موضوعات داغ

نصب اتولایت برای تمامی خودروهای صفرکیلومتر در ژاپن اجباری شد

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
چراغ‌های جلو یکی از ارکان اساسی هر خودرو هستند که نقش پررنگی را سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری ایفا می‌کنند. استفاده از چراغ‌های جلو به پیش از اختراع اتومبیل باز می‌گردد و حتی درشکه‌های قدیمی نیز فانوس‌هایی داشتند که مسیر روبرو آن‌ها را روشن می‌کرد.
از ابتدای اختراع خودرو تا به امروز چراغ‌ها پیشرفت‌ قابل توجهی داشتند، که از لامپ‌های هالوژنی تا استفاده از لیزر برای چراغ جلو خودرو شامل می‌شود. فناوری حال حاضر چراغ‌های خودرو مربوط به دهه هشتاد است و از آن زمان تاکنون تغییر چندانی در ساختار این سیستم به وجود نیامده است. با این وجود در طی سال‌های گذشته چراغ‌های روشنایی در روز و چراغ‌های خودکار یا اتولایت از فناوری‌های جدید بودند که استفاده از آن‌ها در خودروها فراگیر شده است.
ژاپن یکی از نخستین کشورهایی است که تصمیم گرفته استفاده از اتولایت را برای خودروهای جدید الزامی کند. بنابر قانون جدید خودروسازان در ژاپن موظف هستند تمامی محصولات تولیدی خود را از اول آوریل 2020 به سیستم اتولایت مجهز نمایند. قوانین جدید در پیروی از توصیه‌های سازمان ملل وضع شده‌اند. مطابق دستورالعمل جدید سازمان ملل، چراغ‌های جلو خودرو هنگامی که میزان روشنایی محیط به کمتر از 1000 شمع تقلیل یابد، باید روشن شوند. این رویداد معمولا 15 دقیقه قبل از غروب خورشید رخ می‌دهد. از سوی دیگر هنگامی که میزان روشنایی محیط از 7000 شمع بیشتر باشد، چراغ‌های جلو خودرو می‌بایست خاموش شوند.
با توجه به شیوع کرونا، بسیاری از خودروهای صفرکیلومتر در انبارهای شرکت‌های خودروسازی انبار شده‌اند. بسیاری از این خودروها به سیستم اتولایت مجهز نیستند و می‌بایست برای فروش آن‌ها فکری کرد. به شرکت‌های خودروسازی اجازه داده شده تا خودروهای بدون اتولایت را تا اکتبر 2021 به فروش برسانند. الزام نصب اتولایت در خودروهای جدید تنها مربوط به وسایل نقلیه سبک است و این قانون از سال 2023 برای خودروهای نیمه سنگین و سنگین الزامی خواهد شد.
تحقیقات نشان داده است که تصادفات خودرو با عابر پیاده در هنگام غروب بیشتر رخ می‌دهد. علت آن عدم توجه کافی رانندگان به سالمندان و دوچرخه‌سواران است. اتولایت باعث می‌شود تا دید رانندگان نسبت به مسیر روبرو و محیط اطراف بیشتر شده و بنابراین میزان تصادفات با عابران پیاده کاهش یابد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/1/25
اون خودروهایی که تو انبار شده و مشکل فروش دارند را بفرستین ایران ما میخریم. اتولایت که هیچی، چرخ هم نداشت من خریدارم.