفاده می شود، اما بسیاری از دیگر قطعات آن ها قابل استفاده در خودروهای دیگر نیست. قیمت خودروهای جدیدی که قرار است به عنوان جایگزین این دو خودرو بازار وارد شود با توجه به استانداردهای سختگیرانه بالاتر خواهد بود.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/1/21
مافیاهای کثیف به امید نابودیتون
1399/1/21
احتمال کاهش به دلیل سقوط قیمت جهانی نفت در ۱۸ سال گذشته و رکود بازار خرید فروش هم هست