موضوعات داغ

خودروهای دنده دستی در حال محو شدن از بازار آمریکا هستند

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
شاید در چنین دورانی، یک راننده جوان هرگز تجربه رانندگی با یک خودرو دارای گیربکس دستی را نداشته باشد. برخی معتقدند تنها راه آموزش رانندگی به رانندگان جدید با دنده دستی است، تا حس کنترل یک خودرو را بهتر تجربه کنند. برای علاقمندان به خودرو، دنده دستی همیشه بر دنده اتوماتیک اولویت دارد و تفاوت بین سوار خودرو بودن و رانندگی کردن با آن را نشان می‌دهد. گاهی اوقات راحت‌تر بودن استفاده از یک خودرو با گیربکس اتوماتیک بر استفاده از دنده دستی غلبه می‌کند و این نکته که امروزه خودروهای کمتری با دنده دستی به بازار عرضه می‌شوند به این مسئله کمکی نمی‌کند.
طبق گزارشات جدید، امروزه فقط ۴۱ مدل از ۲۳۷ مدل خودرو جدید که در آمریکا عرضه می‌شوند دارای گیربکس دستی هستند. این شامل ۱۲٪ کل مدل‌های جدید در این کشور می‌شود. ایده استفاده از روشی خودکار برای تغییر دنده در دهه ۳۰ و ۴۰ میلادی به وجود آمد. این روش باعث می‌شد کسانی که توان مالی بیشتری دارند حین رانندگی نگرانی کمتری داشته باشند. از همان زمان بازار گیربکس دستی شروع به افت کرد. گیربکس اتوماتیک امروزی که زمانی تصور می‌شد ناکارآمد و کندتر از گیربکس دستی باشد، حالا از همیشه سریع‌تر و هوشمندتر شده، و مخصوصا در ابرخودروها تغییر دنده عالی، شتاب بیشتر و عملکرد بهتری ارائه می‌دهد.
در سال ۲۰۰۶ حدود ۴۷٪ از خودروهای جدید دارای گیربکس دستی بودند و یک دهه بعد در سال ۲۰۱۶ این مقدار به ۲۷٪ کاهش یافت. برندهایی مثل پورشه همچنان به دنده دستی پایبند هستند و حتی بی‌ام‌و، شلبی و بیشتر خودروهای عضلانی همچنان از دنده دستی استفاده می‌کنند. در مورد دیگر شرکت‌ها، به نظر می‌آید عرضه خودروها به صورت انبوه با دنده دستی دیگر توجیه اقتصادی ندارد. اگرچه شاید گیربکس دستی تا چندین سال آینده همچنان پابرجا بماند، اما قطعا شاهد کاهش استفاده از آن در خودروهای آینده خواهیم بود.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/2/3
با سلام
لطفا اصلاح کنید،۴۱ مدل از ۲۳۷ مدل،میشه ۲۱درصد نه ۱۲درصد.